Ξένες Γλώσσες και Παιχνίδι

Μία από τις βασικότερες προϋποθέσεις ώστε ένα παιδί να μπορέσει να κατακτήσει μία ξένη γλώσσα, είναι το περιβάλλον μέσα στο οποίο θα πραγματοποιείται η διδασκαλία αυτής,κυριολεκτικά και μεταφορικά.

Έχει αναφερθεί και είναι ξεκάθαρο πως όταν τα επίπεδα άγχους είναι μειωμένα ,τότε τα παιδιά χαλαρώνουν κι έτσι όλα γίνονται πιο εύκολα!

Ποιος τρόπος λοιπόν θα μπορούσε να είναι καλύτερος για να καταφέρουμε κάτι τέτοιο ως δάσκαλοι από το να εντάξουμε στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας το παιχνίδι και το θεατρικό παιχνίδι.
Γενικότερα, το παιχνίδι καταφέρνει πολλά πράγματα. Η προσοχή, το ενδιαφέρον και η περιέργεια είναι χαρακτηριστικά που μπορεί σε άλλες δραστηριότητες να παρουσιάζονται μεμονωμένα. Στο παιχνίδι ωστόσο καταφέρνουν να συνυπάρξουν οδηγώντας στην ύπαρξη πολύ δυνατού κινήτρου!

Οι διαφορετικές προσωπικότητες των παιδιών, επιτέλους μέσω του παιχνιδιού «συνεργάζονται» κι έτσι οι μικροί μαθητές και μαθήτριες εξοικειώνονται με τη γλώσσα στόχο και οδηγούνται αβίαστα και «εν αγνοία» τους στην παραγωγή προφορικού λόγου!

Ένα ακόμη πλεονέκτημα του παιχνιδιού στην ξενόγλωσση τάξη είναι ότι μπορούμε να τα συμπεριλάβουμε σε κάθε μάθημα. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας εκτός από καινούριες γνώσεις, επαναλαμβάνουν και εξασκούν όσα ήδη γνωρίζουν!

Στη διδασκαλία της ξένης γλώσσας, η ποικιλία παιχνιδιών που υπάρχει προσφέρει αναρίθμητες δυνατότητες για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Από τη μεταβρεφική περίοδο ως και την πρώτη σχολική ηλικία οι διδάσκοντες μπορούν μέσω του Ελεύθερου παιχνιδιού, των επιτραπέζιων ή των κινητικών παιχνιδιών να παρακινήσουν μαθητές και μαθήτριες ώστε να καταφέρουν να υπάρχει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα όσον αφορά στην κατάκτηση της ξένης γλώσσας!

Πέρα από τα κλασσικά παιχνίδια που πραγματικά αξίζουν να συμπεριληφθούν στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, το θεατρικό παιχνίδι είναι ένα κεφάλαιο που αξίζει την προσοχή και την «έκθεση» των παιδιών σε αυτό, εφόσον επιλεχθούν οι κατάλληλες δραστηριότητες. Τα οφέλη πολλά!
Με την καθοδήγηση αλλά και ενεργή συμμετοχή του διδάσκοντα, το θεατρικό παιχνίδι μπορεί να αποφέρει τους καρπούς που επιθυμούμε! Μετά την αφήγηση μιας ιστορίας στη γλώσσα στόχο, μπορεί εύκολα να γίνει και η δραματοποίηση αυτής με ένα σύντομο θέατρο σκιών. Έτσι η συγκέντρωση των παιδιών επιτυγχάνεται εύκολα και η συναισθηματική ταύτιση αναπτύσσει τη συμπάθεια και την ανεκτικότητα προς το διαφορετικό, βοηθώντας κατ’ επέκταση και στην δεκτικότητα διαφορετικών πολιτισμών.

Επίσης, καθώς η δραματοποίηση αποτελεί ολιστικό τρόπο μάθησης, οι γνώσεις που λαμβάνουν οι μαθήτριες και μαθητές μένουν για πάντα στη μνήμη κι έτσι η μόρφωση πραγματοποιείται ενώ συγχρόνως οι μικροί μας φίλοι ψυχαγωγούνται!

Τα παιχνίδια ρόλων ή και το κουκλοθέατρο (καθένα για το ανάλογο ηλικιακό γκρουπ) ενισχύουν την ανάπτυξη επικοινωνιακού λόγου αλλά και τη γλωσσική ανάπτυξη των μικρών μας!

Κλείνοντας, είναι ευρέως αποδεκτό πως το παιχνίδι γενικά και το θεατρικό παιχνίδι πιο συγκεκριμένα, βοηθούν χωρίς αμφιβολία στην εκμάθηση ξένης γλώσσας μετατρέποντας μία διαδικασία μάθησης σε αξέχαστη εμπειρία!

Miss Annie
Άννυ Τουτουντζή
Υπεύθυνη Pre-Junior Προγράμματος
“Farsala MINI COLLEGE”
Κ.Ξ.Γ ΤΟΥΤΟΥΝΤΖΗ-ΙΦΟΥ

ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΣ

Άννυ Τουτουντζή

- Η Άννυ Τουτουντζή είναι καθηγήτρια Αγγλικών.Αποφοίτησε το 2005 από το Anglia Ruskin Univesity/ CAMBRIDGE(BA Honours English Language Studies) και έχει ειδίκευση στη Διγλωσσία και Ειδική Αγωγή. Από τον Σεπτέμβριο του 2005 διδάσκει στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών Α.ΤΟΥΤΟΥΝΤΖΗ- Μ.ΊΦΟΥ (Πατρόκλου 12/ Καραϊσκάκη 17) με την εργασιακή της πείρα να εμπλουτίζεται τους καλοκαιρινούς μήνες στα καλύτερα Summer Schools του Ηνωμένου Βασιλείου. Έχει συμμετάσχει σε πληθώρα σεμιναρίων με θέματα όπως η διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας σε παιδιά Προσχολικής και Πρώτης Σχολικής ηλικίας, η χρήση της Τεχνολογίας στη διδασκαλία Ξένων Γλωσσών, η προετοιμασία των μαθητών για την απόκτηση πιστοποιητικών Γλωσσομάθειας (αναγνωρισμένα σε Ελλάδα και Εξωτερικό).