Σε μια άμεση και εξαιρετικά σημαντική διορθωτική κίνηση που δίνει οριστική λύση σε ένα σοβαρό κοινωνικό πρόβλημα του αγροτικού κόσμου προχωρά η ηγεσία της χώρας. Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ανακοίνωσε την πλήρη αποκατάσταση της δυνατότητας εγγραφής των συνταξιούχων αναπηρίας στο επίσημο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (Μ.Α.Α.Ε.), ανοίγοντας ξανά τον δρόμο για την επιστροφή των δικαιωμάτων τους, εφόσον αποδεδειγμένα συνεχίζουν να ασκούν πραγματική παραγωγική δραστηριότητα.
Η σχετική εγκύκλιος, η οποία φέρει την υπογραφή του Γενικού Γραμματέα Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Σπύρου Πρωτοψάλτη, παρέχει πλέον σαφείς και δεσμευτικές οδηγίες προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες της χώρας. Με βάση τις νέες κατευθύνσεις, καθορίζεται επακριβώς η ψηφιακή διαδικασία για την ομαλή ένταξη των συγκεκριμένων παραγωγών στο Μητρώο, αναγνωρίζοντάς τους επίσημα την ιδιότητα του επαγγελματία αγρότη ή του νεοεισερχόμενου επαγγελματία αγρότη.
Η νέα αυτή οδηγία έρχεται να θεραπεύσει ένα μεγάλο νομικό κενό που αφορά κυρίως τις περιπτώσεις συνταξιούχων με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%. Μέχρι σήμερα, για τη συγκεκριμένη κατηγορία ίσχυε ένας άδικος και καθολικός περιορισμός, ο οποίος τους στερούσε την αναγνώριση της επαγγελματικής τους ιδιότητας, παρά το γεγονός ότι παρέμεναν ενεργοί στα χωράφια τους. Μετά την επίσημη τροποποίηση της σχετικής νομοθεσίας, οι συνταξιούχοι αναπηρίας μπορούν στο εξής να απογράφονται κανονικά, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα γενικά κριτήρια του νόμου 3874/2010.
Ψηφιακή διαλειτουργικότητα με τον ΕΦΚΑ και βεβαιώσεις
Παράλληλα, η εγκύκλιος του ΥΠΑΑΤ εισάγει σημαντικές τεχνικές διευκρινίσεις που απλοποιούν τη γραφειοκρατία για τις κατά τόπους υπηρεσίες. Ρυθμίζονται πλήρως τα ζητήματα που αφορούν την άμεση χορήγηση των σχετικών βεβαιώσεων εγγραφής, την απόδοση των τίτλων του κατόχου αγροτικής εκμετάλλευσης, καθώς και τη λειτουργία της ψηφιακής διαλειτουργικότητας του Μητρώου σε πραγματικό χρόνο με τα συστήματα του ΕΦΚΑ. Με αυτόν τον τρόπο, οι διασταυρώσεις των στοιχείων θα γίνονται αυτόματα, χωρίς να ταλαιπωρούνται οι αγρότες στις δημόσιες υπηρεσίες.
Σε επίσημη τοποθέτησή του, ο Γενικός Γραμματέας, Σπύρος Πρωτοψάλτης, ξεκαθάρισε ότι με τη συγκεκριμένη παρέμβαση αποκαθίσταται μια μακροχρόνια αδικία εις βάρος των συνταξιούχων αναπηρίας, οι οποίοι παρά τις δυσκολίες τους παραμένουν όρθιοι και μάχιμοι στην ελληνική ύπαιθρο.
Η κυβέρνηση τονίζει ότι ο τελικός στόχος είναι η δημιουργία ενός Μητρώου Αγροτών που θα είναι απόλυτα δίκαιο, λειτουργικό και αξιόπιστο, αναγνωρίζοντας τον πραγματικό μόχθο των ανθρώπων της παραγωγής και διασφαλίζοντας ότι κανένας ενεργός παραγωγός του πρωτογενούς τομέα δεν θα μένει αποκλεισμένος από τα νόμιμα προνόμιά του.

