Η τουριστικά ανεκμετάλλευτη ομορφιά του νομού Λάρισας

Γράφει ο Δημήτρης  Γ. Βαρακλιώτης

Από τη Λάρισα και τα Φάρσαλα, έως την Ελασσόνα και τα παράλια

Ο νομός Λάρισας, με τη γεωγραφική του έκταση, την ιστορική του σημασία, την πολιτιστική του κληρονομιά και τη φυσική του ποικιλομορφία, θα μπορούσε να είναι κορυφαίος προορισμός της ηπειρωτικής Ελλάδας. 

Κι όμως, παραμένει τουριστικά στο περιθώριο. 

Περιοχές όπως η Λάρισα, τα Φάρσαλα, η Ελασσόνα και τα παράλια του νομού διαθέτουν δυναμική, η οποία δεν αξιοποιείται λόγω έλλειψης σχεδιασμού και σοβαρής πολιτικής βούλησης.

Λάρισα: μια σύγχρονη πόλη με τουριστική ανωνυμία

Η πόλη της Λάρισας αποτελεί ένα ζωντανό, σύγχρονο αστικό κέντρο με μακραίωνη ιστορία, πλούσια πολιτιστική δραστηριότητα και έντονη νυχτερινή ζωή.

 Διαθέτει αρχαιολογικά σημεία όπως το Αρχαίο Θέατρο, μουσεία, πεζοδρομημένο ιστορικό κέντρο, αναπλασμένα πάρκα και όχθες του Πηνειού, αλλά η τουριστική της ταυτότητα παραμένει θολή. 

Δεν έχει τοποθετηθεί στον χάρτη ως city break προορισμός, ούτε έχει συνδεθεί με θεματικές μορφές τουρισμού όπως ο πολιτιστικός, ο συνεδριακός ή ο τουρισμός ευεξίας – παρ’ ότι έχει υποδομές και ευκολία πρόσβασης.

Φάρσαλα: Πατρίδα του Αχιλλέα με αναξιοποίητο πολιτιστικό κεφάλαιο

Τα Φάρσαλα, συνυφασμένα με τον μύθο του Αχιλλέα και την αρχαία Φθία, διαθέτουν αρχαιολογικό πλούτο και γαστρονομική ταυτότητα. 

Παρότι θα μπορούσαν να είναι επίκεντρο πολιτιστικών διαδρομών και γαστρονομικού τουρισμού, αντιμετωπίζονται ως «ενδοχώρα» χωρίς τουριστική προτεραιότητα.

Ελασσόνα: Η ξεχασμένη πύλη του Ολύμπου

Η Ελασσόνα, χτισμένη στους πρόποδες του Ολύμπου, αποτελεί ιδανικό προορισμό για φυσιολατρικό και θρησκευτικό τουρισμό, χάρη στα μοναστήρια και τη σπάνια φύση της. 

Παρ’ όλα αυτά, η τουριστική αξιοποίηση της περιοχής παραμένει αναιμική, χωρίς καμπάνιες, δίκτυα ή υποστηρικτικές υποδομές.

Παράλια Λάρισας: Κρυφός παράδεισος, χωρίς ταυτότητα

Η παραλιακή ζώνη του νομού διαθέτει εκπληκτικές ακτογραμμές – Αγιόκαμπος, Βελίκα, Κόκκινο Νερό – με εξαιρετικές παραλίες και φυσικά τοπία. 

Ωστόσο, υστερεί σε τουριστική οργάνωση, προσβασιμότητα και στρατηγική ανάπτυξη. 

Η εποχικότητα της τουριστικής ροής και η απουσία ενιαίου branding αποτρέπουν την αξιοποίησή τους ως προορισμών διακοπών υψηλής ποιότητας.

Η κραυγαλέα αντίθεση με Μετέωρα, Πήλιο, Σποράδες και Πλαστήρα

Όταν άλλες θεσσαλικές περιοχές όπως τα Μετέωρα, το Πήλιο, οι Σποράδες και η λίμνη Πλαστήρα έχουν χτίσει σταθερή τουριστική ταυτότητα και δυναμική, ο νομός Λάρισας – παρά τα ατού του – παραμένει στο περιθώριο. 

Οι περιοχές αυτές απολαμβάνουν διεθνή προβολή, οργανωμένες τουριστικές ροές και πολιτική στήριξη. 

Ο νομός Λάρισας, αν και με εξίσου αξιοσημείωτα στοιχεία, παραμένει κατακερματισμένος, χωρίς στρατηγικό όραμα.

Η πολιτική ευθύνη: 

Μια περιφέρεια που απλώς διαχειρίζεται

Η σημερινή εικόνα δεν είναι αποτέλεσμα τυχαίας συγκυρίας. 

Οφείλεται στην πολιτική αδράνεια και τη διαχειριστική ανεπάρκεια της Περιφέρειας Θεσσαλίας συμπεριλαμβανόμενου και του εν ενεργεία Περιφερειάρχη, με τον οποίο προσπάθησα να κλείσω ραντεβού μέσω του γραφείου του .αλλά απέβη άκαρπη η προσπάθεια…

Δεν υπάρχουν συνεκτικές πολιτικές για τον τουρισμό, δεν υφίσταται ενιαία ταυτότητα για τον νομό, και οι τοπικές κοινωνίες δεν εμπλέκονται σε στρατηγικές σχεδιασμού και καθοδηγησης.

Τι χρειάζεται:

Για να αλλάξει αυτή η εικόνα, απαιτείται:

– Συνολική επανατοποθέτηση του νομού στον τουριστικό χάρτη.

– Σχεδιασμός τοπικών τουριστικών ενοτήτων (Λάρισα – αστικός πολιτισμός, Ελασσόνα – φυσιολατρικός τουρισμός, Φάρσαλα – πολιτιστική κληρονομιά, Παράλια – θερινός τουρισμός).

– Στήριξη της ιδιωτικής πρωτοβουλίας και συνεργασία με φορείς.

– Επικοινωνιακή καμπάνια εντός και εκτός Ελλάδας.

– Αλλαγή στη στρατηγική τουριστική χάραξη της Περιφέρειας, και συμβουλευτική συνεργασία με ειδικούς  που διαθέτουν τεχνογνωσία, φαντασία και πολιτική βούληση.

Ο νομός Λάρισας έχει όλα τα συστατικά για να πρωταγωνιστήσει – αυτό που του λείπει είναι η πίστη στον εαυτό του και η κατάλληλη ηγεσία για να τον οδηγήσει σε ένα λαμπρό  τουριστικό  μέλλον.

Δημήτρης  Γ. Βαρακλιώτης
Certified in Google Online Marketing in Tourism