Καρόδρομοι ή δρόμοι με προδιαγραφές σύγχρονης γεωργίας

Γράφει ο Νικόλαος Γ. Σταφύλης

Εδώ και πολλά χρόνια, λόγω και της παράλληλης δραστηριότητάς μου στον αγροτικό χώρο, παρατηρώ στην ευρύτερη περιοχή των δήμων Φαρσάλων και Κιλελέρ και όχι μόνο να διαιωνίζεται μια θλιβερή κατάσταση που αφορά σε απροσπέλαστους αγροτικούς δρόμους, εμπόδιο σε όλες τις αγροτικές δραστηριότητες.

Το πλάτος του οδοστρώματος δεν είναι αυτό που είναι αποτυπωμένο στους τοπογραφικούς χάρτες αλλά έχει μειωθεί στο ήμισυ και σε κάποιες περιπτώσεις και παραπάνω καθότι οι γεωργοί εκατέρωθεν του δρόμου έχουν καταπατήσει το μεγαλύτερο τμήμα του. Τα χαντάκια που προβλέπονται να υπάρχουν δεξιά και αριστερά των δρόμων για την απορροή των όμβριων υδάτων είναι ανύπαρκτα σε πολλά σημεία  λόγω κακής συντήρησης ή μπαζώματος από γεωργούς.

Στο οδόστρωμα έχουν εναποτεθεί σε πολλές περιπτώσεις φυτικά υπολείμματα της καλλιέργειας, ζιζάνια, λάστιχα, σωλήνες ποτίσματος, μπάζα κλπ τα οποία μεταφέρονται από τα γειτονικά αγροκτήματα ή έχει γίνει κατάληψη από μόνιμα σταθμευμένααρδευτικά μηχανήματα (καρούλια ποτίσματος κ.α)

Η κατάσταση του αγροτικού οδικού δικτύου εμποδίζει να έχουμε γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση στα αγροκτήματά μας δεδομένου ότι κυρίως τα μηχανήματα συγκομιδής και μεταφοράς των αγροτικών προϊόντων έχουν και μεγάλο βάρος αλλά και όγκο.

Έχουμε βιώσει τραγελαφικές καταστάσεις όπου ο παραγωγός αναγνωρίζει ότι έχει καταπατήσει τον δημόσιο δρόμο ωστόσο προτείνει ως λύση την επιλογή άλλου δρόμου για την μετακίνησή μας  και όχι τον καταπατημένο. Σε άλλη περίπτωση δε από τα δύο αγροτικά μηχανήματα που έχουν την δυνατότητα,βάσει των διαστάσεων του δρόμου, να διέρχονται υπό κανονικές συνθήκες, στις παρούσες συνθήκες δεν μπορεί να μετακινηθεί καλά-καλά ούτε ένα. Σε αυτή την περίπτωση αν προκαλέσεις ζημιά σε παρακείμενη καλλιέργεια το πιθανότερο είναι να οδηγηθείς στο δικαστήριο ή να μην έχεις πρόσβαση στο χωράφι και να μην ολοκληρώσεις τη γεωργική εργασία.

Οι δήμοι κάθε χρόνο κάνουν προσπάθειες συντήρησης του δικτύου αλλά θεωρώ ότι δεν είναι αρκετές για την αντιμετώπιση του προβλήματος γιατί προσκρούουν πολλές φορές και στην άδικη αντίδραση των αγροτών. Θεωρώ ότι είναι μείζον ζήτημακαι άπτεται πολιτικών αποφάσεων. Οι αποφάσεις αυτές σχετίζονται με τον έλεγχο της παρανομίας και την επιβολή προστίμων στους παραβάτες προς συμμόρφωση αφού προηγηθεί η κατάλληλη ενημέρωση και εξαντληθούν τα περιθώρια της πειθούς. Η αρμόδια υπηρεσία που είναι το Δασαρχείο(Αγρονομική διάταξη 1/2008, ΦΕΚ 1691 τ.β/22-08-2008 ) θα πρέπει να σταματήσει να κάνει τα «στραβά μάτια» και να προβεί στον απαραίτητο έλεγχο προκειμένου να μειωθεί η παραβατικότητα των αγροτών που γειτνιάζουν με αγροτικούς δρόμους αλλά και το αρμόδιο υπουργείο να συνδράμει προς αυτή την κατεύθυνση.

Εν έτη 2021 οι αγροτικοί δρόμοι θα πρέπει να παρακολουθούν την εξέλιξη της Γεωργικής Τεχνολογίας και να συμβαδίζουν με αυτή και όχι να έχουν προδιαγραφές για την κυκλοφορία κάρων ή να παρουσιάζουν εικόνα του παλαιότερων δεκαετιών. Αν στο μέλλον η  Γεωργική  Τεχνολογία συμπεριλάβει στα επιτεύγματά της ιπτάμενα αγροτικά μηχανήματα και όχι τροχοφόρα σίγουρα  αυτή η συζήτηση θα είναι περιττή.

Νικόλαος   Γ. Σταφύλης, Msc Καθηγητής στο 1ο ΕΠΑΛ Φαρσάλων, στον τομέα Γεωπονίας, Τροφίμων & Περιβάλλοντος