Δήμος Κιλελέρ: Επιστολή – φωτιά σε Σχοινά και Πιτσιλή για τις άδικες ποινές και τα «χαμένα» χρήματα του ΟΣΔΕ

Έντονες αντιδράσεις και βαθύ προβληματισμό έχει προκαλέσει στον αγροτικό κόσμο της Θεσσαλίας η λειτουργία του Συστήματος Παρακολούθησης Εκτάσεων, καθώς σοβαρά τεχνικά προβλήματα αφήνουν απλήρωτους παραγωγούς και επιβάλλουν υπέρογκες κυρώσεις. Στο πλαίσιο αυτό, ο Αντιδήμαρχος Αγροτικής Ανάπτυξης του Δήμου Κιλελέρ, Ευάγγελος Παπαγιαννούλης, απέστειλε επείγουσα επιστολή προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Μαργαρίτη Σχοινά, και τον Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γεώργιο Πιτσιλή, ζητώντας την άμεση παρέμβασή τους.

Όπως επισημαίνεται στην επιστολή, η Δημοτική Αρχή έχει γίνει αποδέκτης σωρείας παραπόνων από δημότες – καλλιεργητές. Οι παραγωγοί βρίσκονται αντιμέτωποι με τη μη καταβολή των δικαιούμενων ενισχύσεων, αλλά και με την επιβολή άδικων προστίμων σε καλλιέργειες όπως οι φακές, τα ρεβίθια και τα φασόλια, εξαιτίας εσφαλμένης φωτοερμηνείας από το σύστημα Monitoring (AMS).

Η κατάσταση περιπλέχθηκε ακόμα περισσότερο όταν, λίγες ημέρες πριν από τις κρίσιμες πληρωμές και συγκεκριμένα στις 12 Μαΐου 2026, εμφανίστηκαν αιφνιδιαστικά στο σύστημα του ΟΣΔΕ νέα ευρήματα. Πολλά αγροτεμάχια δεσμεύτηκαν χωρίς να υπάρξει επαρκής ενημέρωση, σαφείς οδηγίες ή ρεαλιστικός χρόνος για την τεκμηρίωσή τους από την πλευρά των αγροτών, με αποτέλεσμα οι εκτάσεις αυτές να εξαιρεθούν εντελώς από την πληρωμή της 30ης Μαΐου.

Τα τεχνικά προβλήματα των αλγορίθμων και οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί

Στην παρέμβασή του, ο Αντιδήμαρχος Κιλελέρ ξεκαθαρίζει ότι το ψηφιακό αυτό εργαλείο θεσπίστηκε με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για να αντικαταστήσει τους επιτόπιους ελέγχους και να φέρει διαφάνεια, και όχι για να λειτουργεί τιμωρητικά. Στην πράξη, όμως, διαπιστώνονται σοβαρές αστοχίες των αλγορίθμων, λανθασμένες εποχικές λήψεις και κακή ερμηνεία των δεικτών βλάστησης (NDVI). Η γεωργία αποτελεί μια δυναμική διαδικασία που επηρεάζεται από τις καιρικές συνθήκες και τις τοπικές πρακτικές, στοιχεία που οι αυτοματοποιημένες μηχανές αδυνατούν να αποτυπώσουν με ακρίβεια.

Βάσει του ευρωπαϊκού κανονιστικού πλαισίου, η χώρα έχει την υποχρέωση να προσαρμόζει τα ψηφιακά συστήματα στις πραγματικές ανάγκες των καλλιεργειών και να λαμβάνει διορθωτικά μέτρα όταν εντοπίζονται αδυναμίες, αντί να μεταφέρει το κόστος των τεχνικών αστοχιών στους παραγωγούς.

Για τους λόγους αυτούς, ο Δήμος Κιλελέρ διεκδικεί την άμεση βελτίωση και αναβαθμονόμηση του συστήματος, τη σωστή αγρονομική ερμηνεία των εκτάσεων, καθώς και την πλήρη πληρωμή της πραγματικά επιλέξιμης καλλιεργούμενης γης. Παράλληλα, ζητά να δοθεί στους παραγωγούς το δικαίωμα διόρθωσης και ένστασης για την εναπομείνασα έκταση, ώστε να περιοριστούν οι άδικες ποινές.

Με δεδομένη την οικονομική δυσπραγία του αγροτικού κόσμου και την καταληκτική ημερομηνία της 30ης Ιουνίου για την καταβολή των κοινοτικών ενισχύσεων, ο κ. Παπαγιαννούλης καλεί την ηγεσία του Υπουργείου και της ΑΑΔΕ να ενεργήσουν άμεσα. Σε αντίθετη περίπτωση, θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξει πολύμηνη καθυστέρηση στις πληρωμές, τη στιγμή που η τεχνολογία οφείλει να λειτουργεί υπέρ της γεωργικής παραγωγής και της δικαιοσύνης.

Θέλεις να βλέπεις τα νέα του ifarsala.gr πρώτα στη Google;
Πρόσθεσέ μας στις προτιμώμενες πηγές σου:

Πρόσθεσε το ifarsala.gr στα
αγαπημένα σου στη Google

Comments are closed.