Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκαν, την Τρίτη 2 Σεπτεμβρίου 2025, οι εργασίες του Διεπιστημονικού Περιβαλλοντικού Συνεδρίου με θέμα “«Ἐπὶ τὰς π(λ)ηγάς τῶν ὑδάτων…», με προσανατολισμό τη βιωσιμότητα και την αειφορία του θεσσαλικού κάμπου”, το οποίο πραγματοποιήθηκε στην περιοχή της Καρδίτσας, δύο έτη μετά τις καταστροφικές πλημμύρες που έπληξαν την θεσσαλική γη.
Το Συνέδριο τελούσε υπό την αιγίδα του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ.κ. Ιερωνύμου. Διοργανωτής του Συνεδρίου υπήρξε η Ειδική Συνοδική Επιτροπή Θείας και Πολιτικής Οικονομίας και Οικολογίας, υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Φθιώτιδος κ. Συμεών, σε συνεργασία με την Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων και τον οικείο Ποιμενάρχη αυτής κ. Τιμόθεο.
Το πρόγραμμα των εργασιών της δεύτερης ημέρας του Συνεδρίου, οι οποίες φιλοξενήθηκαν στο Πνευματικό Κέντρο του Ιερού Ναού Αγίας Σοφίας Καρδίτσης, περιελάμβανε τρεις συνεδρίες, κατά τις οποίες παρουσιάσθηκαν δώδεκα εξειδικευμένες εισηγήσεις από εκλεκτούς επιστήμονες ποικίλων κλάδων, που κατέθεσαν πολύτιμους προβληματισμούς και προτάσεις για το παρόν και το μέλλον του φυσικού και κοινωνικού περιβάλλοντος• Α΄ Συνεδρία: κα Κωνσταντίνα Ευαγγέλου, κα Ευθυμία Συγκολλίτου, π. Ευάγγελος Μαρκαντώνης, κ. Δημήτριος Δημητρίου, υπό την Προεδρία του κ. Κωνσταντίνου Κωτσιόπουλου. Β΄ Συνεδρία: κ. Απόστολος Νικολαΐδης, κ. Νικήτας Μυλόπουλος, π. Ισίδωρος Κάτσος, κ. Θεόδωρος Σδρούλιας, υπό την Προεδρία του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμοθέου. Γ΄ Συνεδρία: κ. Χρήστος Τσιρώνης, π. Αλέξιος Αρώνης, π. Αλέξιος Σαμαρτζής, κ. Νικόλαος Ασπρούλης, υπό την Προεδρία του κ. Σταύρου Γιαγκάζογλου.
Κεντρικούς άξονες του επιστημονικού διαλόγου αποτέλεσαν η θεολογική σημασία των υδάτων στην Ορθόδοξη Παράδοση, η περιβαλλοντική ηθική, η ψυχολογική διάσταση της οικολογικής συνείδησης, οι συνέπειες της κλιματικής αλλαγής και της λειψυδρίας, η ανάγκη για βιώσιμη αγροτική πολιτική, καθώς και η προσέγγιση του ύδατος ως φυσικού αγαθού, ως πνευματικού συμβόλου και ως κοινωνικού δικαιώματος.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην ανάδειξη της συμβολής της Εκκλησίας στη διαμόρφωση ορθής περιβαλλοντικής μέριμνας, στην καλλιέργεια της ευθύνης έναντι της Δημιουργίας και στην αναγκαιότητα διαλόγου μεταξύ θεολογίας, άλλων επιστημών και κοινωνίας. Η περίπτωση της Θεσσαλίας αναδείχθηκε ως πεδίο εφαρμογής καλών πρακτικών και προτάσεων για την αειφορία και τη διαχείριση των φυσικών πόρων υπό το πρίσμα της Ορθοδόξου Θεολογίας.
Το Συνέδριο ολοκληρώθηκε με θερμές ευχαριστίες προς τους εισηγητές, τους συνέδρους, τους εντεταλμένους εκπροσώπους των Ιερών Μητροπόλεων της Εκκλησίας της Ελλάδος και τους συντελεστές της διοργάνωσης, αφήνοντας παρακαταθήκη προβληματισμού, επιστημονικής τεκμηρίωσης και εκκλησιαστικής ευαισθησίας για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος, του ύδατος και της ζωής, σε ένα πλαίσιο πνευματικής ευθύνης και κοινωνικής δικαιοσύνης.
Τις ευχαριστίες προς τους εισηγητές και τους συνέδρους γενικώς απηύθυναν τόσο ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φθιώτιδος κ. Συμεών, Πρόεδρος της Ειδικής Συνοδικής Επιτροπής Θείας και Πολιτικής Οικονομίας και Οικολογίας, όσο και ο οικείος Ποιμενάρχης, Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ. Τιμόθεος.
Ο Σεβασμιώτατος Φθιώτιδος κ. Συμεών εξέφρασε εγκάρδιες ευχαριστίες προς τον Σεβασμιώτατο Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεο για τη θερμή φιλοξενία του Συνεδρίου, καθώς και προς όλους τους συμμετέχοντες εκπροσώπους των τοπικών Αρχών και Φορέων, και τους Κληρικούς και λαϊκούς εκ της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων για την ενεργή και ουσιαστική παρουσία και συνδρομή τους. Από την πλευρά του, ο Σεβασμιώτατος Θεσσαλιώτιδος κ. Τιμόθεος ευχαρίστησε τον Σεβασμιώτατο Φθιώτιδος κ. Συμεών για την επιλογή, μερίμνη του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, της πολύπαθης θεσσαλικής γης και ειδικώς της Ιεράς Μητροπόλεως Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων για τη διοργάνωση ενός τόσο σημαντικού Διεπιστημονικού Περιβαλλοντικού Συνεδρίου, το οποίο δύναται να αποτελέσει εφαλτήριο πνευματικής αφύπνισης και ανάπτυξης καρποφόρου οικολογικής συνείδησης.
Τέλος, κοινή ήταν η διαπίστωση πως η ανάγκη συνεργασίας μεταξύ Εκκλησίας, Πολιτείας και Επιστημονικής Κοινότητας αποτελεί προϋπόθεση για τη διαμόρφωση υπεύθυνης περιβαλλοντικής στάσης και βιώσιμης προοπτικής για το φυσικό περιβάλλον.