Νέος Αρχιδιάκονος και νέος Διάκονος στην Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλιώτιδος και Φαναριφερσάλων

Μέσα σε κλίμα κατανύξεως και χαράς, τελέσθηκε το πρωί του Σαββάτου 2 Αυγούστου 2025 η Θεία Λειτουργία στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής Φαρσάλων, κατά την οποία χειροτονήθηκε εις Διάκονον ο μοναχός Ακάκιος (Δεληγιάννης), αδελφός της Ιεράς Μονής Παναγίας Πελεκητής. Τη χειροτονία και τη Θεία Λειτουργία τέλεσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας κ. Τιμόθεος.

Ο Σεπτός μας Ποιμενάρχης, απηύθυνε λόγο πατρικής αγάπης και πνευματικής καθοδηγήσεως προς τον νέο Διάκονο, υπογραμμίζοντας την ευθύνη και την ιερότητα της διακονίας του εντός της Εκκλησίας:

«Ο Κύριός μας, αμέσως μετά από δύο θαύματα τα οποία αναφέρθηκαν και διαβάστηκαν εις το Ευαγγελικό Ανάγνωσμα της προηγουμένης Κυριακής – που θεράπευσε τους δύο τυφλούς και έναν κωφό και άλαλο, ο οποίος είχε πνεύμα ακάθαρτο, δαιμονικό πνεύμα μέσα του – οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι Τον κατηγόρησαν ότι «ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει τὰ δαιμόνια». Ότι δηλαδή, τα θεϊκά σημεία, τα θαύματά Του, είναι αποτέλεσμα του ότι ήταν κι Αυτός αρχηγός των δαιμόνων και γι’ αυτό μπορούσε επάνω τους να επέμβει και να τους εκδιώξει.

Ένα πολύ φοβερό συναίσθημα και ένας πολύ φοβερός λόγος για τον ενανθρωπήσαντα Κύριό μας, Ιησού Χριστό. Γι’ αυτό και ο Κύριος, στη συνέχεια, απαντώντας σε αυτήν την συκοφαντία και την κατηγορία των Γραμματέων και των Φαρισαίων, πραγματοποιεί και άλλα θαύματα και μας διασώζει ο Ευαγγελιστής Ματθαίος την διδασκαλία Του και την παραβολή την οποία στη συνέχεια ανέπτυξε, για να αποσείσει – να απομακρύνει – αυτήν την κατηγορία, ότι ήταν αρχηγός των δαιμόνων, και όχι μόνον, για να δείξει στους ακροατές Του ότι Αυτός είναι ο εν δυνάμει ελθών ζων Σωτήρας και Κύριος του κόσμου. Γι’ αυτό λοιπόν και λέγει: «Αυτός ο οποίος είναι μαζί μου, δεν μπορεί να είναι με κάποιον άλλον. Και αυτός ο οποίος συνάγει μαζί μου, δεν μπορεί να διασκορπίζει και να συνάγει κάποιος άλλος». Ο Κύριός μας, το λέγει αυτό εν δυνάμει, διότι ενανθρώπησε ο τέλειος Θεός και όχι μόνον αυτό, αλλά με τα σημεία τα οποία επιτελούσε και επιτελεί στη ζωή των ανθρώπων, δείχνει ότι Αυτός είναι ο αρχηγός της ζωής και όση δύναμη έχει ο διάβολος και επηρεάζει τους ανθρώπους και ταλαιπωρεί τους ανθρώπους και περικλείει τους ανθρώπους μέσα σε δύσκολες καταστάσεις, έρχεται ο Θεός, έρχεται ο ενανθρωπήσας Κύριός μας, ο Ιησούς Χριστός, ο Παντοδύναμος Σωτήρας και Ευεργέτης μας και καταλύει το κράτος του διαβόλου· καταργεί τον διάβολο.

Και αυτό είναι διάσπαρτο, αδελφοί μου, μέσα στη ζωή της Εκκλησίας, όπου, όταν ο Θεός είναι παρών και εμείς οι άνθρωποι θέλουμε να Τον έχουμε παρόντα εις τη ζωή μας, καταλύει το κράτος του διαβόλου και του θανάτου και προσφέρει στον άνθρωπο ζωή και αφθαρσία και ευλογία και χάρη στη ζωή του. Γι’ αυτό λοιπόν ξεκαθαρίζει σε όλους μας, ότι αυτός ο οποίος είναι μαζί μου, δεν μπορεί να είναι και με κανέναν άλλον.

Να θυμηθούμε λίγο το κείμενο της Αποκαλύψεως; Να πούμε ότι εκεί, ο Ευαγγελιστής Ιωάννης, εν Πνεύματι Αγίω, μας λέγει ότι τους «χλιαρούς» θα τους εμμέσει ο Κύριος – θα τους ξεράσει – δεν τους θέλει. Ή θα πρέπει να είμαστε θερμοί εις την πίστη και δυνατοί στη ζωή μας, μέσα στη ζωή της πίστεως, ή θα είμαστε ψυχροί και ακόμα πριν. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε και τούτο και το άλλο! Γι’ αυτό ο Χριστός ξεκαθαρίζει και αυτήν την θέση και μας λέγει, διότι αυτός ο οποίος συνάγει μαζί μου, μαζεύει δηλαδή, εργάζεται πνευματικά, δεν μπορεί και να σκορπίζει αυτόν τον αγώνα τον πνευματικό. Γι’ αυτό και κατηγορεί τους Γραμματείς και τους Φαρισαίους και τους λέγει: «γεννήματα ἐχιδνῶν». Τους λέγει ότι οι πατέρες σας ήταν οχιές. Και δεν μπορείτε να λέτε ότι είστε τέκνα του Αβραάμ, διότι δεν έχετε πίστη, διότι δεν έχετε κατανοήσει την έλευση του Ιησού Χριστού.

01

02

03

Και τι μας λέγει; Αυτός ο οποίος αμφιβάλλει για την ανθρώπινή μου φύση – επειδή λέγει «ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου» – προσέξτε την ταπείνωση του Θεού! Όχι «εγώ», «ὁ Υἱὸς τοῦ ἀνθρώπου»! Μπορεί να έχει σκανδαλίσει κάποιον από αυτούς στην ανθρώπινή Του εκφορά και έκφραση και παρουσία· θα του συγχωρεθεί. Αυτός όμως ο οποίος αμφισβητήσει το Πνεύμα του Θεού, αυτός θα παραμείνει εις τον αιώνα ασυγχώρητος και δεμένος. Ποιο είναι αυτό το Πνεύμα του Θεού; Δεν είναι το Άγιο Πνεύμα, γιατί το Άγιο Πνεύμα οὐχί ἐκ λίθων ἐστίν, αλλά είναι το Πνεύμα της Θεότητος. Αυτό το οποίον ενυπάρχει μέσα εις τον Υιό και Λόγο του Θεού. Αυτό το οποίο ενυπήρχε ως άσαρκος Λόγος, τέλειος Θεός και παρουσιάζεται ανάμεσά μας ως σεσαρκωμένος τέλειος άνθρωπος, αλλά και με το Πνεύμα της Θεότητος εν αὐτῷ, υπάρχων μέσα εις την ζωή Του και εις το εἶναι Του και στην έκφραση της ζωής Του και της Εκκλησίας. Μέσα λοιπόν σε αυτήν τη διάσταση, ο Χριστός τοποθετεί τη θέση Του και προκαλεί τους ακροατές Του, λέγοντάς τους ότι όποιος αμφισβητήσει αυτό το Πνεύμα της Θεότητος, δεν πρόκειται να συγχωρεθεί ποτέ.

Και τι έκαναν οι Γραμματείς και οι Φαρισαίοι; Αμφισβήτησαν την Θεότητά Του. Αμφισβήτησαν τα σημεία Του, τα θαύματά Του. Και όχι μόνον τα αμφισβήτησαν, αλλά εβλασφήμησαν, διότι έλεγαν ότι «ἐν τῷ ἄρχοντι τῶν δαιμονίων ἐκβάλλει τὰ δαιμόνια». Αυτός είναι αρχηγός διάβολος, και γι’ αυτό υποτάσσονται σε Αυτόν τα δαιμόνια. Δέστε, σε τι ολισθηρή πνευματική κατάσταση οι άνθρωποι έχουν πέσει! Και πώς τροποποιούν και μεταλλάσσουν όχι μόνον την διδασκαλία του Θεού – που αυτό γίνεται συλλήβδην και συνεχώς στη ζωή των ανθρώπων – αλλά αμφιβάλλουν και αμφισβητούν το θεανδρικό πρόσωπο του Θεού, του ενανθρωπήσαντος Κυρίου μας Ιησού Χριστού, μέσα στη ζωή του κόσμου και στη ζωή της Εκκλησίας και στην κοινωνία.

04

05

Σήμερα, με τη Χάρη του Παναγίου Πνεύματος, θα τελέσουμε την χειροτονία εις τον πρώτο βαθμό του διακόνου, του μοναχού Ακακίου. Ενός νέου ανθρώπου, ο οποίος με πολλή πίστη και με πολύ καλή διάθεση, προσέρχεται όχι μόνον μέσα στην Εκκλησία, αλλά και στον μονήρη βίο, την μοναχική ζωή, αφιερώνοντας τη ζωή του και ζητώντας από την Χάρη του Παρακλήτου Πνεύματος, μέσα στις προσευχές του, να τον ενδυναμώνει εις την ζωή του και να του δημιουργεί τις προϋποθέσεις να γίνει άξιος Μυστηρίων, άξιος διάκονος των Μυστηρίων της Βασιλείας του Θεού.

Γι’ αυτό λοιπόν και αγαπητέ μοναχέ Ακάκιε και υποδιάκονε της Εκκλησίας, θα πρέπει αυτά τα οποία ο Κύριός μας ο Ιησούς Χριστός προηγουμένως ανέφερε, να τα τοποθετήσεις πολύ βαθιά μέσα στην καρδιά σου. Θα πρέπει να προσέξεις ό,τι ο Θεός συνάγει· εσύ να μην τα διασκορπίζεις με την ζωή σου, με την ανέμελη παρουσία σου μέσα στον χώρο της Εκκλησίας, με την αδιάφορη παρουσία σου, με την ολιγωρία σου, με την αβελτηρία σου η οποία πολλές φορές διακρίνει τους ανθρώπους, μας συνέχει και θα πρέπει να βρίσκεσαι σε μία συνεχή εγρήγορση της Παρουσίας του ζώντος Θεού, του Πνεύματος του Θεού, του ενανθρωπήσαντος Κυρίου μας Ιησού Χριστό εις τη ζωή σου, ώστε να Τον αφήσεις Εκείνον να σε κατευθύνει. Εκείνος να γεμίζει το είναι σου. Εκείνος να σου δίνει σημεία της παρουσίας Του εις τη ζωή σου και να ζεις συνεχώς, ανανεούμενος από το ιερό Θυσιαστήριο και τη διακονία του, συνεχώς σ’ αυτό, στο θαύμα του Πνεύματος του Θεού, που ο Θεός χαρίζει σε όλους εμάς τους ανθρώπους.

Θα πρέπει να προσέξεις και να κατανοήσεις ότι δεν μπορεί να είσαι και με τον Θεό και με τον εαυτό σου και με τους ανθρώπους. Θα πρέπει να γίνεις θεοκεντρικός. Κέντρο της ζωής σου να έχεις τον Θεό. Εάν έχεις κέντρο της ζωής σου τον εαυτό σου, γίνεσαι εγωιστής, φίλαυτος και εύκολα ο διάβολος θα σε αρπάζει και θα σε καταστρέφει. Εάν προσκολληθείς στους ανθρώπους, πάλι θα οδηγηθείς σε πτώση οδυνηρή. Διότι οι άνθρωποι – τους οποίους πρέπει να τους αγαπούμε και να τους υπηρετούμε – δεν έχουν την δυνατότητα να σε αναβιβάσουν πνευματικά. Αναβιβάζεται ο άνθρωπος πνευματικά εν τη Εκκλησία, διά Ιησού Χριστού και της εν Χριστῷ αδελφότητος, δηλαδή των ανθρώπων οι οποίοι διακονούν την παρουσία του Θεού εις τη ζωή του κόσμου και της Εκκλησίας και, έτσι θα απολαμβάνεις τη ζώσα και ενεργή δυναμική παρουσία του Χριστού εις τους ανθρώπους. Θα πρέπει να προσέξεις: όλος αυτός ο αγώνας ο πνευματικός που θα πρέπει να κάνεις, να είναι συγκεντρωμένο το μυαλό σου στο πρόσωπο του Ιησού Χριστού. Μας το καθορίζει σήμερα ο Κύριός μας με την πολύ ωραία Ευαγγελική περικοπή, την οποία την ερμηνεύει ο Ιερός Χρυσόστομος πολύ όμορφα.
Τι λέγει λοιπόν ο Ιερός Πατήρ για την σημερινή Ευαγγελική περικοπή; Οι Ιουδαίοι, λέγει, κατηγορούσαν τον Χριστό, τον ενανθρωπήσαντα Κύριο και Μεσσία, γιατί τους ενοχλούσε σε αυτά τα οποία είχαν μάθει και δεν ήθελαν να αλλάξουν. Εσύ λοιπόν πρέπει να μάθεις να αλλάξεις εις τη ζωή σου. Θα αλλάξεις τη σκέψη σου, το είναι σου, τη ζωή σου, τη διάθεσή σου, με την παρουσία του ζώντος Θεού. Θα πρέπει να μην παραμείνεις σε αυτά που ήξερες, αλλά σ’ αυτά που η Εκκλησία σε καλεί να αναλάβεις και σε διδάσκει. Διδάχθηκες από την οικογένειά σου. Διδάχθηκες από τους πνευματικούς Πατέρες. Διδάχθηκες στη Σχολή Μαθητείας, όπου ένα χρόνο φοίτησες. Διδάχθηκες από την δική μας συναναστροφή, μαζί με τους συνεργούς εν Κυρίῳ στην καθημερινότητά μας. Μία συνεχή θυσία και μία συνεχή προσπάθεια, για να δίδουμε το μήνυμα του Χριστού εις τους ανθρώπους και να τους επαναπροσδιορίζουμε σε αυτήν την κλήση της Βασιλείας. Αυτά λοιπόν, θα πρέπει να τα κρατήσεις μέσα σου και να αλλάξεις τον κακό σου εαυτό, τις πτώσεις σου, τις αμφισβητήσεις σου. Γιατί; Διότι λέγει ο Ιερός Χρυσόστομος: όταν λέγει ένας αμφιβάλλει περί του Θεού, ή κατηγορεί τον Θεό, ή κατηγορεί τους ανθρώπους, αυτό – λέγει – το οποίον εκφράζει με το στόμα του είναι το αποτέλεσμα μιας απύθμενης, δύσκολης καρδιάς, την οποία έχει μέσα του με πολλά ζιζάνια, τα οποία δεν έχει κατορθώσει να τα καθαρίσει.

06

Γι’ αυτό λοιπόν, θα πρέπει να μείνεις στη Χάρη του Θεού. Στην υπακοή, στην ταπείνωση, στην διακονία. Να προσφέρεις ολόκληρο το είναι σου στη Χάρη του Θεού, ώστε ο Θεός να έρθει και να αλλάξει τη ζωή σου. Να υποστείς την καλή αλλοίωση, η οποία θα είναι φωτιστική, καυστική για τα τραύματα της ψυχής σου, αλλά φωτιστική στη συνέχεια, η οποία θα σε συνέχει και θα σε καθοδηγεί στη διακονία του Θεού και της Εκκλησίας Του.
Και τότε, θα μπορέσεις κι εσύ να ακούσεις αυτήν την ευλογημένη φωνή του Κυρίου μας Ιησού Χριστού: «Εὖ, δοῦλε ἀγαθὲ καὶ πιστέ, ἐπὶ ὀλίγα ἦς πιστός, ἐπὶ πολλῶν σε καταστήσω». Να μην ακούσεις αυτό το οποίον σήμερα είπε ο Κύριος, τελειώνοντας την Ευαγγελική περικοπή: «Ὄφεις, γεννήματα ἐχιδνῶν, πονηροί καὶ τρισάθλιοι Γραμματεῖς καὶ Φαρισαῖοι ὑποκριταί». Να μη γίνεις αυτούς, παιδί μου, διότι τότε θα χάσεις τη ζωή σου και θα χάσεις και αυτήν τη δωρεά, που σήμερα, διά των αναξίων χειρών μου και των προσευχών του Πρεσβυτερίου του λαού, ο Θεός θα αναθέσει επάνω στους ώμους σου την διακονία των Μυστηρίων της Εκκλησίας του Θεού για τη σωτηρία των ανθρώπων.

Εμείς ευχόμαστε και προσευχόμαστε και στεκόμαστε δίπλα σου με ειλικρίνεια και αγάπη και εντιμότητα και πατρική στοργή, ώστε αυτά να αγωνιστείς στη ζωή σου να τα αποκτήσεις και στους πειρασμούς σου να είμαστε κοντά σου· για να σου δίνουμε ανάψυξη και ανόρθωση πνευματική. Αλλά θα πρέπει να μάθεις να είσαι κοντά μας για να προσλαμβάνεις την Χάρη του Θεού μέσα στα Μυστήρια της Βασιλείας. Και τότε πράγματι, Κύριος ο Θεός, θα σε καθοδηγεί στη ζωή σου. Και θα είσαι κι εσύ ένας από αυτούς, που θα συνάγεις μαζί με τον Θεό, ανθρώπους, λογικούς ανθρώπους, στην Χάρη και στην κλήση της σωτηρίας. Θα είσαι και εσύ μ’ αυτούς, όπου ο Θεός τους θέλει συνεργούς εις τη ζωή της Εκκλησίας και θα είσαι ταυτισμένος με τον Χριστό και με τη Βασιλεία Του.

Εἴσελθε λοιπόν εἰς τὴν χαρὰν τοῦ Κυρίου σου, με πολλές πολλές ελπίδες και προσδοκίες εις την ζωή σου».

Προ της απολύσεως της Θείας Λειτουργίας ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης μας, χειροθέτησε Πρωτοπρεσβύτερο τον πατέρα Λάζαρο Αλιβάνογλου και Αρχιδιάκονο τον διάκονο Δαμιανό Μπαρούτα και τους ευχήθηκε να εργάζονται με ταπείνωση και ευπρέπεια στην ζωή τους.

07

08

09

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

Εκ της Ιεράς Μητροπόλεως