Μήνυμα πνευματικής οικοδομής, με έμφαση στη διαχρονική αξία της πίστης και στην ανάγκη μίμησης του παραδείγματος της Αγίας Παρασκευής, απηύθυνε χθες (25/07) ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων κ.κ. Τιμόθεος. Κατά τη διάρκεια του Πανηγυρικού Εσπερινού στον ομώνυμο Ιερό Ναό των Φαρσάλων, ο Μητροπολίτης κάλεσε τους πιστούς να αναλογιστούν τη μορφή, το μαρτύριο και το διαχρονικό μήνυμα της Αγίας, αναδεικνύοντας τις σύγχρονες εκφάνσεις της ειδωλολατρίας και τονίζοντας πως η αληθινή τιμή προς τους Αγίους έγκειται στην μίμηση του βίου τους.
Η Διαχρονική αξία του μαρτυρίου και η “Ανδρεία Γυναίκα”
Ο Σεβασμιώτατος, παρά τον καύσωνα, τόνισε πως «μέσα στον χώρο της Εκκλησίας – που τον αποτελούμε όλοι εμείς – η προσωπικότητα της Αγίας Παρασκευής προσφέρεται λαμπρά και φαιδρά, με πνευματική λαμπρότητα και ξεχωριστή χαρά». Επισήμανε ότι ο Χριστός «ενδυναμώνει και προικίζει την Εκκλησία Του με χαριτωμένα πρόσωπα, ανθρώπους ίδιους με εμάς, και μάλιστα με ξεχωριστές γυναικείες προσωπικότητες, οι οποίες μας δείχνουν τον δρόμο της αρετής, της πίστεως και του μαρτυρίου».
Αναφερόμενος σε ανάγνωσμα από το βιβλίο των Παροιμιών του Σολομώντος, «Ἀνδρεία γυναῖκα εὑρίσει», ο κ.κ. Τιμόθεος υπογράμμισε την αντίθεση της λέξης «ανδρεία» σε σχέση με τη γυναίκα, τονίζοντας ότι πάντοτε υπήρχαν γυναίκες που έδειχναν τον δρόμο στη ζωή της κοινωνίας και της Εκκλησίας, κάτι που «έχουμε ανάγκη πάντοτε και σήμερα».
Η Αγία Παρασκευή ενάντια στην Ειδωλολατρία
Ο Μητροπολίτης σκιαγράφησε τη ζωή της Αγίας Παρασκευής: γεννημένη Παρασκευή, αποτέλεσμα προσευχής γονέων, πλούσια και ευγενής από την κραταιά Ρώμη. «Έδωσε μια μοναδική και ξεχωριστή μαρτυρία, ένα αποτύπωμα που παραμένει μέσα στην Εκκλησία. Γι’ αυτό γίνεται λαοφιλής Αγία της πίστεως, γι’ αυτό ανεγείρουμε ναούς στο όνομά της και προστρέχουμε εν μέσω θέρους να προσκυνήσουμε τα ιερά της εικονίσματα και λείψανα, για να αποκομίσουμε χάρη, ευλογία, δύναμη και πρεσβεία».
Στο επίκεντρο του λόγου του βρέθηκε η έννοια της ειδωλολατρίας, την οποία ο Σεβασμιώτατος δεν προσέγγισε μόνο ιστορικά. «Τότε, όπως και σήμερα, η ειδωλολατρία είναι κάτι που κατατρώγει την κοινωνία», υπογράμμισε. «Σημαίνει και ερμηνεύεται με τη φιληδονία, τη φιλοχρηματία και τη φιλοδοξία. Αυτά είναι τα τρία συνθετικά που αποτελούν την κατανόηση της ειδωλολατρίας».
Φιληδονία, Φιλοχρηματία, Φιλοδοξία: Οι σύγχρονοι κίνδυνοι
Ο Μητροπολίτης ανέλυσε την κάθε έννοια:
Φιληδονία: «Γίνεται πρόσκομμα στην αγαπητική σχέση, είναι ανέραστη κατάσταση που δεν εξομαλύνει την ψυχή και οδηγεί σε χρήση του ενός ανθρώπου από τους άλλους, αντί να τους βλέπει ως εικόνα Θεού». Η Αγία Παρασκευή, παρά τις προτάσεις του αυτοκράτορα, δεν συσχηματίστηκε με την εποχή της.
Φιλοχρηματία: Χαρακτηρίστηκε ως πλεονεξία, «ειδωλολατρία», όπου «δίνουμε αξία στα κτιστά πράγματα». Ο κ.κ. Τιμόθεος τόνισε την ανάγκη να χρησιμοποιούμε τα υλικά με μέτρο, χωρίς να γινόμαστε δούλοι τους, και να υπερβούμε την κατάσταση του «μόνο πόσα θα πάρω». Η Αγία Παρασκευή μοίρασε την περιουσία της, δείχνοντας την ανεξαρτησία της από τα υλικά αγαθά.
Φιλοδοξία: Είναι, σύμφωνα με τον Σεβασμιώτατο, «αποτέλεσμα και απότοκο των φιλοδοξιών μας, όπου θέλουμε να υποτάξουμε τον άλλον». Αναφέρθηκε στους Πατέρες της Εκκλησίας, ιδιαίτερα στον Άγιο Ισαάκ τον Σύρο, ο οποίος διδάσκει πως αυτά τα πάθη γεννούν «τον φθόνο, το ψεύδος, την απάτη και όλες τις ανυπέρβλητες καταστάσεις που δημιουργούνται στις σχέσεις των ανθρώπων».
Μίμηση της Αγίας: Η οδός προς την Αγιότητα
Η Αγία Παρασκευή, όπως επεσήμανε ο Μητροπολίτης, «μας έδωσε έναν άλλο τρόπο ζωής, μια άλλη προσέγγιση, μια άλλη διδασκαλία, μια άλλη σχέση με τον Θεό και με τους ανθρώπους». Δέχθηκε φρικτά μαρτύρια, αλλά «πορεύτηκε με απαράμιλλο θάρρος και με ξεχωριστή αγάπη προς τον Θεό και τους διώκτες της, ακολουθώντας τον δρόμο της ομολογίας της Πίστεως».
«Αυτό που μας λείπει πραγματικά σήμερα», τόνισε, «είναι η ομολογία της πίστεως, που εξυψώνει τον άνθρωπο και δημιουργεί υγιείς σχέσεις με τον Θεό και τους ανθρώπους». Επικαλέστηκε τον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο και τον Μέγα Αντώνιο: «Είδες τον αδελφό σου; Είδες Κύριον τον Θεόν σου;». Αυτή η σχέση, με σταθερότητα και χωρίς παρεκκλίσεις, ήταν ο σκοπός της Αγίας Παρασκευής: η ένωση με τον Ιησού Χριστό.
Κλείνοντας τον λόγο του, ο Σεβασμιώτατος απηύθυνε έκκληση: «Για να γίνουμε πραγματικοί εορταστές και να τιμήσουμε την Αγία, πρέπει να την μιμηθούμε. Τιμή μάρτυρος σημαίνει μίμηση μάρτυρος». Κάλεσε όλους τους πιστούς, «να ομοιάσουμε με τους Αγίους της πίστεώς μας, γιατί εκείνοι πρώτοι ομοίασαν με τον Ιησού Χριστό». Μόνο έτσι, «αναβιβαζόμαστε στην σχέση μας με τον Ιησού Χριστό».