Κόκκαλης σε Πιερρακάκη: Δώστε «ανάσα» σε φορολογούμενους και επιχειρήσεις με παράταση στον εξωδικαστικό μηχανισμό

«Ανάσα  για τους φορολογούμενους, τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, θα αποτελέσει ενδεχόμενη παράταση της δυνατότητας για εξώδικη επίλυση των φορολογικών τους διαφορών» τονίζει ο Βουλευτής Λάρισας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία κ. Βασίλης Κόκκαλης, με ερώτησή του προς τον αρμόδιο Υπουργό Οικονομικών κ. Κυριάκο Πιερρακάκη.

Αναλυτικά η ερώτηση την οποία συνυπογράφουν οκτώ ακόμη Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία: «Με το άρθρο 16 ν. 4714/2020 (Α 148),  ως ισχύει και μετά την τροποποίησή του με τα άρθρα 40 ν. 4797/2021 (Α 66), 70 ν. 4871/2021 (Α 246), 54 ν. 4876/2021 (Α 251), 60 ν. 4949/2022 (Α 126) και 48 (ν. 5073/2023 (Α 204) προβλέφθηκε η δυνατότητα εξώδικης επίλυσης μέσω της σύστασης Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης, επί των εκκρεμών φορολογικών διαφορών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, με στόχο την ταχεία επίλυση των διαφορών αυτών, την αποσυμφόρηση της διοικητικής δικαιοσύνης, και την τόνωση των φορολογικών εσόδων. 

Η Επιτροπή λειτουργεί σε τριμελείς συνθέσεις, προκειμένου να διασφαλίζεται η ταχεία διεκπεραίωση των υποθέσεων και συγκροτείται από πρόσωπα με προσωπική και λειτουργική ανεξαρτησία που εξασφαλίζουν τη δίκαιη και αμερόληπτη διεκπεραίωση των υποθέσεων.

Σύμφωνα με τον νόμο, η Επιτροπή εξετάζει αιτήματα και ενστάσεις φορολογούμενων που αφορούν πράξεις επιβολής πρόσθετου φόρου ή προστίμων. Η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει για την εν όλω ή εν μέρει αποδοχή ή την απόρριψη των αιτημάτων, προτείνοντας στους φορολογούμενους συγκεκριμένους τρόπους διευθέτησης, με δυνατότητα διαγραφής έως και του 75% των προσαυξήσεων και προστίμων.

Στις αιτήσεις εξώδικης επίλυσης, οι φορολογούμενοι αναφέρουν συνοπτικά τους λόγους που θεμελιώνουν το αίτημά τους. Αυτοί μπορεί να περιλαμβάνουν:

  1. Παραγραφή του δικαιώματος του Δημοσίου για επιβολή φόρων ή προστίμων λόγω παρόδου του χρόνου καταλογισμού.
  2. Λήψη φορολογικού πιστοποιητικού χωρίς επιφύλαξη, που εμποδίζει την επιβολή προστίμων.
  3. Λάθη καταλογισμού φόρων λόγω πρόδηλης έλλειψης φορολογικής υποχρέωσης ή αριθμητικών σφαλμάτων.
  4. Αναδρομική εφαρμογή ευνοϊκών διατάξεων, βάσει νομολογίας.
  5. Μείωση πρόσθετων φόρων, τόκων και προστίμων.

Η Επιτροπή εξετάζει τις αιτήσεις με βάση τη νομολογία και την πάγια πρακτική της φορολογικής διοίκησης. Οι αποφάσεις λαμβάνονται κατά πλειοψηφία, ενώ οι συνεδριάσεις μπορούν να διεξάγονται και ηλεκτρονικά. Αν η αίτηση κριθεί παραδεκτή, μπορεί να γίνει ολικά ή μερικά δεκτή. Αντίθετα, αν κριθεί απαράδεκτη, κοινοποιείται πρακτικό ματαίωσης στον αιτούντα.

Η πρόταση της Επιτροπής κοινοποιείται στον αιτούντα, ο οποίος έχει προθεσμία 5 εργάσιμων ημερών για να την αποδεχθεί. Η αποδοχή γίνεται ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας www.eefdd.gr, όπου ο φορολογούμενος αναρτά σαρωμένο αντίγραφο της πρότασης με την υπογραφή του. Αξίζει να σημειωθεί ότι μερική αποδοχή της πρότασης δεν επιτρέπεται.

Με την αποδοχή της πρότασης και την καταβολή τουλάχιστον 30% του κύριου φόρου εντός 10 ημερών, παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης της υπόλοιπης οφειλής σε έως 24 δόσεις, με κλιμακωτές εκπτώσεις στις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα. Οι εκπτώσεις φτάνουν το 75% για εφάπαξ πληρωμή, ενώ μειώνονται προοδευτικά ανάλογα με τον αριθμό των δόσεων.

Σύμφωνα με την πρόσφατη τροποποίηση της παραγράφου 6 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020, η εξέταση των αιτήσεων εξώδικης επίλυσης ολοκληρώνεται το αργότερο έως την 31η Ιουλίου 2025 και τα πρακτικά εξώδικης επίλυσης εκδίδονται έως την 30ή Σεπτεμβρίου 2025, ημερομηνία κατά την οποία λήγει και η θητεία του Γενικού Προϊσταμένου, των μελών των Τμημάτων της Επιτροπής και των Γραμματέων.

Ενώ οι αιτήσεις που δεν θα έχουν εξεταστεί μέχρι την 31η Ιουλίου 2025 θεωρείται ότι απορρίφθηκαν σιωπηρά. 

Επειδή, η διαδικασία εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για τους φορολογούμενους, τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να διευθετήσουν τις διαφορές τους χωρίς την ανάγκη να εμπλακούν σε χρονοβόρες και δαπανηρές δικαστικές διαδικασίες.

Επειδή, καθίσταται άδικη και άνιση μεταχείριση για τους φορολογουμένους, που ενώ έχουν υποβάλλει αιτήσεις, εάν δεν εξεταστούν μέχρι τις 31-7-2025, να απορριφθούν σιωπηρά χωρίς να εξεταστούν, καθόσον στερούνται χωρίς υπαιτιότητά τους μιας σημαντικής ρύθμισης. 

Επειδή, η ανάγκη συνέχισης της λειτουργίας της επιτροπής και η παροχή του θεσμικού αυτού εργαλείου στους φορολογουμένους, καθιστά αναγκαία την επέκταση του χρονικού πλαισίου εντός του οποίου η Επιτροπή μπορεί να εξετάσει τις αιτήσεις που είχαν ήδη κατατεθεί, δια της νέας τροποποίησης της παρ. 6 του άρθρου 16 του ν. 4714/2020, ώστε να μην απορριφθούν σιωπηρώς οι αιτήσεις που δεν θα εξεταστούν έως 31-7-2025 και να εξακολουθήσει η δυνατότητα στους φορολογούμενους υποβολής νέων αιτήσεων. 

Επειδή, πέραν του οφέλους για τους φορολογούμενους, η συνέχιση και αξιοποίηση του εργαλείου της εξώδικης επίλυσης των φορολογικών διαφορών, σε ένα αναβαθμισμένο πλαίσιο λειτουργίας, συνιστά σημαντική ωφέλεια και για την δικαιοσύνη και την αποσυμφόρηση της, αλλά και αποφέρει δημοσιονομικά οφέλη στο Υπουργείο Οικονομικών. 

ΚΑΤΟΠΙΝ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ ΕΡΩΤΑΤΑΙ Ο Κ. ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Προτίθεστε να χορηγήσετε νέα παράταση προθεσμίας εξέτασης αιτήσεων εξώδικης επίλυσης φορολογικών διαφορών της Επιτροπής Εξώδικης Επίλυσης Φορολογικών Διαφορών του άρθρου 16 του ν. 4714/2020 (Α’148) και παράταση υποβολής νέων αιτήσεων;»