Μεγάλη είναι η ανησυχία για εκρητική αύξηση των τιμών στα καύσιμα μετά το χτύπημα των ΗΠΑ σε πυρηνικές εγκαταστάσεις του Ιράν αλλά και το πιθανό κλείσιμο των στενών του Ορμούζ.
Αντιμέτωπη με νέο κύμα ανατιμήσεων βρίσκεται η ελληνική αγορά καυσίμων, καθώς οι διεθνείς εξελίξεις στην περιοχή του Περσικού Κόλπου απειλούν να πυροδοτήσουν νέο ράλι στις τιμές του πετρελαίου. Η απόφαση της ιρανικής Βουλής να εγκρίνει το ενδεχόμενο κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ εντείνει τις ανησυχίες για διατάραξη των παγκόσμιων ροών ενέργειας, με τους αναλυτές να μιλούν για αύξηση της τιμής του πετρελαίου από τα 78 στα 90 δολάρια το βαρέλι.
Εφόσον αυτό το σενάριο επιβεβαιωθεί, η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης στην Ελλάδα αναμένεται να ξεπεράσει εκ νέου τα 2 ευρώ το λίτρο, για πρώτη φορά μετά από καιρό.
Ήδη, οι τιμές των διυλιστηρίων δείχνουν τη ραγδαία επίδραση των διεθνών εξελίξεων στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, από τις 16 έως τις 20 Ιουνίου 2025 οι τιμές στα εγχώρια διυλιστήρια αυξήθηκαν έως και 6,4% σε διάστημα μόλις τεσσάρων ημερών.
Οι αυξήσεις αποτυπώνονται χαρακτηριστικά σε όλα τα είδη καυσίμων. Η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων (UNLEADED 95 BIO) στην HELLENiQ ENERGY αυξήθηκε κατά 1,82%, από 1.274,664 σε 1.297,841 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Στη Motor Oil σημειώθηκε αντίστοιχη μεταβολή, με την τιμή να αγγίζει τα 1.297,354 ευρώ. Παρόμοια ήταν η εικόνα και στην αμόλυβδη 100 οκτανίων (UNLEADED 100 BIO), η οποία αυξήθηκε κατά 1,73% και στις δύο εταιρείες, φτάνοντας στα 1.367,180 ευρώ ανά κυβικό μέτρο.
Η πλέον ανησυχητική αύξηση καταγράφηκε στο πετρέλαιο κίνησης (DIESEL AUTO BIO), το οποίο χρησιμοποιείται ευρέως στις μεταφορές και τη γεωργία. Η τιμή του εκτοξεύτηκε κατά 6,44% στην HELLENiQ ENERGY και κατά 6,45% στη Motor Oil, ξεπερνώντας τα 1.110 ευρώ ανά κυβικό μέτρο. Το υγραέριο κίνησης (LPG AUTO) κατέγραψε επίσης άνοδο της τάξης του 2,36%, ενώ και τα βιομηχανικά καύσιμα, όπως το προπάνιο και το βουτάνιο, ακολούθησαν ανοδική πορεία. Ιδιαίτερα αξιοσημείωτη είναι η αύξηση της κηροζίνης (KERO), η οποία χρησιμοποιείται στην αεροπορία, με τιμή που εκτινάχθηκε κατά 11,86%, φτάνοντας τα 700,220 ευρώ ανά μετρικό τόνο.
Οι αυξήσεις στα διυλιστήρια πέρασαν σχεδόν άμεσα στη λιανική αγορά. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Τιμών Καυσίμων, την Πέμπτη 19 Ιουνίου οι μέσες τιμές λιανικής διαμορφώθηκαν σε 1,752 ευρώ το λίτρο για την αμόλυβδη 95 οκτανίων, 1,960 ευρώ για την 100 οκτανίων, 1,507 ευρώ για το πετρέλαιο κίνησης και 0,875 ευρώ για το autogas. Την επόμενη ημέρα, Παρασκευή 20 Ιουνίου, οι τιμές είχαν ήδη αυξηθεί στα 1,784 ευρώ για την 95άρα, 1,994 ευρώ για την 100άρα, 1,604 ευρώ για το diesel και 0,896 ευρώ για το υγραέριο, καταδεικνύοντας την ταχύτητα με την οποία ενσωματώνονται οι ανατιμήσεις.
Ωστόσο, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι αυτά τα νούμερα ενδέχεται να αποτελούν μόνο την αρχή. Αν το σενάριο του κλεισίματος των Στενών του Ορμούζ επαληθευτεί και η τιμή του πετρελαίου διεθνώς αγγίξει τα 90 δολάρια, τότε αναμένεται νέα εκρηκτική άνοδος στις λιανικές τιμές καυσίμων. Εκτιμάται ότι η αύξηση θα κινηθεί γύρω στο 15%, με την αμόλυβδη 95 οκτανίων να φτάνει τα 2,05 ευρώ το λίτρο, την 100 οκτανίων στα 2,29 ευρώ, το πετρέλαιο κίνησης στα 1,85 ευρώ και το υγραέριο να ξεπερνά το 1 ευρώ για πρώτη φορά.
Οι επιπτώσεις από μια τέτοια εξέλιξη θα είναι πολυεπίπεδες και βαθιές. Καταρχάς, οι οδικές και θαλάσσιες μεταφορές – τόσο εμπορευματικές όσο και επιβατικές – θα δεχθούν ισχυρό πλήγμα. Το αυξημένο κόστος καυσίμων θα μετακυλιστεί στα ναύλα και στα εισιτήρια, επιβαρύνοντας τόσο τις επιχειρήσεις logistics όσο και τους καταναλωτές. Οι επαγγελματίες οδηγοί, οι μεταφορείς και οι ταξιτζήδες θα βρεθούν αντιμέτωποι με δυσβάσταχτα κόστη λειτουργίας, γεγονός που πιθανώς θα οδηγήσει σε αναπροσαρμογή των τιμολογίων υπηρεσιών μεταφοράς.
Ο τουριστικός τομέας, στον οποίο βασίζεται σε μεγάλο βαθμό η ελληνική οικονομία, ενδέχεται επίσης να επηρεαστεί δυσμενώς. Οι αεροπορικές εταιρείες θα αυξήσουν τις τιμές των εισιτηρίων λόγω της ανατίμησης της κηροζίνης, μειώνοντας πιθανώς τον αριθμό των ταξιδιωτών, ειδικά σε απομακρυσμένους προορισμούς ή για σύντομες αποδράσεις. Οι τουρίστες που επιλέγουν οδικά ταξίδια ή ενοικιάζουν οχήματα θα αντιμετωπίσουν αυξημένα έξοδα, κάτι που μπορεί να περιορίσει την κατανάλωση σε άλλους τομείς, όπως η εστίαση και η διασκέδαση.
Η επίπτωση στο κόστος παραγωγής είναι μια άλλη σημαντική παράμετρος. Οι αγρότες και οι βιομηχανίες που εξαρτώνται από το πετρέλαιο για τη λειτουργία μηχανημάτων, μεταφορικά μέσα ή θέρμανση, θα αντιμετωπίσουν αυξημένα κόστη, τα οποία τελικά θα ενσωματωθούν στις τελικές τιμές των προϊόντων. Αυτή η μετακύλιση θα πυροδοτήσει νέες πιέσεις στον πληθωρισμό, επηρεάζοντας το καλάθι του νοικοκυριού και περιορίζοντας την αγοραστική δύναμη των πολιτών.
Ο πληθωρισμός, ο οποίος έχει ήδη αρχίσει να αποκλιμακώνεται τους τελευταίους μήνες, κινδυνεύει να επανέλθει σε ανοδική τροχιά. Οι τιμές βασικών αγαθών, μεταφορικών υπηρεσιών και ενέργειας θα ωθηθούν προς τα πάνω, αυξάνοντας το συνολικό δείκτη τιμών καταναλωτή. Σε μια περίοδο που η ΕΚΤ προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην οικονομική ανάπτυξη και τον πληθωριστικό έλεγχο, μια νέα ενεργειακή κρίση θα μπορούσε να δυσκολέψει ακόμη περισσότερο τη λήψη αποφάσεων.
Πηγή: dnews.gr