Γράφει η Φωτεινή Τζουβελέκη…
Πώς μπορεί ένας λογοτέχνης να βοηθήσει μια επιχείρηση; Πώς μια επιχείρηση μπορεί να βοηθήσει έναν λογοτέχνη; Στο άρθρο θα αναλυθούν οι παραπάνω ερωτήσεις. Πολύ σύντομα, θα δούμε πως οι έννοιες λογοτεχνία και επιχειρηματικότητα είναι αλληλένδετες. Εχουν και οι δύο μια κοινή βάση: το όραμα του δημιουργού τους. Κατά πόσο όμως χρειάζονται η μία την άλλη; Πώς αυτό αποδεικνύεται;
Ως φοιτήτρια φιλοσοφίας και νέα συγγραφέας, έχω συχνά έρθει αντιμέτωπη με την ερώτηση: «Και τι θα κάνεις με τη λογοτεχνία;» Η απάντηση δεν βρίσκεται μόνο στο όνειρο της έκδοσης ή της διάκρισης σε διαγωνισμούς. Βρίσκεται και στη συνεργασία. Η γραφή δεν είναι εσωστρεφής άσκηση – είναι μια γέφυρα. Και ο κόσμος των επιχειρήσεων έχει ανάγκη από γέφυρες.
Οφείλουμε να ενωθούμε και να πάψει να υπάρχει αυτό το χάσμα ανάμεσα σε «δημιουργικός» και «επιχειρηματικό μυαλό». Ο καθένας οφείλει να είναι και τα δύο. Πρέπει λοιπόν να προωθήσει την τέχνη του χωρίς όμως να ξεχάσει τις επιχειρηματικές του βάσεις. Πρέπει να προχωρήσει στα επιχειρηματικά του σχέδια, χωρίς όμως να σταματήσει να είναι δημιουργικός.
Οι περισσότερες επιχειρήσεις χρειάζονται κείμενα: άρθρα, newsletters, αναρτήσεις. Συχνά όμως περιορίζονται σε «ξερά» ή copy-paste λόγια. Εκεί ο συγγραφέας μπορεί να φέρει ρυθμό, τόνο, συνέπεια – και κυρίως, ανθρώπινη διάσταση.
Η χρήση AI επίσης είναι κάτι που αποξενώνει τον πελάτη από την επιχείρηση. Εκεί, μπαίνει ο λογοτέχνης, ο οποίος με εντυπωσιακό λεξιλόγιο κάνει τον πελάτη να ενδιαφερθεί για την επιχείρηση αλλά και να νιώσει ότι έμπρακτα ενδιαφέρεται και εκείνη για αυτόν, καθώς έβαλε να επικοινωνήσει μαζί του αληθινό πρόσωπο.
Η συγγραφή μπορεί να γίνει εργαλείο και εντός της επιχείρησης. Με εργαστήρια δημιουργικής γραφής για εργαζομένους – ως μέρος του HR ή για την καλλιέργεια της καινοτομίας. Η φαντασία δεν είναι πολυτέλεια· είναι δεξιότητα. Και η γραφή είναι ένας τρόπος να την εξασκήσουμε.
Θα ήταν παράλειψη να μην αναφέραμε τα ψυχολογικά οφέλη της ένταξης της συγγραφής στην εργασία. Ο μέσος εργαζόμενος δεν έχει χρόνο να ασχοληθεί με πιο δημιουργικά πράγματα στη καθημερινότητα του. Εντάσσοντας ένα πιο δημιουργικό περιβάλλον εργασίας, τα οφέλη αυξάνονται τόσο σε κέρδος όσο και σε ψυχολογία εργαζομενων.
Τέλος, οι επιχειρήσεις που επενδύουν στον πολιτισμό – είτε μέσω χορηγιών είτε με δικές τους πρωτοβουλίες – χρειάζονται επιμελημένα κείμενα, παρουσιάσεις, επινοήσεις. Εκεί ένας λογοτέχνης δεν είναι «προσωπικότητα του περιθωρίου» αλλά συνεργάτης.