ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ
Διαταραχή της άρθρωσης είναι η αδυναμία ενός παιδιού να παράγει σωστά μεμονωμένους σωστά κάποιους ήχους. Κάποια από τα συνήθη λάθη είναι τα εξής:
Π.χ. λέει λόδα αντί για ρόδα
Π.χ. ζίνω αντί για δίνω
Π.χ. θάκα αντί για σάκα
Συχνότερα παρουσιάζονται δυσκολίες στην σωστή άρθρωση των συριστικών (/σ/, /ζ/, /ξ/, /ψ/, /τζ/, /τς/ ), των χειλικών (/β/, /δ/), των οδοντικών (/θ/, /φ/), του φωνήματος /ρ/, καθώς και των συμπλεγμάτων τους.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ
Φωνολογική διαταραχή είναι όταν ένας ήχος παράγεται σωστά μεμονωμένος αλλά χρησιμοποιείται σε λάθος θέση σε μια λέξη. Κάποια από τα συνήθη λάθη είναι τα εξής:
Π.χ. πέλο αντί για καπέλο
Π.χ. τίτι αντί για σπίτι
Π.χ. μαούλι αντί για μαρούλι, παθί αντί για σπαθί
Π.χ. θάκος αντί για σάκος
Π.χ. βλιβίο αντί για βιβλίο
ΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΛΑΘΗ ΑΝΑ ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Προκειμένου να καταφέρουμε να προσδιορίσουμε την ηλικία όπου επιτρέπονται τα αρθρωτικά λάθη, πρέπει πρώτα να γνωρίζουμε την ηλικία που κατακτιέται το καθένα. Έτσι λοιπόν:
Ωστόσο όλα τα παιδιά δεν ακολουθούν την ίδια πορεία ανάπτυξης. Κάθε παιδί έχει τα δικά του χρονολογικά ορόσημα κατάκτησης των φωνημάτων και των συμπλεγμάτων, τα οποία ορόσημα μπορεί να αποκλίνουν από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω.
ΠΩΣ ΤΑ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΕΠΗΡΕΑΣΟΥΝ ΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Είναι αρκετά σημαντικό ένα παιδί όταν ξεκινάει το σχολείο να έχει ολοκληρώσει την ανάπτυξη του προφορικού του λόγου. Ο γραπτός με τον προφορικό λόγο έχουν μια σχέση αλληλεξάρτησης, το παιδί γράφει όπως μιλάει, με αποτέλεσμα όλες οι δυσκολίες του προφορικού λόγου να μεταφέρονται και στον γραπτό. Έτσι τα παιδιά με προβλήματα στην οργάνωση του φωνολογικού τους συστήματος ανήκουν σε ομάδα υψηλού κινδύνου για την εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών. Είναι λοιπόν σημαντικό οι γονείς μόλις παρατηρήσουν τέτοιου είδους δυσκολίες να ζητήσουν λογοθεραπευτική βοήθεια ώστε να προλάβουν άλλες ενδεχόμενες δυσκολίες. Ορισμένες από τις δυσκολίες που ενδέχεται να προκύψουν είναι οι εξής:
ΚΑΛΙΤΖΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ-ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ
ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΔΙΑΓΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ «ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ»