2 ιστορίες ελληνικής μπύρας: Ιστορικές μπύρες που εξαφανίστηκαν από την αγορά αλλά επανήλθαν με επιτυχία

Η ιστορία της ελληνικής μπύρας είναι πιο ενδιαφέρουσα από όσο πιστεύετε. Σας παρουσιάζουμε την ιστορία 2 σημάτων ελληνικής μπύρας που κυριάρχησαν στην ελληνική αγορά, ανταγωνίστηκαν σκληρά μεταξύ τους, και σβήστηκαν και ξαναγράφτηκαν στον χάρτη της ελληνικής μπύρας, δεκαετίες μετά.

Η μπύρα στην Ελλάδα είναι ένα από τα πιο δημοφιλή ποτά, που καταναλώνεται από άτομα ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και γούστου. Οι Έλληνες πίνουν πολλή μπύρα, και αυτό αποδείχτηκε μάλιστα και στην εποχή του κορονοϊού, όπου σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ζυθοποιών η Ευρώπη το 2020 παρουσίασε απώλειες που άγγιξαν το 42% στην κατανάλωση μπύρας, ενώ την ίδια ώρα η Ελλάδα με κλειστή εστίαση για 7 μήνες παρουσίασε απώλειες στο 25%. Η τάση των Ελλήνων να προτιμούν την μπύρα είναι διαχρονική, όμως περιέργως, οι ελληνικές μπύρες έχουν επιστρέψει μόλις εδώ και λίγα χρόνια στο προσκήνιο. Δεν θα ξεχάσει κανένας τη δεκαετία του ‘90 και του 2000, όταν η Amstel και η Heineken αποτελούσαν κυριολεκτικό μονοπώλιο στην ελληνική αγορά, η οποία διακρινόταν από σχεδόν παντελή έλλειψη ελληνικών σημάτων μπύρας, με εξαίρεση την ανταγωνιστική «Μύθος». Δεν ήταν όμως πάντα έτσι. Σας παρουσιάζουμε 2 ιστορίες μπύρας, με brands που «πέθαναν» και «αναστήθηκαν», σπάζοντας το μονοπώλιο της εισαγόμενης μπύρας στην χώρα.

Μπύρα Φιξ

Όσοι είναι κάτω των 30, την γνώρισαν μόλις πριν 10 χρόνια, όταν και επανήλθε με θόρυβο στην ελληνική αγορά, όμως οι παλιότεροι σίγουρα την θυμούνται πολύ καλά. Η μπύρα φιξ είναι ίσως η ιστορικότερη μπύρα της χώρας, με την πρώτη γουλιά να χρονολογείται στο 1850, όταν ο Ιωάννης Φιξ φτάνει  στην Ελλάδα από τη Γερμανία για να βρει τον πατέρα του, τον οποίο όμως δεν πρόλαβε να χαρεί, καθώς δολοφονήθηκε στην Πεύκη Αττικής. Ο χαμός του πατέρα του οδηγεί τον Φιξ στο να εγκατασταθεί μόνιμα στο Ηράκλειο Αττικής και να ξεκινήσει την δική του παραγωγή μπύρας, η οποία 14 χρονιά μετά διαδίδεται στην Αθήνα με μεγάλη επιτυχία. Η μπύρα Φιξ συνεχίζει την επιτυχημένη της πορεία, και το 1900 παίρνει το χρυσό βραβείο στην έκθεση του Μιλάνου, το πρώτο ανάμεσα σε πολλά βραβεία που ακολούθησαν.

Η επιχείρηση με την πάροδο των χρόνων περνάει από πατέρα σε γιο, και μετά στα εγγόνια, ενώ η Φιξ έχει κατακτήσει την εγχώρια αγορά και έχει συνδέσει το όνομα της με την ελληνική μπύρα. Το 1961 τα αδέρφια Γιάννης και Αντώνης Φιξ χωρίζουν τους δρόμους τους, και ο Αντώνης λανσάρει στη χώρα την μπύρα Άλφα, σπάζοντας το μονοπώλιο ελληνικής μπύρας που κατείχε μέχρι τότε η Φιξ στην αγορά. Φτάνουμε έτσι στο 1982, όταν η Φιξ διακόπτει την παραγωγή της και κλείνει το ζυθοποιείο της στη Λεωφόρο Συγγρού, ως αποτέλεσμα της εμπλοκής του ονόματος Φιξ σε πολιτικές  αντιπαραθέσεις της εποχής. Η 1η εγχώρια μπύρα εξαφανίζεται από την αγορά, και έτσι γράφονται οι (προσωρινοί) τίτλοι τέλους της στην ελληνική ιστορία μπύρας. Το 1995 γίνεται μια αποτυχημένη προσπάθεια επαναφοράς της, και φτάνουμε στο 2009, όταν η ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΖΥΘΟΠΟΙΙΑ εξαγοράζει το σήμα και βάζει μπρος στην αναγέννηση του ιστορικότερου ελληνικού brand μπύρας. Η προσπάθεια στέφεται από απόλυτη επιτυχία, και το 2012 η Φιξ βγαίνει εκτός συνόρων και ξεκινάει τις εξαγωγές, ενώ το 2014 αναδεικνύεται ως το 1ο ελληνικό σήμα μπύρας στην εγχώρια αγορά. Στην συνέχεια συγχωνεύεται με την «Μύθος», αποκτώντας ακόμα μεγαλύτερη δύναμη και μερίδιο της αγοράς. Η πλήρης ιστορία της μπύρας φιξ μπορεί να βρεθεί εδώ.

Στο σήμερα, η μπύρα Φιξ έχει επιστρέψει για τα καλά στο προσκήνιο, ελέγχοντας αρκετά μεγάλο μερίδιο της αγοράς. Βασιζόμενη στην ιστορία και το βαρύ όνομα της, η Φιξ μέσα σε μόλις 5 χρόνια αναρριχήθηκε στην κορυφή των ελληνικών brands μπύρας

Μπύρα Άλφα

Όπως αναφέραμε και παραπάνω, η μπύρα Άλφα αποτέλεσε το παιδί του Αντώνη Φιξ, και δημιουργήθηκε για να ανταγωνιστεί την ομώνυμη με τον ιδρυτή της μπύρα, το 1961. Αμέσως μετά τη δημιουργία της, και καθώς αποτελούσε το «παιδί» ενός γνώστη του αντικειμένου, η μπύρα Άλφα καταφέρνει να κερδίσει μεγάλο κομμάτι της εγχώριας αγοράς και σπάει εμφατικά το μονοπώλιο που μέχρι πρότινος κρατούσε η Φιξ. Για περίπου μια δεκαετία, η Άλφα κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος και γίνεται η άλλη επιλογή στο μυαλό των καταναλωτών όταν αναζητούν μπύρα. Όμως, οι πολιτικές αντιπαραθέσεις δεν την αφήνουν αλώβητη, και περί το 1970, η μπύρα Άλφα, παρόλο που είχε σημειώσει τεράστια επιτυχία στην αγορά, παύει την παραγωγή της.

Όμως, Παρόλο το σύντομο χρονικό διάστημα της πρώτης περιόδου κυκλοφορίας της, η Άλφα κατάφερε να χτίσει ένα ισχυρό brand στην εγχώρια αγορά μπύρας. Φτάνοντας έτσι στις αρχές του 2000, και με τη διαφαινόμενη επιστροφή της Φιξ να δημιουργεί ευκαιρία για την αναβίωση του ανταγωνιστή της, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία λανσάρει ξανά την μπύρα Άλφα, και λίγα χρόνια μετά κάνει την κίνηση ματ τοποθετώντας την στο ρετρό μπουκάλι με το οποίο έγινε γνωστή τη δεκαετία του ’60. Η Άλφα το 2010 επιστρέφει πλέον δυναμικά στην αγορά μπύρας, και το 2014 λανσάρει την Weiss εκδοχή της, που κατακτά αμέσως την αγορά έναντι των ανταγωνιστών της. Ταυτόχρονα ξεκινάει και τις εξαγωγές, λανσάροντας έτσι το brand και στο εξωτερικό, πάλι ως ανταγωνιστή της Φιξ και της Μύθος στην μάχη της «καλύτερης ελληνικής μπύρας». Η πλήρης ιστορία της μπύρας Άλφα μπορεί να βρεθεί εδώ.

Σήμερα η Άλφα βρίσκεται στο peak της πορείας της, σημειώνοντας συνεχή άνοδο των πωλήσεων της στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό. Είναι μάλιστα ενδεικτικό της επένδυσης που έχει γίνει στο συγκεκριμένο brand, το γεγονός πως παρά την υψηλή της ποιότητα, όπως φαίνεται και στο φυλλάδιο του Lidl, είναι η μπύρα που πιο συχνά θα βρει κανείς σε προσφορά στα ράφια των σούπερ μάρκετ. Η προσπάθεια αναβίωσης των αναμνήσεων μέσα από το όνομα και τη γεύση της Φιξ είναι καταφανής και σίγουρα επιτυχημένη.

Κλείνοντας, Γίνεται σαφές πως η ιστορία της ελληνικής μπύρας είναι μακρά και ενδιαφέρουσα, και ξεκινάει μόλις 2 δεκαετίες μετά την δημιουργία του ελληνικού κράτους. Είναι μια ιστορία ανταγωνισμού, εντάσεων, και όπως γράφει και η επίσημη ιστοσελίδα της μπύρας Άλφα, “αληθινών ανθρώπινων σχέσεων”, που μετατράπηκαν σε γεύσεις και αναμνήσεις για μια ολόκληρη χώρα.