3 δισ. έχασε το λιανεμπόριο στο 9μηνο

Τα 3 δισ. ευρώ αγγίζει ο χαμένος τζίρος της εγχώριας λιανικής στο εννεάμηνο, διατηρώντας ανοιχτή την πληγή που προκάλεσε το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού. Από το «κραχ» της κρίσης Covid -19 όμως κάποιοι κλάδοι -που μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού- «πριμοδοτήθηκαν» σημαντικά, εκτοξεύοντας τις πωλήσεις τους και ήδη αποτελούν τους μεγάλους κερδισμένους του προκλητικού 2020. Αντίθετα, για την πλειονότητα των λοιπών επιχειρηματικών δραστηριοτήτων λιανικής το πρόσημο των εσόδων στο φετινό εννεάμηνο είναι αρνητικό, με τον ρυθμό ωστόσο της απώλειας να κινείται σε πολλαπλές ταχύτητες: από οριακή της τάξεως του 0,4%, μέχρι τραγική αγγίζοντας το 47,5%.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ) για την πορεία του κύκλου εργασιών στον τομέα του λιανικού εμπορίου, που επεξεργάστηκε η «Ν», προκύπτει συνολική απώλεια εσόδων 8% το φετινό εννεάμηνο ή αλλιώς 3 δισ. ευρώ, με τον τζίρο να υποχωρεί στα 34,7 δισ. ευρώ, έναντι 37,7 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι.

Υπό εξέταση 43 κλάδοι

Από τους 43 εξεταζόμενους κλάδους, μονάχα τέσσερις κλείνουν το μάτι στο φετινό εννεάμηνο καταγράφοντας θετικό πρόσημο στον τζίρο τους. Μεγάλοι πρωταγωνιστές της εγχώριας λιανικής στους καιρούς της πανδημίας και των lockdown αναδεικνύονται οι επιχειρήσεις στη λιανική τροφίμων (σ.σ.: λιανικό εμπόριο σε μη ειδικευμένα καταστήματα που πωλούν κυρίως τρόφιμα, ποτά ή καπνό) η οποία πετυχαίνει ρυθμό αύξησης 3,8% που μεταφράζεται σε επιπλέον 400 εκατ. ευρώ πωλήσεις, με τον συνολικό τζίρο της κατηγορίας να διαμορφώνεται σε 10,87 δισ. ευρώ. Η λιανική τροφίμων κατέχει τη μερίδα του λέοντος στην πίτα του εννεαμήνου, συμμετέχοντας σε ποσοστό 31% επί του γενικού συνόλου των πωλήσεων της λιανικής.

Οι φαρμακευτικές

Εξίσου σημαντική άνοδο, της τάξεως του 4%, καταγράφουν οι πωλήσεις φαρμακευτικών ειδών σε ειδικευμένα καταστήματα που στο εννεάμηνο εμφανίζουν τζίρο 2,74 δισ. ευρώ.

Αντίστοιχα, το λιανικό εμπόριο ηλεκτρονικών υπολογιστών και λογισμικού κλείνει το εννεάμηνο προσεγγίζοντας το μισό δισ. πωλήσεων (492,3 εκατ. ευρώ) εμφανίζοντας αύξηση 10,3%.

Τη μεγαλύτερη, ωστόσο, ποσοστιαία άνοδο, της τάξης του 14,6%, καταγράφουν στο εξεταζόμενο διάστημα οι επιχειρήσεις πωλήσεων με αλληλογραφία ή μέσω διαδικτύου που εμφανίζουν τζίρο 315,8 εκατ. ευρώ.

Στον αντίποδα, η πλάστιγγα γέρνει κατά των υπόλοιπων 38 κλάδων του λιανεμπορίου που έκλεισαν το εννεάμηνο της πανδημίας μετρώντας τις χαμένες πωλήσεις τους.

Περισσότεροι κλυδωνισμοί

Μεταξύ των «χαμένων» της λιανικής ισχυρότερους κλυδωνισμούς, που μπορεί να καταλήξουν μοιραίοι, δέχθηκαν πέντε κλάδοι οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με απώλεια εσόδων που προσεγγίζει ή ξεπερνά το 30%. Το αρνητικό ρεκόρ με πτώση τζίρου 47,5% έχει στο εννεάμηνο το λιανικό εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων, ενώ ακολουθούν τα είδη καλλωπισμού με πτώση πωλήσεων 37,3%. Στους μεγάλους χαμένους συμπεριλαμβάνεται η ένδυση και η υπόδηση με απώλειες 30,2% και 29% αντίστοιχα, ενώ θέση στην «πεντάδα» με ποσοστό μείωσης τζίρου 30,1% έχει και το εμπόριο εγγραφών μουσικής και εικόνας.

Σημαντικό είναι επίσης να σημειωθεί ότι δεν είναι όλες οι δραστηριότητες τροφίμων – ποτών – καπνού που εμφάνισαν θετικές επιδόσεις. Οι πωλήσεις ψωμιού, αρτοσκευασμάτων και ζαχαροπλαστικής σε ειδικευμένα καταστήματα κινούνται με απώλειες που στο εξεταζόμενο διάστημα αγγίζουν το 16,6%, ποσοστό που σημαίνει ότι οι φούρνοι της γειτονιάς έχασαν 70 εκατ. ευρώ πωλήσεων. Αντίστοιχα, οι πωλήσεις ψαριών, καρκινοειδών και μαλάκιων υποχώρησαν κατά 10,2%, ενώ κατά 10,9% είναι η πτώση του τζίρου στο εμπόριο καπνού σε ειδικευμένα καταστήματα.

Ποτά και σούπερ μάρκετ

Στους χαμένους βρίσκεται και το εμπόριο ποτών σε ειδικευμένα καταστήματα που «μετρά» στο εννεάμηνο πτώση τζίρου 20%. Σημαντικές απώλειες καταγράφει και το εμπόριο κλωστοϋφαντουργικών ειδών της τάξεως του 29,3%, ενώ τα έσοδα στα καύσιμα κίνησης υποχωρούν με ρυθμό 20% σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.

Δυστυχώς τα μηνύματα από τον κόσμο της εγχώριας λιανικής παραμένουν δυσοίωνα όχι μόνο για την πορεία του τελευταίου τριμήνου του έτους -που «χρωματίζεται» από το δεύτερο lockdown καθώς και τις ιδιαίτερα περιορισμένες εορταστικές δαπάνες- αλλά και για την πορεία του νέου έτους. Ακόμα και οι πρωταθλητές της αγοράς, τα σούπερ μάρκετ, εκτιμούν ότι η νέα χρονιά θα είναι δύσκολη και αναμένουν υποτονική πορεία στην κατανάλωση.

Για ορισμένες δραστηριότητες το «λουκέτο» της πανδημίας ενδέχεται να είναι οριστικό, καθώς η αδυναμία να διαχειριστούν μια χαμένη χρονιά εσόδων, μετά τη δεκαετή ύφεση, δεν αφήνει περιθώρια ευελιξία και αντοχής.

Μικρή αισιοδοξία από το γ’ τρίμηνο

Ψήγματα αισιοδοξίας προκαλούν οι κατάτι βελτιωμένες επιδόσεις του τρίτου τριμήνου, όταν, σύμφωνα πάντα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στο σύνολο των επιχειρήσεων του τομέα λιανικού εμπορίου ο κύκλος εργασιών διαμορφώθηκε σε 12,86 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση 5,6% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο 2019, όπου είχε διαμορφωθεί σε 13,62 δισ. ευρώ.

Το ενθαρρυντικό στοιχεία αφορά το γεγονός ότι στο τρίτο τρίμηνο σημειώθηκε αύξηση 19,8% σε σχέση με το δεύτερο τρίμηνο 2020, όταν τα συνολικά έσοδα του λιανεμπορίου υποχώρησαν στα 10,73 δισ. ευρώ.

Πηγή: naftemporiki.gr