Λιακούλη: «Εκπαιδευτικά πειράματα» αμφίβολης νομιμότητας, οι κάμερες στα σχολεία»

Παρέμβαση με ερώτηση στην Υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, για το θέμα των καμερών στο σχολείο,  κατέθεσε η βουλευτής Λάρισας του Κινήματος Αλλαγής Ευαγγελία Λιακούλη, τονίζοντας τα εξής :

«Η, χωρίς κανένα πρότερο διάλογο εκπρόθεσμη και σε άσχετο με την Παιδεία νομοσχέδιο, τροπολογία για τη ζωντανή μετάδοση του μαθήματος από τη σχολική τάξη στους μαθητές, που για μια σειρά λόγων , αδυνατούν να παρακολουθήσουν δια ζώσης την εκπαιδευτική διαδικασία, μετά το πέρας της πρώτης φάσης της καραντίνας, προκαλεί τόσο στην κοινωνία, όσο και στην εκπαιδευτική κοινότητα και τα συλλογικά της όργανα σοβαρό προβληματισμό, μεγάλες αντιδράσεις και έντονους κραδασμούς.

Το  Κίνημα Αλλαγής,  τάσσεται υπέρ της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και όλων των καινοτομικών εκπαιδευτικών μέσων – αφού οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ ανέκαθεν υπήρξαν πρωτοπόρες σε τέτοιου είδους διαδικασίες – ωστόσο, είναι  κατά την αντίληψή μας,  αξίωμα ,  να τηρούνται απαρέγκλιτα θεσμικά και νομικά αντίμετρα και κυρίως να διαφυλάσσεται η παιδαγωγική ορθότητα, ως προς την έκθεση ανηλίκων σε κάθε είδους εκούσια ή ακούσια δημοσιότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, το Υπουργείο Παιδείας χωρίς καμία διαβούλευση με τα κόμματα, την εκπαιδευτική κοινότητα, αλλά και τους πολίτες – γονείς και κυρίως, χωρίς την έγγραφη γνωμοδότηση της Αρχής Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, προκειμένου να τεθούν επί τάπητος οι συγκεκριμένες και απαραίτητες από την αρμόδια Ανεξάρτητη Αρχή προϋποθέσεις,  προχώρησε και νομοθέτησε.

Όμως,  όπως πολύ σωστά τονίζεται σε σχετικό έγγραφο συλλογικού οργάνου των εκπαιδευτικών του ν. Λάρισας – το οποίο παραθέτω αυτολεξεί – δημιουργείται σειρά δύσκολων ερωτημάτων:

«Πώς αλήθεια φαντάζεται το Υπουργείο τη διδακτική πράξη; Σαν μία στατική διαδικασία, κατά την οποία ο διδάσκων ακίνητος σε ένα σημείο μονολογεί και καταγράφεται από μία κάμερα κινητού τηλεφώνου; Σαν μία εισήγηση σε συνέδριο όπου ο εισηγητής από βάθρου ανακοινώνει τα πορίσματα της μελέτης του; Αγνοούν ότι η διδακτική πράξη είναι μία ζωντανή διαδικασία αλληλεπίδρασης με τους μαθητές, ένα διαρκές διδακτικό μαθησιακό γίγνεσθαι, μία συμμετοχική και συλλογική πορεία προς τη μάθηση; Πώς σκέφτεται το Υπουργείο να καταγράψει την κίνηση αυτή; Με κάμερες που θα παρακολουθούν την κίνηση όλων των εμπλεκομένων καθηγητών και μαθητών; Θα μετατρέψει τις σχολικές αίθουσες σε στούντιο για reality show; Πώς θα διατηρηθεί η προσωπική παιδαγωγική σχέση που χτίζεται μέσα από κάθε λεπτό της εκπαιδευτικής διαδικασίας όταν όλοι γνωρίζουν ότι παρακολουθούνται, σχολιάζονται και πιθανόν καταγράφονται – ενδεχομένως ακόμη και για δόλιους σκοπούς- από οποιονδήποτε σχετικό ή άσχετο με μαθητές και καθηγητές; Και πώς η μαθησιακή διαδικασία θα διατηρήσει την απαραίτητη και αναγκαία φυσικότητά της; Στη μετάδοση μέσα από την σχολική τάξη οι αντιδράσεις των μαθητών δεν μπορούν να ελεγχθούν όπως στη σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία. Οτιδήποτε συμβεί μέσα σε αυτήν μεταδίδεται αυτόματα σε κοινό που δεν ξέρουμε».

Η ευαισθησία των προοδευτικών δυνάμεων ειδικά  σε ζητήματα διαφύλαξης του μαθησιακού και εκπαιδευτικού περιβάλλοντος μικρών παιδιών, είναι αδιαπραγμάτευτη .

Ζητώ από την κ Υπουργό να μας εξηγήσει πώς σκοπεύει να διαφυλάξει την νομιμότητα,  την ανηλικότητα, την δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία, την παιδαγωγική σχέση,   αλλά και την κοινωνική ηρεμία εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας, δεδομένου ότι η επίμαχη τροπολογία έχει εξελιχθεί σε μείζον θέμα προβληματισμού αλλά και αντιπαράθεσης μεταξύ Υπουργείου, εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών, σε μια περίοδο όπου το σχολείο προσπαθεί ως χώρος να επιστρέψει σε τροχιά κανονικότητας»