Πώς η Τουρκία κινδύνεψε να μείνει χωρίς πολεμική αεροπορία

Όλα άρχισαν με το αποτυχημένο πραξικόπημα σε βάρος του Ερντογάν το 2016. Από τότε η Τουρκία βρίσκεται σε πραγματικό πρόβλημα όσον αφορά στην πολεμική της αεροπορία.
Κατ’ αρχάς, μια πληροφορία: το κόστος εκπαίδευσης ενός πιλότου στις ΗΠΑ για τα F-35 αγγίζει τα 11 εκατομμύρια δολάρια, χωρίς καν να υπολογιστεί η άυλη αξία της πτητικής εμπειρίας των πιλότων.
 Ωστόσο, όπως αναφέρει το National Interest, η κυβέρνηση Ερντογάν, μετά το αποτυχημένο πραξικόπημα, «θέρισε» κυριολεκτικά το προσωπικό της πολεμικής αεροπορίας της χώρας.
Πέραν των όσων έχουν συζητηθεί για το πραξικόπημα και για το πώς οργανώθηκε και εκτελέστηκε, αμέσως μετά το τέλος του, περισσότεροι από 300 πιλότοι μαχητικών απολύθηκαν και πολλοί από αυτούς διώχθηκαν.

Τα πράγματα έγιναν ακόμα πιο δύσκολα, όταν οι ΗΠΑ απέρριψαν αίτημα της Άγκυρας να στείλουν εκπαιδευτές για νέους πιλότους, μια ιδέα συνεργασίας με το Πακιστάν απορρίφθηκε και τα πράγματα έγιναν δύσκολα.
Σε μια κίνηση απόγνωσης, ο Ερντογάν απείλησε με σοβαρές ποινές 330 πρώην πιλότους της πολεμικής αεροπορίας που πλέον εργάζονταν σε πολιτικές εταιρείες, προκειμένου να επιστρέψουν στην ενεργό δράση για τέσσερα χρόνια.
Μάλιστα, έκθεση του Atlantic Council διερωτάται «πώς η απόφαση για υποχρεωτική επιστροφή στη στρατιωτική δράση θα επιδράσει στο ηθικό».

Κάπως έτσι εξηγείται και η πρεμούρα της Άγκυρας να αγοράσει τους αντιαεροπορικούς πυραύλους S-400 από τη Ρωσία, κίνηση που προκάλεσε την οργή της Ουάσινγκτον και την αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35.
Ωστόσο, επειδή οι S-400 δεν μπορούν να ενσωματωθούν στην υποδομή του ΝΑΤΟ, τώρα η Τουρκία στρέφεται προς την γαλλοϊταλική Eurosam για να αποκτήσει ένα μεγάλου βεληνεκούς αντιαεροπορικό πύραυλο.
Και, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το National Interest, «ίσως θα ήταν καλύτερο, η Τουρκία να μην είχε διώξει όλους αυτούς τους πιλότους»…