Στα Φάρσαλα «η Ασπίδα του Ομηρικού Αχιλλέα»

Θα τοποθετηθεί σύντομα στην Πλ. Δημαρχείου

Σε φάση υλοποίησης βρίσκεται το τελευταίο χρονικό διάστημα, ο προτελευταίος σταθμός στην προσπάθεια που καταβάλλει η Δημοτική αρχή για τον εμπλουτισμό του δημόσιου αστικού χώρου της πόλης των Φαρσάλων με σύγχρονες γλυπτές δημιουργίες, θεματικά σχετιζόμενες με τον ομηρικό Αχιλλέα, κι αυτός είναι η φιλοτέχνηση της ασπίδας του διάσημου ήρωα.

Η Ομηρική Ασπίδα του μυθικού αυτού πολεμιστή, που είχε τις ρίζες του στην περιοχή της αρχαίας Φαρσάλου, αναμένεται να τοποθετηθεί το επόμενο χρονικό διάστημα στην πλατεία Δημαρχείου.

Το έργο θα έχει σχήμα κυκλικό, με διάμετρο 150 εκατοστά και θα χυτευθεί με ορείχαλκο. Θα προσηλωθεί σε βράχο, έχοντας ελαφριά κλίση προς αυτόν.

Στην Ασπίδα η απόδοση του θέματος θα παρακολουθεί την αφήγηση του Ομήρου, όπως αυτή παρατίθεται στην Ιλιάδα, ραψωδία Σ, στίχοι 468 – 608. Σύμφωνα με την ομηρική αφήγηση, η διακόσμηση της ασπίδας αναπτύσσεται σε πέντε ομόκεντρους και επάλληλους κύκλους. Οι κύκλοι ήταν διακοσμημένοι με δύο παραστάσεις, μία στο κέντρο της ασπίδας και η άλλη στην περιφέρειά της, που περιλάμβαναν κοσμικά θέματα. Η παράσταση στο κέντρο ήταν ένας δίσκος με τη γη και τη θάλασσα, ενώ στην περιφέρεια αποδιδόταν ο έναστρος ουρανός. Ανάμεσα στους πέντε μεγάλους κύκλους υπήρχαν άλλοι τέσσερις μικρότεροι κύκλοι, που περιλάμβαναν εννέα συνολικά σκηνές με θέματα από τον πόλεμο και από την κοινωνική και αγροτική ζωή των Ελλήνων κατά τις περιόδους ειρήνης.

Ο Όμηρος δίνει λεπτομερή περιγραφή των εικόνων που κοσμούν τη νέα ασπίδα του Αχιλλέα, αυτή που ο υπέρτατος ήρωας θα κρατήσει μόνο στην τιτάνια σύγκρουσή του με τον Έκτορα. Ξεκινώντας από το κέντρο της ασπίδας κινείται προς τα έξω, από κύκλο σε κύκλο και η ασπίδα περιγράφεται ως εξής: Η γη, ο ουρανός και θάλασσα, ο ήλιος, το φεγγάρι και οι αστερισμοί (στ. 484-89), «Δύο όμορφες πόλεις γεμάτες από ανθρώπους»: στη μία, ένας γάμος και μία δίκη λαμβάνουν μέρος (στ. 490-508), ενώ η άλλη, πολιορκείται από δύο στρατούς, όπου η ασπίδα δείχνει μία ενέδρα και μία μάχη (στ. 509 – 540). Ένα πεδίο που επανακαλλιεργείται για τρίτη φορά (στ. 541-549). Η ιδιοκτησία ενός βασιλιά, όπου η συγκομιδή του αποκομίζεται (στ. 550-560). Ένα αμπέλι που άνθρωποι μαζεύουν σταφύλια (στ. 561-572). Μια «αγέλη κερασφόρων ζώων με ίσια κέρατα». O ταύρος που είναι μπροστά έχει δεχθεί επίθεση από ένα ζευγάρι άγρια λιοντάρια και οι βοσκοί με τα σκυλιά τους, προσπαθούν να τα διώξουν μακριά (στ. 573-586). Μια εικόνα από μια φάρμα προβάτων (στ. 587-589). Μια σκηνή χορού, όπου νέοι άνδρες και γυναίκες χορεύουν (στ. 590-607). Το μεγάλο ρεύμα του Ωκεανού (στ. 607-608).

Το τελευταίο έργο με αναφορά στον ομηρικό ήρωα, που η παρούσα δημοτική Αρχή Φαρσάλων φιλοδοξεί να φτιάξει, είναι το άρμα του Αχιλλέα που το έσερναν τα αθάνατα άλογα, ο Ξάνθος και ο Βάλιος.

*Φωτο αρχείου

Πηγή: Εφημερίδα Ελευθερία