Ο Β. Κόκκαλης στο 4ο Συνέδριο «Αγροτικής Επιχειρηματικότητας» του Economist στη Λάρισα

Χρειάζεται η κατανόηση των χαρακτηριστικών της ζήτησης και απαιτείται η χρήση νέων εργαλείων και μεθόδων τόσο στην οργάνωση της παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας, όσο και στην προσέγγιση του καταναλωτή, ανέφερε ο Υφυπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων κ. Βασίλης Κόκκαλης, στο συνέδριο Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist, που πραγματοποιήθηκε σήμερα Πέμπτη 3 Μαΐου 2018, στην Λάρισα.

«Απαιτούνται αλλαγές στην εκπαίδευση, την έρευνα και τις συμβουλευτικές-υποστηρικτικές υπηρεσίες για τη μεταφορά της γνώσης στους παραγωγούς. Στις προτεραιότητες μας είναι η συνεχής επιμόρφωση και ενημέρωση του αγροτικού κόσμου.»

Τα παραπάνω, επεσήμανε μεταξύ άλλων ο Βασίλης Κόκκαλης, μιλώντας στο πάνελ της θεματικής ενότητας: «Η συνεισφορά της Αγροτικής Επιχειρηματικότητας στην ανάκαμψη της Ελλάδας-Εμπόδια, κίνητρα και στόχοι» και ανέφερε:

«Ο αγροτικός τομέας της Ελλάδας βρισκόταν για χρόνια σε μια παρελκυστική πορεία, με ασαφή στρατηγική και ανεπαρκή σχεδιασμό από πλευράς πολιτικής ηγεσίας. Ως αποτέλεσμα οι αγρότες έχασαν την πίστη τους στην Πολιτεία και στη γη τους και στερημένοι από την ικμάδα και τη δημιουργικότητα ανέμεναν την καταβολή των κοινοτικών επιδοτήσεων. Οι πολιτικές αβελτηρίες στο εσωτερικό και τα δομικά σφάλματα στην διαμόρφωση της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής, μετέτρεψαν την πιο δυναμική ατμομηχανή της Ελληνικής Οικονομίας, την καλλιέργεια της γης και την εκτροφή των ζώων σε μια μη βιώσιμη και μη ελκυστική δραστηριότητα σχεδόν προνοιακού χαρακτήρα. Προέρχομαι από αγροτική οικογένεια και με την εμπειρία που μου προσφέρει η επαγγελματική μου δραστηριότητα ως νομικός σε μια αμιγώς αγροτική περιοχή όπως η Θεσσαλία, έγινα ο ίδιος μάρτυρας των καταστάσεων που προανέφερα ενώ παράλληλα γεννήθηκε μέσα μου η επιθυμία να εργαστώ για την αναστροφή της παρακμής του πρωτογενή τομέα. Τους τελευταίους 18 μήνες ο Πρωθυπουργός μου έδωσε την ευκαιρία να προσφέρω στον τόπο μου υπηρετώντας το όραμα και τη στρατηγική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, με κύριους άξονες την ιεράρχηση των προτεραιοτήτων και την επιτάχυνση των διαδικασιών επίλυσης των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο αγρότης.

Θα γίνω πιο συγκεκριμένος, κάνοντας αναφορά στα επιμέρους μέτρα που θεωρώ κρίσιμα, ώστε η συνεισφορά της αγροτικής επιχειρηματικότητας να καταστεί καίρια, στην αύξηση των ρυθμών ανάπτυξης και τη συνολική ανάκαμψη της Ελληνικής Οικονομίας.

  1. Η ανάγκη για άρτια κατάρτιση και εκπαίδευση των αγροτών

Οι αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες των λαών δημιουργούν ένα νέο διεθνές ανταγωνιστικό περιβάλλον αναζητώντας πιστοποιημένα προϊόντα ονομασίας προέλευσης, γεωγραφικής ένδειξης, βιολογικά και τοπικής ταυτότητας. Επομένως αναδεικνύεται η ανάγκη χάραξης εθνικής στρατηγικής για την αγροτική ανάπτυξη. Χρειάζεται λοιπόν, η κατανόηση των χαρακτηριστικών της ζήτησης και απαιτείται η χρήση νέων εργαλείων και μεθόδων τόσο στην οργάνωση της παραγωγής, διακίνησης και εμπορίας, όσο και στην προσέγγιση του καταναλωτή. Η γνώση, η κατάρτιση, η καινοτομία και η δικτύωση αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις. Απαιτούνται αλλαγές στην εκπαίδευση, την έρευνα, τις συμβουλευτικές-υποστηρικτικές υπηρεσίες για τη μεταφορά της γνώσης στους παραγωγούς.

Στις προτεραιότητες μας είναι η συνεχής επιμόρφωση και ενημέρωση του αγροτικού κόσμου. Στο χώρο της παραγωγής τροφίμων συντελείται ταχεία πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας με εφαρμογές στην παραγωγική διαδικασία. Η σύνδεση της έρευνας με την παραγωγική διαδικασία, η διάδοση των καινοτομιών, η ενίσχυση της τεχνικοοικονομικής στήριξης των παραγωγών και η αξιοποίηση χρηματοδοτούμενων από την ΕΕ μέτρων καινοτομίας και συνεργασίας είναι κρίσιμες παράμετροι των παραπάνω προσπαθειών.

Ιδιαίτερα για την Θεσσαλία, παρακολουθώ προσωπικά τις προσπάθειες για ανάδειξη και αξιοποίηση της Αβερωφείου Σχολής στη Λάρισα. Θεωρώ ότι με τη συνεργασία της τοπικής αυτοδιοίκησης και της ακαδημαϊκής κοινότητας, ο χώρος αυτός θα μπορέσει να προσφέρει πολύτιμη γνώση σε πολλές γενιές αγροτών.

  1. Η Οργάνωση των Παραγωγών ως κυψέλη της σύγχρονης αγροτικής επιχειρηματικότητας

Η επιχειρηματική ιδέα απαιτεί τη συμμετοχή σε Οργανώσεις Παραγωγών που λαμβάνουν υπόψη τα χαρακτηριστικά και τις αδυναμίες της γεωργίας και της κτηνοτροφίας (μικρό μέγεθος εκμεταλλεύσεων, υψηλό κόστος παραγωγής), αλλά και τα πλεονεκτήματα της ποιότητας των πρώτων υλών και της ταυτότητας του τελικού προϊόντος. Οι παραγωγοί πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι δεν παράγουν απλά ένα προϊόν αλλά ότι διαχειρίζονται παραγωγικά οικολογικά συστήματα. Το νέο μοντέλο αγρότη μετατρέπει τον παραγωγό από εργάτη γης σε σύγχρονο επιχειρηματία οργανωμένο σε ομάδες παραγωγών με μακροπρόθεμο σχεδιασμό παραγωγής και εμπορίας ποιοτικών προϊόντων, με περιβαλλοντική συνείδηση, αξιοποιώντας καινοτόμες τεχνολογίες.

Παράλληλα, αξίζει να επισημανθεί ότι ο σχεδιασμός του Υπουργείου οφείλει να προσανατολιστεί στην ενίσχυση του κατ’ επάγγελμα αγρότη και όχι του ευκαιριακού ή εκείνου που θεωρεί την αγροτική δραστηριότητα πάρεργο ή συμπληρωματικό εισόδημα. Θέλουμε τον κατ’ επάγγελμα αγρότη καθώς μόνον αυτός μπορεί να αφοσιωθεί στην καλλιέργεια της γης του και να αντιμετωπίσει τη δραστηριότητά του ως μια αξιόπιστη και αξιοπρεπή εργασία που μπορεί να προτείνει και στα νεότερα μέλη της οικογένειάς του, όχι ως αναγκαία και δύσκολη λύση, αλλά ως μια εναλλακτική και δημιουργική απασχόληση η οποία μπορεί να χωρέσει στα όνειρα και τις προσδοκίες της νεότητας.

Ο κατ’ επάγγελμα αγρότης σαν νέος Οδυσσέας ξεχύνεται στις αγορές του κόσμου, με εφόδια τη συμμετοχή του σε μια δυνατή Οργάνωση Παραγωγών, τα πιστοποιημένα και ποιοτικά προϊόντα που παράγει η γη του και την μεταποίηση η οποία θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στο προϊόν του. Έχει σαφή εξαγωγικό προσανατολισμό, δημιουργώντας νέες βάσεις για το αγροτικό εισόδημα, ώστε να διεκδικεί επάξια την αξιοπρέπειά του και την ολοένα και μεγαλύτερη βελτίωση του βιοτικού του επιπέδου.

  1. Ο σύγχρονος αγρότης σέβεται τον καταναλωτή και το περιβάλλον

Το σύγχρονο αγροδιατροφικό μοντέλο θέλει τον αγρότη κοινωνικά και περιβαλλοντικά ευαισθητοποιημένο και πάνω από όλα έναν άριστο και υπεύθυνο επαγγελματία. Στη σύγχρονη γεωργική πρακτική δεν μπορούν να λείπουν εφαρμογές και έννοιες όπως η ηλεκτρονική συνταγογράφηση των φυτοφαρμάκων, η ολοκληρωμένη διαχείριση της παραγωγής, η υιοθέτηση των αξιών της κυκλικής οικονομίας, με στόχο την βιώσιμη παραγωγή γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων απαλλαγμένων από τοξικές ουσίες. Είναι ισχυρή η δέσμευση της παρούσας κυβέρνησης στον οικολογικό επανασχεδιασμό της οικονομίας, δηλαδή μια ουσιαστική ενσωμάτωση της περιβαλλοντικής διάστασης στην προοπτική της βιώσιμης ανασυγκρότησης της οικονομίας. Η χώρα μας, παρά τα μεγάλα προβλήματα που αντιμετωπίζει, συμμορφώνεται κατά το δυνατόν με τις κατευθύνσεις της ΕΕ και του ΟΗΕ για την διαχείριση της κλιματικής αλλαγής και θα συνεχίσει να το κάνει.

  1. Αρωγή της Πολιτείας

Εκπροσωπώντας σήμερα εδώ την πολιτική ηγεσία της χώρας, δεν οφείλουμε μόνο να προτείνουμε δρόμους που θα τους ακολουθήσουν οι σύγχρονοι παραγωγοί-επιχειρηματίες, αλλά και να προσφέρουμε το κατάλληλο θεσμικό περιβάλλον ώστε να μπορεί η αγροτική επιχειρηματικότητα να αναπτυχθεί απρόσκοπτα και να μπορέσει να ξεδιπλώσει όλες τις πτυχές της δυναμικής της. Η σημερινή κυβέρνηση έχει προσφέρει  σε σημαντικό βαθμό το απαιτούμενο θεσμικό πλαίσιο και θα ήθελα να κάνω σύντομη αναφορά στις κύριες δράσεις στις οποίες είχα προσωπική συμμετοχή.

  • Ρύθμιση των Κόκκινων Αγροτικών Δανείων

Για πρώτη φορά θεσπίζεται η δυνατότητα διευθετήσεως των οφειλών προς την πρώην ΑΤΕ με ευνοϊκούς όρους, λαμβάνοντας πρωτίστως υπόψη την βιώσιμη οικονομική δυνατότητα εκάστου δανειολήπτη βάσει των τρεχουσών περιουσιακών στοιχείων και της εισοδηματικής ικανότητάς του.

Έπειτα από μια σειρά συναντήσεων με την Τράπεζα της Ελλάδος, την PQH Ενιαία Ειδική Εκκαθάριση Α.Ε και την Ειδική Γραμματεία διαχείρισης ιδιωτικού χρέους, σήμερα επιλύεται και ρυθμίζεται συνολικά αλλά πρωτίστως δίκαια, ο δανεισμός των αγροτών από την πρώην ΑΤΕ.

Να σημειωθεί πως και στο παρελθόν από τα έτη 1994 έως και το 2004 έγιναν προσπάθειες ρύθμισης των αγροτικών δανείων (Νόμοι 2008/92, 2237/94 και 2538/98), πλην όμως δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν στην πραγματική ουσία του προβλήματος. Επιπλέον από το έτος 2015 έτρεξαν συνολικά 3 προγράμματα ανάκτησης οφειλών, τα οποία είχαν μηδαμινή ανταπόκριση. Επιπλέον ο νόμος 3259/2004 για τα πανωτόκια ενώ αποτέλεσε παράδειγμα κοινωνικής πολιτικής, τυπικά έμεινε ανεφάρμοστος με αποτέλεσμα την συνεχή συσσώρευση και πολλαπλασιασμό των οφειλών των δανειοληπτών που γεννήθηκαν ιδίως από το 1990 και για μια δεκαετία, περίοδος όπου τα επιτόκια κυμαίνονταν σε πολύ υψηλά επίπεδα.

Μια ενδεικτική εικόνα της σημερινής συνολικής οφειλής των αγροτικών δανείων, είναι πως το συνολικό ποσό αφορά σε 1,51 εκ. ευρώ και σε 39.261 αγροτικά δάνεια ενώ οι ιδιώτες αγρότες που χρωστάνε στην πρώην ΑΤΕ ανέρχονται σε 30.023 ευρώ.

Το παρόν πρόγραμμα θα εφαρμοστεί για έξι μήνες από 1η Μαΐου 2018 και η υποβολή των αιτήσεων θα γίνεται ηλεκτρονικά σε πλατφόρμα αναρτημένη στην ιστοσελίδα της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους. Επίσης, αποφασίστηκε η δημιουργία call center από την PQH, με σκοπό την ταχεία εξυπηρέτηση των δανειοληπτών. Τέλος, βρισκόμαστε σε ένα δεύτερο στάδιο συσκέψεων αναφορικά με τα δάνεια της πρώην ΑΤΕ με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου.

  • Θεσμική Κατοχύρωση των Ομάδων και Οργανώσεων Παραγωγών και η στήριξή τους από το νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020

Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων έχει ενσωματώσει στη στρατηγική του την Οργάνωση των Παραγωγών, ώστε να δημιουργηθούν οι απαραίτητες οικονομίες κλίμακας και να καταστούν τα ποιοτικά προϊόντα τους ανταγωνιστικότερα και πιο ελκυστικά τόσο για τους καταναλωτές, τους εξαγωγείς, όσο και για τους επαγγελματίες του ξενοδοχειακού κλάδου και της εστίασης.

Στο πλαίσιο αυτό ενθαρρύνεται η ανάπτυξη οικονομιών κλίμακας μέσω της δικτύωσης, της δημιουργίας δηλαδή, συστάδων επιχειρήσεων (clusters) σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο ενισχύοντας τα δίκτυα παραγωγών.

Μια Ομάδα Παραγωγών μπορεί να προμηθευτεί γεωργικά εφόδια (σπόρους, λιπάσματα, φάρμακα, εργαλεία) σε πιο οικονομικές τιμές χάρη στον μεγαλύτερο όγκο παραγγελιών. Η πρακτική αυτή είναι ικανή να εξασφαλίσει μείωση του κόστους παραγωγής γύρω στο 20%. Ταυτόχρονα, στο νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ 2014-2020), προβλέπονται σημαντικά κονδύλια που θα χρηματοδοτούν τη λειτουργία των Ομάδων. Ο αγρότης λοιπόν, μετατρέπεται σε μέτοχο μιας υγιούς και αυστηρά ελεγχόμενης εταιρείας και θα μπορεί να εμπορεύεται η ίδια τα προϊόντα που παράγει στον τόπο, το χρόνο και την τιμή που κρίνει συμφέρουσα. Ο παραγωγός με αυτό τον τρόπο απογαλακτίζεται από τις επιδοτήσεις, αυξάνει το προσδόκιμο εισόδημά του και αποφεύγει τον εναγκαλισμό του μεσίτη ή του εμπόρου ο οποίος μέχρι και σήμερα προσπαθεί να διακινήσει τα αγροτικά προϊόντα με τη χαμηλότερη δυνατή τιμή.

Με αυτόν τον τρόπο ο παραγωγός δεν περιορίζεται πλέον στο χωράφι του καθώς μέσω της ομάδας, τα προϊόντα του έχουν όλα εκείνα τα στοιχεία της εξωστρέφειας, ώστε να μπορούν αφού τυποποιηθούν και πιστοποιηθούν να κατευθυνθούν σε όλες τις αγορές του κόσμου.

  • Θεσμική Ενίσχυση των Ελληνικών Ποικιλιών

Οι φυτογενετικοί πόροι αποτελούν το θεμέλιο για τη βιωσιμότητα της γεωργίας, τη βελτίωση και ανάπτυξη νέων ποικιλιών, την αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής και την ενίσχυση της επισιτιστικής ασφάλειας της Ελλάδας. Αποτελεί στρατηγική επιλογή η ανάδειξη και αξιοποίηση του πλούτου αυτού προς συμφέρον των καταναλωτών,  των παραγωγών και εν γένει της οικονομίας της χώρας μας. Σχεδιάζεται η απλούστευση και η βελτίωση της λειτουργικότητας του θεσμικού πλαισίου για την προστασία των τοπικών ποικιλιών, αυτού του μοναδικού πλούτου της ελληνικής φύσης. Μέσα στους στόχους περιλαμβάνεται η απλοποίηση των διαδικασιών για την ένταξη των τοπικών ποικιλιών στον Εθνικό Κατάλογο και η εξεύρεση πόρων για τη φύλαξη, διατήρηση και αξιοποίησή τους.

Συγκεκριμένα, αναλάβαμε πρωτοβουλία για την διερεύνηση των μέσων που είναι διαθέσιμα ώστε να προκηρυχθεί πρόγραμμα για νέες φυτικές ποικιλίες με σύμπραξη με τους ιδιώτες (συνεταιρισμούς, βιομηχανίες) οι οποίοι ενδιαφέρονται να συμμετάσχουν, στα πλαίσια ανταποδοτικότητας των τελών που καταβάλουν οι επιχειρήσεις πολλαπλασιαστικού υλικού.

  • Αναμόρφωση της λειτουργίας των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων

Με πρόσφατη υπουργική απόφαση λύθηκε ένα καίριο πρόβλημα για τη λειτουργία των Οργανισμών Εγγείων Βελτιώσεων οι οποίοι είναι υπεύθυνοι για την άρτια άρδευση της ελληνικής γης. Η διαχείριση των οργανισμών μεταφέρθηκε από τους Δήμους στις Περιφέρειες, οι οποίες διαθέτουν αρτιότερους μηχανισμούς και υπηρεσίες για να υποστηρίξουν το εν λόγω έργο. Παράλληλα, με τον τρόπο αυτό άνοιξε και η δυνατότητα στελέχωσης των Οργανισμών με το απαραίτητο για τη λειτουργία τους τεχνικό προσωπικό, βελτιώνοντας κατά πολύ το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών στον Έλληνα παραγωγό.

  • Θεσμική ενίσχυση της προστασίας της φυτικής παραγωγής, του περιβάλλοντος και του καταναλωτή

Στις σύγχρονες συνθήκες εμπορίου, όπου καθημερινά φτάνουν στα σημεία εισόδου της χώρας φυτά, πολλαπλασιαστικό υλικό και γεωργικά προϊόντα από όλο τον κόσμο, είναι κρίσιμο να στελεχωθούν άρτια οι ελεγκτικοί μηχανισμοί. Αυτό εκτός από την πρόληψη εισόδου στη χώρα παθογόνων τα οποία μπορούν να αποβούν καταστροφικά για την πρωτογενή παραγωγή μας, μειώνει και τα φαινόμενα ελληνοποιήσεων αλλά και την παράνομη διακίνηση γεωργικών φαρμάκων. Η εντατικοποίηση των ελέγχων σε όλα τα σημεία εισόδου είναι ξεκάθαρη προτεραιότητα του Υπουργείου.

Συγκεκριμένα, υπάρχει το Πρόγραμμα Επισκοπήσεων (75% κοινοτικοί πόροι, 25% εθνική συμμετοχή) βάσει του οποίου πραγματοποιούνται έλεγχοι και σε πρώτο επίπεδο (στα σημεία εισόδου) αλλά και δευτερογενώς με τη λήψη ύποπτων δειγμάτων από καλλιέργειες ανά την επικράτεια. Για την επιτυχία του Προγράμματος αυτού είναι απαραίτητη η ενίσχυση της συνεργασίας των Υπηρεσιών του Υπουργείου με τις Υπηρεσίες της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και ο συντονισμός των συναρμόδιων υπηρεσιών και ελεγκτικών μηχανισμών. Υπάρχει ικανός χώρος βελτίωσης τόσο στο τελωνείο των Κήπων όσο και στο λιμένα της Θεσσαλονίκης, ώστε η χώρα να αναβαθμιστεί ως πυλώνας διαμετακομιστικού εμπορίου χωρίς να γίνουν εκπτώσεις στους κανόνες φυτουγείας που προστατεύουν την φυτική παραγωγή, στην πάταξη φαινομένων ελληνοποιήσεων που αποτελούν εξαπάτηση του καταναλωτή και στην απόρριψη φορτίων επικίνδυνων για την υγεία.

Πέρα όμως από τις εξωτερικές απειλές, το Υπουργείο στο σχεδιασμό του έχει σαφή στόχο για την Ορθολογική Χρήση των Γεωργικών Φαρμάκων με σεβασμό στον καταναλωτή, τον παραγωγό και το περιβάλλον. Η προστασία του καταναλωτή και ο σεβασμός στο περιβάλλον αποτελούν αδιαπραγμάτευτες αξίες και αναπόσπαστος πυλώνας για μια πραγματικά βιώσιμη παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας. Επί δεκαετίες φυτοφάρμακα (με έγκριση ή χωρίς) πωλούνταν ανεξέλεγκτα σε όλη τη χώρα, με μόνη γραμμή άμυνας το φιλότιμο των τοπικών γεωπόνων, οι οποίοι έπρεπε να προτάξουν τον όρκο που έδωσαν στην επιστήμη τους σε σχέση με το κέρδος που θα τους απέφερε η πώληση πλέον των αναγκαίων ποσοτήτων γεωργικών φαρμάκων. Βάσει της Εθνικής Στρατηγικής για την Ορθολογική Χρήση των Φυτοπροστατευτικών Προϊόντων, από το Σεπτέμβριο του 2017 είναι σε ισχύ υπουργική απόφαση για την αναγκαστική ηλεκτρονική συνταγογράφηση με στόχο το φάρμακο να φτάνει στις ποσότητες που πρέπει σε όσους έχουν την κατάρτιση να το χειριστούν με τρόπο που να ωφελείται η καλλιέργεια χωρίς να καταστρέφεται το περιβάλλον και να απειλείται η υγεία τόσο του παραγωγού όσο και του καταναλωτή. Μετά από 9 μήνες λειτουργίας του συστήματος έχουμε συλλέξει τα αιτήματα για βελτιώσεις οι οποίες και θα ενσωματωθούν στην επόμενη τροποποίηση της υπουργικής απόφασης.

Επισημαίνεται η για πρώτη φορά δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την κατά παρέκκλιση χορήγηση άδειας σε φυτοπροστατευτικά σκευάσματα, γνωστή στους περισσότερους ως “120 ημέρες”. Η υπουργική απόφαση που υπέγραψα τις προηγούμενες ημέρες προέκυψε μέσα από συγκερασμό των εισηγήσεων της υπηρεσίας με τις απόψεις του Ελληνικού Συνδέσμου Φυτοπροστασίας (ΕΣΥΦ). Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζεται σε μεγάλο βαθμό η ισονομία, η ίση μεταχείριση και η προστασία της υγείας των παραγωγών και των καταναλωτών, η αειφορική καλλιέργεια της γης, η προστασία του περιβάλλοντος και η προσφορά όλων των απολύτως απαραίτητων εργαλείων στον παραγωγό.

  1. Επιχειρησιακά Προγράμματα Οργανώσεων Παραγωγών Οπωροκηπευτικών

Πρόσφατα κατατέθηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή η νέα Εθνική Στρατηγική για τα Επιχειρησιακά Προγράμματα των Οργανώσεων Παραγωγών στα Οπωροκηπευτικά. Οι λεπτομέρειες του νέου θεσμικού πλαισίου που έχει προκύψει με διαβούλευση με τις Οργανώσεις Παραγωγών και την Ευρώπη έχουν ήδη αρχίσει να ανακοινώνονται σε σειρά ενημερωτικών εκδηλώσεων ώστε να γίνουν κοινωνοί όσο το δυνατόν περισσότεροι ενδιαφερόμενοι. Η πρώτη συνάντηση πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα στις 21 Μαρτίου 2018 όπου και παραβρέθηκαν οι Οργανώσεις Παραγωγών από την Περιφέρεια Θεσσαλίας, ενώ η δεύτερη συνάντηση έγινε στη Θεσσαλονίκη στις 27 Απριλίου 2018, με συμμετοχή των Οργανώσεων Παραγωγών από Ήπειρο, Μακεδονία και Θράκη.

Κλείνοντας είναι σημαντικό να γίνει αναφορά ότι το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στέκεται έμπρακτα δίπλα στον παραγωγό. Πότε άλλοτε οι πληρωμές γίνονταν στην ώρα τους, έχοντας εξοφλήσει παλαιές οφειλές και αποφεύγοντας καταλογισμούς προστίμων που επιβαρύνουν τόσο την ελληνική οικονομία όσο και το πορτοφόλι του ίδιου του παραγωγού; Παράλληλα, προκηρύσσονται στοχευμένα μέτρα στα πλαίσια του νέου Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-2020 για την ανάπτυξη της αγροτικής παραγωγής και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής της υπαίθρου.

Θέλω να ευχαριστήσω τους διοργανωτές του 4ου Συνεδρίου Αγροτικής Επιχειρηματικότητας του Economist, για την πρωτοβουλία και την οργάνωση του Συνεδρίου εδώ στη Λάρισα και είμαι σίγουρος ότι συναντήσεις όπως η σημερινή μπορούν να αποτελέσουν ιδανικό πλαίσιο για μια υψηλού επιπέδου διαβούλευση μεταξύ των εμπλεκομένων φορέων, ώστε να προωθηθούν πολιτικές συμφέρουσες για τον αγρότη και την πατρίδα.»