Προτεινόμενα θέματα Έκθεσης Γ’ Λυκείου για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις

Η παγκοσμιοποίηση και η εκμάθηση μιας γλώσσας

Στις μέρες μας είναι πολύ πιο εύκολο κάποιος να σπουδάσει και τελειοποιήσει τις γνώσεις του σε όποιο αντικείμενο τον ενδιαφέρει και τον αντιπροσωπεύει περισσότερο. Η εποχή αυτή μας δίνει την ευκαιρία να επιλέξουμε το επάγγελμα που επιθυμούμε με βάση τα ταλέντα και την κλίση που ο καθένας έχει.

Σε όλο τον κόσμο η παγκοσμιοποίηση έχει φέρει τους πολίτες όλων των λαών πιο κοντά. Έτσι λοιπόν, εκτός από τα αρνητικά που έχει για κάποιους, η τάση αυτή έχει και τα θετικά της. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε την κουλτούρα άλλων λαών, γιατί είναι πιο εύκολο και να τους κατανοήσουμε και με αυτό τον τρόπο η απόσταση μεταξύ μας μειώνεται. Τα ήθη και τα έθιμα κάθε λαού έχουν διαμορφωθεί με βάση την πολίτικη κατάσταση και τις συνθήκες που επικρατούσαν σε μια χώρα.

Με αυτό τον τρόπο λοιπόν και αφού η εσωστρέφεια ανήκει στο παρελθόν, τότε καταλαβαίνουμε ότι η ανάγκη για επικοινωνία γίνεται ακόμα πιο μεγάλη. Ένας βασικός τρόπος για να επικοινωνήσουμε είναι η γλώσσα. Στον αρχαίο κόσμο, ένας άνθρωπος θεωρείτο μορφωμένος όταν, εκτός από την επιστήμη γλώσσα του, μπορούσε και μιλούσε πολλές ξένες γλώσσες, μέσα σε αυτές και τα αρχαία ελληνικά.

Όταν κάποιος επιλέγει να μάθει οποιαδήποτε ξένη γλώσσα, θα πρέπει να έχει ξεκαθαρίσει μέσα του τον λόγο για τον οποίο την έχει επιλέξει. Εάν για παράδειγμα ασχολείται επαγγελματικά με το κλασικό τραγούδι, τότε οι γλώσσες που θα πρέπει να μάθει είναι τα Ιταλικά και τα Γερμανικά, αφού την εποχή εκείνη στις χώρες αυτές υπήρχε άνθιση σε αυτό τον τομέα.

Εάν κάποιος είναι φοιτητής της ιατρικής, καλό θα ήταν να γνωρίζει ελληνικά γιατί η ορολογία στην επιστήμη αυτή είναι στα ελληνικά. Είναι λογικό, καθώς διέπρεψε η χώρα τότε σε αυτό τον τομέα αλλά και γενικότερα στις θετικές επιστήμες. Έτσι λοιπόν θα τον βοηθήσει να κατανοήσει πιο γρήγορα και εις βάθος την σημασία των λέξεων στην επιστήμη αυτή.

Είναι πολύ σημαντικό να υπάρχει αγάπη για την γλώσσα που θα επιλέξουμε, γιατί θα αφομοιωθεί πιο εύκολα. Αυτόματα δίνουμε περισσότερη προσοχή σε όλα όσα μας κινούν περισσότερο το ενδιαφέρον. Όμως υπάρχει πάντα η πιθανότητα, επιλέγοντας μια γλώσσα που δεν είναι τόσο οικεία σε εμάς, να την λατρέψουμε όταν αρχίζουμε να την κατανοούμε.

Οι ξένες γλώσσες είναι το είδος της μόρφωσης που θα μας ανοίξει τις πόρτες για την καλύτερη κατανόηση των λαών, με αποτέλεσμα να μας προστατεύσουν και από ακραία φαινόμενα όπως είναι ο ρατσισμός. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι γνωρίζοντας ξένες γλώσσες γινόμαστε ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας και ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες για την εξέλιξή μας την επαγγελματική αλλά και την προσωπική.

Δεν υπάρχει ηλικία που κάποιος πρέπει να μάθει ξένες γλώσσες. Μπορεί να ξεκινήσει από πολύ νέος, αλλά και να συνεχίσει σε προχωρημένη ηλικία. Η απομνημόνευσημέσω της μάθησης βοηθάει το μυαλό μας και την μνήμη μας, αποφεύγοντας έτσι τον εκφυλισμό του εγκεφάλου με την πάροδο των ετών. Είναι μία νοητική εξάσκηση που δεν πρέπει να αμεληθεί. Οι ξένες γλώσσες είναι αυτό που χρειάζεται ο άνθρωπος για να ολοκληρώσει και να κατανοήσει μέσα από αυτές την θέση του στον κόσμο. Είναι το μέλλον και η εξέλιξή μας.

Α. Να συντάξετε την περίληψη του παραπάνω κειμένου. (25 μονάδες)

Β1. Να αναπτύξετε την ακόλουθη θέση του συντάκτη σε 90-100 λέξεις: «Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι γνωρίζοντας ξένες γλώσσες γινόμαστε ανταγωνιστικοί στην αγορά εργασίας και ότι ανοίγονται νέοι ορίζοντες για την εξέλιξή μας την επαγγελματική αλλά και την προσωπική».(μονάδες 10)

Β2. Να χαρακτηρίσετε το είδος του συλλογισμού ως προς τις προκείμενες και ως προς την πορεία της σκέψης στην 5η παράγραφο. .(μονάδες 6)

Β3.  Να εντοπίσετε δύο τρόπους ανάπτυξης στη 2ηπαράγραφο. .(μονάδες 4)

Β4. Να εντοπίστε 3 χαρακτηριστικά του άρθρου στο κείμενο που σας δόθηκε. .(μονάδες 3)

Β5. Να δώσετε από ένα συνώνυμο των υπογραμμισμένων λέξεων του κειμένου.(μονάδες 5)

Β6. Να εντοπίσετε δύο τεκμήρια και δύο περιπτώσεις μεταφορικής χρήσης της γλώσσας. (μονάδες 4)

Β7. Λοιπόν, Όταν, Όμως: να δώσετε τη σημασία των συνδετικών λέξεων.  (μονάδες 3)

Γ. Η παγκοσμιοποίηση έχει προκαλέσει αρκετές αντιπαραθέσεις και ανησυχίες σε διάφορους χώρους. Όλοι όμως μένουμε με την εντύπωση ότι ισοδυναμεί με την ολοκληρωτική και ισοπεδωτική επικράτηση της αγγλικής. Σε ημερίδα που διεξάγεται στα πλαίσια της σχολικής σας κοινότητας να τοποθετηθείτε αναφορικά με το ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η γλωσσομάθεια στην άρση των παραπάνω προκαταλήψεων και να προσδιορίσετε το ρόλο του σχολείου στην καλλιέργεια της οικουμενικής μας ταυτότητας. (μονάδες 40)

Επιμέλεια υλικού : Σπύρος Χ. Μουστάκας – Φροντιστήριο ΠΡΟΤΥΠΟ