Εντατικοί έλεγχοι στην πασχαλινή αγορά

Με επείγουσες εγκυκλίους που εξέδωσαν το υπουργείο Υγείας και η γενική γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, ζητούν από τις αρμόδιες υπηρεσίες τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της αγοράς τις ημέρες αυτές, λόγω της αυξημένης ζήτησης.

Η γενική γραμματεία Εμπορίου σημειώνει ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες κατά την πασχαλινή περίοδο πρέπει να έχουν αυξημένη παρουσία στην αγορά (καταστήματα, λαϊκές αγορές – υπαίθριο εμπόριο, κεντρικές και τοπικές αγορές, κλπ) με την εντατικοποίηση των ελέγχων είτε αυτοτελώς είτε με συναρμόδιες υπηρεσίες (υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ΣΔΟΕ, υπουργείο Υγείας, κλπ), για την αποτροπή φαινομένων εξαπάτησης και εκμετάλλευσης των καταναλωτών, και προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού.

Ειδικότερα, θα πρέπει να ελέγχονται οι επιτηδευματίες ως προς:

Την ανάρτηση πινακίδων με τις προβλεπόμενες ενδείξεις.
Την επισήμανση των τροφίμων (προσυσκευασμένων και μη) – ενδείξεις ιδίως δε σε περιπτώσεις ανακριβών – παραπλανητικών ενδείξεων.
Την είσπραξη αντιτίμου μεγαλύτερου του αναγραφόμενου επί των πινακίδων ή των τιμοκαταλόγων.
Την έκδοση νόμιμων παραστατικών στοιχείων σε όλα τα στάδια διακίνησης.
Την ελλιπή στάθμιση.
Κάθε άλλη παράβαση που αναφέρεται στο νόμο 4177/2013, στη με αριθμ. πρωτ. Α2 – 718/28.7.2014 απόφαση.

Η εγκύκλιος του υπουργείου Υγείας

Από το υπουργείο Υγείας επισημαίνεται η ανάγκη ελέγχου στους εξής τομείς:

Σε όλα τα εργαστήρια τροφίμων και ποτών, στις παραγωγικές μονάδες αρτοποιίας, νωπών ειδών ζαχαροπλαστικής, προϊόντων σοκολάτας, παγωτού, κλπ.

Στις πτηνοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις για τυχόν υγειονομικά προβλήματα που δημιουργούνται από τη λειτουργία τους και στην ανεξέλεγκτη διακίνηση και διάθεση σφαγίων ζώων.
Στις επιχειρήσεις λιανικού και χονδρικού εμπορίου, στις επιχειρήσεις που ασκούν δραστηριότητες εμπορίου τροφίμων και ποτών, όπως οι υπεραγορές τροφίμων, τα cash και carry, οι αποθήκες χονδρικού εμπορίου, στα κρεοπωλεία, στα παντοπωλεία, στα πρατήρια κατεψυγμένων προϊόντων, στις κάβες ξηρών καρπών, στα αρτοποιεία, στα πρατήρια άρτου, λόγω της αυξημένης ζήτησης των ημερών, κλπ.
Στις επιχειρήσεις μαζικής εστίασης, οι οποίες παρασκευάζουν ή προσφέρουν τρόφιμα και ποτά, όπως εστιατόρια, ταβέρνες, πιτσαρίες, ζαχαροπλαστεία, κέντρα διασκέδασης, καφετέριες, κλπ.
Στις επιχειρήσεις αποθήκευσης και διανομής τροφίμων και ποτών (logistics providers), οι οποίες, λόγω των ημερών, δέχονται μεγάλες ποσότητες τροφίμων προς αποθήκευση.
Στους μεταφορείς που χρησιμοποιούν ειδικά αυτοκίνητα πώλησης προϊόντων.
Στις επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος οι οποίες ιδρύονται και λειτουργούν σε στεγασμένους ή υπαίθριους χώρους ή εντός εκθεσιακών κέντρων οι οποίες διακρίνονται σε επιχειρήσεις που παρασκευάζουν και διαθέτουν τρόφιμα ή και ποτά και είναι μόνιμα εγκατεστημένες εντός των εκθεσιακών κέντρων οι οποίες οφείλουν να τηρούν τις σχετικές διατάξεις αδειοδότησης και επιχειρήσεις οι οποίες λειτουργούν σε προσωρινούς χώρους, όπου γίνεται έκθεση και προσφορά τροφίμων και ποτών.
Για τις εν λόγω δραστηριότητες, λόγω του προσωρινού χαρακτήρα, δεν είναι δυνατόν να εκδίδεται άδεια ίδρυσης και λειτουργίας, αλλά στα πλαίσια διασφάλισης και προστασίας της δημόσιας υγείας θα πρέπει οι διοργανωτές των εκθέσεων – εκδηλώσεων κ.λ.π να ενημερώνουν τους συμμετέχοντες σε αυτές, για την απόκτηση βεβαίωσης καταλληλότητας, του προσωρινού χώρου, όπου θα γίνεται η έκθεση και πώληση των προϊόντων τους.

Στα εργοστάσια εμφιάλωσης νερού (πηγή, γραμμή παραγωγής, αποθήκευση), όσο και στους χώρους εμπορίας αυτών, με ελέγχους και δειγματοληψίες, σε εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας και των σχετικών εγκυκλίων.

Στα τουριστικά καταλύματα, όπως ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, καθώς στα κάμπινγκ, κατασκηνώσεις.

Επιπρόσθετα τονίζεται, η αναγκαιότητα εφαρμογής της ισχύουσας αντικαπνιστικής νομοθεσίας από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα.