Δύσκολη η επανεκκίνηση των επιχειρήσεων – Πέντε Φαρσαλινοί ιδιοκτήτες μιλούν για την επόμενη μέρα

Η έναρξη της σταδιακής χαλάρωσης των μέτρων περιορισμού για την ανάσχεση του κορονοϊού, προκαλεί προσωρινή αισιοδοξία για επιστροφή στην “κανονικότητας”, όμως “γεννά” ταυτόχρονα προβληματισμό σχεδόν στο σύνολο των επιχειρηματιών που παρέμεναν τόσο καιρό αναγκαστικά με τα ρολά κατεβασμένα. Η επόμενη μέρα, τους βρίσκει με περισσότερο άγχος, ώστε να σταθούν όρθιοι σε αυτή την παγκόσμια οικονομική λαίλαπα που απειλεί αρκετές επιχειρήσεις στη χώρα μας και κατ’ επέκταση στα Φάρσαλα, όπου διατηρούν τις επιχειρήσεις τους. Έχοντας προβλέψει ήδη μία σειρά μέτρων που θα εφαρμόσουν οι ίδιοι, για την επόμενη μέρα της “επιστροφής” ώστε να αντιμετωπίσουν με τον όσο δυνατόν μικρότερες απώλειες, διατυπώνουν τις ανησυχίες για τα μέτρα που θα χρειαστούν να λάβουν από το χώρο των επιχειρήσεων τους, και τις μοιράζονται με την “Ε”, δηλώνοντας ταυτόχρονα ότι θα ξεπεράσουν αυτή την πρωτόγνωρη πανδημική και οικονομική κρίση, αν και εφόσον σταθεί αρωγός η πολιτεία.

Αυξήθηκε η ζήτηση σε βιβλία και είδη ζωγραφικής

Αγγελόπουλος Νικόλαος
Ιδιοκτήτης βιβλιοπωλείου

Ο Νίκος Αγγελόπουλος, συνεχίζει ως δεύτερης γενιάς βιβλιοπώλης από το 1991, την οικογενειακή επιχείρηση βιβλιοχαρτοπωλείο «Πρότυπο» που άνοιξε το 1958 ο πατέρας του Δημήτρης στα Φάρσαλα. Λίγο πριν το κλείσιμο και ενόψει καραντίνας, όπως αναφέρει ο ίδιος, αυξήθηκε η ζήτηση για βιβλία, παιδικά και ενηλίκων, καθώς επίσης και για είδη ζωγραφικής (χρώματα, μπλοκ, τελάρα κ.α.). Επίσης κατέγραψε μεγάλη ζήτηση σε επιτραπέζια παιχνίδια και παζλ με αποτέλεσμα μάλιστα να παρατηρηθούν και ελλείψεις στην αγορά. Ο ίδιος διαβλέπει μια νέα πραγματικότητα να εξελίσσεται με την χρήση πωλήσεων μέσω e-shop, του Facebook και των άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης, ως μέσα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης με τους πελάτες και φίλους. Κατάσταση η οποία θα οδηγήσει τον ίδιο και τους συναδέλφους του, σε περαιτέρω ανάπτυξη αυτών των εργαλείων, για την μετά «καραντίνα» εποχή. Έκδηλος είναι ο προβληματισμός του για τη νέα πραγματικότητα μετά το άνοιγμα των καταστημάτων. “Ερωτηματικό στην όλη κατάσταση είναι και η αγοραστική δύναμη των καταναλωτών από τους οποίους εξαρτάται κάθε επιχείρηση μικρή ή μεγάλη. Με προσεκτικές κινήσεις σεβόμενοι τους πελάτες καταναλωτές σε ένα υγιές περιβάλλον θα συνεχίσουμε να ψάχνουμε νέους τρόπους να φέρουμε τα βιβλία και τα άλλα είδη μας κοντά σε μικρούς και μεγάλους φίλους” σχολιάζει και τονίζει ότι “εδώ νομίζω χρειάζεται και η στήριξη της πολιτείας με συγκεκριμένα μέτρα για να μπορέσουν οι μικρές επιχειρήσεις να συνεχίσουν”.

Μονόδρομος τα ραντεβού και η επέκταση του ωραρίου στα κομμωτήρια

Βασιλόπουλος Κώστας
Ιδιοκτήτης κομμωτηρίου – κουρέας

Για τον Κώστα Βασιλόπουλο ιδιοκτήτη κομμωτηρίου “The Barber Stories” τα τελευταία 7 χρόνια, η σταδιακή χαλάρωση των μέτρων θα τον οδηγήσει έπειτα από πολλές εβδομάδες προσωπικής αδράνειας, στην αντίθετη κατεύθυνση και στην εκτόξευση της ζήτησης καθώς οι περισσότεροι πελάτες του, παραμένουν χωρίς κούρεμα για αρκετές εβδομάδες. Έως και πριν το κλείσιμο λόγω του κορονοϊού, εξυπηρετούσε τους πελάτες τους, χωρίς ραντεβού καθώς υπήρχε ελεγχόμενη ροή, που εκτροχιαζόταν μόνο όταν πλησίαζαν κυρίως μεγάλες γιορτές όπως, Χριστούγεννα, εθνικές επέτειοι με τις Παρελάσεις, Πάσχα και Δεκαπενταύγουστος. Τώρα στην μετά καραντίνα εποχή, τα ραντεβού είναι υποχρεωτικά και αποτελούν μονόδρομο για τον ίδιο και την επιχείρησή του καθώς και η επέκταση του ωραρίου, πέραν του κανονικού για τουλάχιστον 2-3 εβδομάδες, όπως λέει ο ίδιος, ώστε να μπει μία σειρά και παράλληλα να ληφθούν όλα τα μέτρα και οι κανόνες για την πρόληψης του ιού.

Ποιότητα και υγιεινή το “αντίδοτο” στην εστίαση

Βολιοτόπουλος Βασίλης
Ιδιοκτήτης εστιατορίου – Σεφ

Ο Βασίλης Βολιοτόπουλος, ιδιοκτήτης και σεφ του εστιατορίου Βασιλικός στα Φάρσαλα, τα τελευταία έξι χρόνια, καλείται να λύσει το δικό του γρίφο, όταν επιστρέψει στην ενεργό δράση μαγειρεύοντας ξανά για τους πελάτες του, καθώς καλείται να διαχειριστεί την πτώση του τζίρου που θα προκύψει με την περαιτέρω μείωση των τραπεζοκαθισμάτων. Τι θα κάνει όμως για να ισοσκελίσει αυτή την διαφορά τον χειμώνα, με τον μικρότερο διαθέσιμο χώρο προς τους πελάτες του; Ο ίδιος αναφέρει ότι “ως αντιστάθμισμα στον ιό και την αναμενόμενη πτώση στην εστίαση, θα αποτελέσει η προσωπική υγιεινή του κάθε εστιατορίου και θα παίξει σημαντικό ρόλο και το τελικό προϊόν που προσφέρουμε στους πελάτες”. Την πτώση του τζίρου όπως μας αναφέρει θα την κερδίσει προσφέροντας τις υπηρεσίες του με delivery, αρχής γενομένης όσο πιο σύντομα γίνεται, κάτι το οποίο δεν είχε ως υπηρεσία έως σήμερα, διευρύνοντας περαιτέρω έτσι το πελατολόγιο και ισοψηφίζοντας μέρος από τη χασούρα και την μείωση των τραπεζιών. Ως θετικό σε όλα αυτά για τον ίδιο είναι ότι τα συγκεκριμένα μέτρα, ξεκινούν για την εστίαση τους καλοκαιρινούς μήνες, γεγονός που ευνοεί τον πρώτο καιρό ο εξωτερικός χώρος για την εξυπηρέτηση τους, ενώ αναφέρει χαρακτηριστικά ότι “η εμπιστοσύνη θα κερδηθεί ξανά σταδιακά”.

Υπευθυνότητα…και επιστροφή σταδιακά στις παλιές καλές συνήθειες

Δημακόπουλος Βάιος
Ιδιοκτήτης καφέ – μπαρ

Ο Βάιος Δημακόπουλος ιδιοκτήτης της “ΤΡΟΗΚΑ” καφέ – μπαρ στα Φάρσαλα από το 1997, θέτει ως βασική προτεραιότητα για την επανέναρξη της λειτουργίας των καταστημάτων τους την ενημέρωση με υγειονομικές οδηγίες από ειδικούς, ώστε και οι ίδιοι να επιδείξουν την μέγιστη υπευθυνότητα σε όλα όσα θα τους επισημάνoυν. Θεωρεί αναγκαία την πρόσβαση στο σύνολο των επιχειρήσεων σε άτοκα δάνεια για να μη σπάσει οικονομική αλυσίδα, καθώς και στην επιδότηση μέρους των ασφαλιστικών εισφορών από το κράτος για ένα μικρό χρονικό διάστημα, έως ότου επανεκκινηθεί ο κλάδος. Σημαντικό ρόλο στην πρότερη κατάσταση θα παίξει το κόστος επανεκκίνησης της κάθε επιχείρησης, που όπως επεσήμανε θα είναι πολύ δύσκολο, με αποτέλεσμα πολλές από αυτές να μην ανοίξουν. Από την πλευρά του δήμου, θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν κάποια μείωση των τελών στα τραπεζοκαθίσματα, ως αντιστάθμισμα της μηδενικών εσόδων από την περίοδο της υποχρεωτικής καραντίνας. Ο ίδιος θεωρεί ότι ο κόσμος στην αρχή θα είναι επιφυλακτικός, όμως στην συνέχεια βλέποντας υπευθυνότητα από την πλευρά τους, θα το ξεπεράσει και θα επιστρέψει σχετικά γρήγορα στις παλιές καλές συνήθειες.

Ηλεκτρονικό εμπόριο η λύση στις πωλήσεις

Θώμη Κατμέρου
Ιδιοκτήτρια καταστήματος παιδικών ρούχων

Για την Θώμη Κατμέρου ως εμπόρου παιδικών ενδυμάτων, οι συνέπειες από την κατάσταση της πανδημίας του κορονοϊού και του lockdown που έχει προκύψει στην αγορά είναι πολλές. Όπως αναφέρει η ίδια το μεγάλο “αγκάθι” στον κλάδο είναι οι ακάλυπτες επιταγές, που έχουν προκύψει από το κλείσιμο της αγοράς, λόγω μηδενικών ταμείων για σχεδόν για δύο μήνες. Οι άλλοι λογαριασμοί όπως, ενοίκιο, ΔΕΗ, νερό και τηλέφωνο, αποτελούν πρόβλημα μικρότερης σημασίας, όμως θα πρέπει και αυτοί να πληρωθούν με την σειρά τους. Το θετικό στην όλη υπόθεση είναι ότι βρήκε περισσότερο χρόνο να ασχοληθεί με την κατασκευή ηλεκτρονικής σελίδας πώλησης, τύπου e-shop, που όπως αναφέρει η ίδια, σίγουρα θα την βοηθήσει μακροπρόθεσμα στην επιχείρηση της, να κερδίσει χαμένο έδαφος μελλοντικά. “Με το άνοιγμα των καταστημάτων θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με τους πελάτες η εξυπηρέτηση όσο αναφορά των αριθμό των ατόμων που εισέρχονται στο κατάστημα να γίνεται σύμφωνα με τα τετραγωνικά μέτρα της επιχείρησης, ενώ βαπτίσεις θα κλείνονται με ραντεβού. Πελάτες και προσωπικό θα φοράμε υποχρεωτικά μάσκα, ενώ τα ρούχα που θα δοκιμάζονται από τους μικρούς μας φίλους, θα γίνονται μόνο πάνω από τα δικά τους, φορώντας πάντα μάσκα” αναφέρει χαρακτηριστικά και ευελπιστεί στην κατανόηση και την στήριξη των πελατών της.

Πηγή: Εφημερίδα Ελευθερία