Το χτίσαμε το αφορολόγητο ή είμαστε ακόμη στα θεμέλια;

Γράφει ο Εύμηλος…

    Των φρονίμων τα παιδιά πριν πεινάσουν… μαγειρεύουν! Ο Νοέμβριος ήδη εικοσάρισε! και μπήκαμε  και στη νηστεία των Χριστουγέννων. Και ο Δεκέμβριος καταφτάνει… δεν θα προκάνουμε… Στένεψε ο χρόνος! Απομένουν μόνον ακόμη 40 ημέρες περίπου για να χτίσουμε το αφορολόγητο αποδείξεων, αγοράζοντας με κάρτα ή με τραπεζικό τρόπο.

Φέτος ο σχετικός κωδικός για τις αποδείξεις 049/050, ήταν΄΄ανοιχτός΄΄, επειδή ήταν πρώτη φορά σε εφαρμογή, και το σύστημα  ΄΄επέτρεπε΄΄  να γράψει κάποιος το ποσό που χρειάζονταν από αγορές αγαθών και υπηρεσιών με κάρτες, για να έχει το bonus του νόμου, χωρίς καμιά οικονομική επίπτωση, οπότε, όλοι ΄΄ανέγραφαν΄΄ στο σχετικό κουτάκι το ποσό που απαιτούνταν, στην περίπτωση που απαιτούνταν βέβαια μεγαλύτερο!!, ούτως ώστε να μην έχουν …οικονομικές επιβαρύνσεις και πέναλτι……

Πλέον όμως από του χρόνου, από πουθενά δεν φαίνεται ότι ο εν λόγω κωδικός, θα είναι στη πάλι στην …..ίδια προτέρα κατάσταση!.

Οπότε οι ενδιαφερόμενοι πρέπει μέχρι τέλους του έτους 2018, να φροντίσουν (ήγγικε γαρ η ώρα..) και να προβούν σε αγορές με κάρτα και γενικά με τραπεζικό τρόπο, μέσω e-banking κλπ. Να κάνουν   έναν αυτοέλεγχο μέχρι τώρα,  να δουν τι ποσό έχουν συγκεντρώσει, ώστε να μην έχουν …έλλειμμα…. και να καλύψουν το απαιτούμενο ποσό μέχρι το τέλος του χρόνου!.

Η εφορία δεν θα είναι πάλι φέτος και τόσο γενναιόδωρη, αλλά απεναντίας … «δείχνει» τα δόντια της!

Βέβαια, αν κάποιοι έβαλαν  φέτος ποσό πολύ μεγαλύτερο απ΄ αυτό που είχαν συγκεντρώσει με κάρτες ή μέσω e-banking, δεν σημαίνει ότι δεν θα γίνει και έλεγχος!!. Πάντως,  μέχρι  τώρα μπορεί να μην έχει γίνει έλεγχος, αλλά κανείς  δεν μπορεί να αποκλείσει τί θα μπορεί να συμβείαργότερα…. Σε κάθε περίπτωση όμως δεν μπορείς να επιβάλλεις πρόστιμο,  όταν στο έτος αυτό το 2017, άρχισε για πρώτη φορά η εφαρμογή του μέτρου για αγορά με κάρτα, οι δε επιχειρήσεις ήταν ανέτοιμες και δεν είχαν εφοδιαστεί υποχρεωτικά όλες με POS, αφού ως γνωστόν εγκαθιστούν  σταδιακά τα Pos ανάλογα με τους ΚΑΔ (επάγγελμα), κάθε περίπου εξάμηνο. Και μάλιστα ακόμη και μέχρι σήμερα συνεχίζεται η υπαγωγή σε pos, μέχρι να υποχρεωθούν να ενταχθούν όλες στο μέτρο αυτό.

Το να υποχρεώνεται όμως κάποιος να αγοράζει με κάρτα,και με απειλή  προστίμου,  τη στιγμή που στην αγορά, το έτος 2017 μόνο 85 κλάδοι ήταν υποχρεωτικό να εγκαταστήσουν «μηχανάκι» και αυτοί μάλιστα  από τις 27 Ιουλίου και μετά, και με επιβολή κυρώσεων, θάλεγα δεν είναι και τόσο νόμιμο και ηθικό!! Και φυσικά δεν μπορεί να σταθεί και πουθενά, εάν πχ προσφύγει κανείς  στη Δικαιοσύνη, σίγουρα  θα βρει το δίκαιο του. Μπορεί να βοηθούν οι πινακίδες που υποχρεώθηκαν να αναρτήσουν τα μαγαζιά ότι  “το κατάστημα διαθέτει pos” ,ή το “κατάστημα δεν διαθέτει pos”, αλλά σαφέστατα δεν λύνει το πρόβλημα.

 Στη δήλωση λοιπόν που θα υποβάλλουμε για τα εισοδήματα του 2018, από την άνοιξη του 2019 μέχρι 30/6/2019, ο περιβόητος πλέον κωδικός 049/050, το επίμαχο αυτό  κουτάκι της Δήλωσης, θα είναι πάλι συμπληρωμένο με τις αγορές που φροντίσαμε και κάναμε όλο τον χρόνο με «πλαστικό χρήμα», δηλαδή από τις πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, με το e-baking κλπ μέχρι 31/12/2018, όπως αυτό θα διαβιβαστεί από τις τράπεζες. .

Για να κυριολεχτούμε, το ποσό ως γνωστόν, δεν αναγράφεται απ΄ευθείας στον κωδικό, αλλά σε σχετικό διπλανό πληροφοριακό κουτάκι, τηρείται δηλαδή ο τρόπος όπως πχ και οι τόκοι καταθέσεων. Βλέπουμε το ποσό και στη συνέχεια εμείς το αναγράφουμε  στο κωδικό 049/050 (υπόχρεος/σύζυγος).

Εάν λοιπόν όλο το χρόνο ήμασταν επιμελείς και έχουμε «πιάσει» το απαιτούμενο όριο, κανένα πρόβλημα! Διαφορετικά σε αντίθετη περίπτωση, καραδοκεί πέναλτι, και μάλιστα δεν είναι και λίγο, 22% στη διαφορά των αποδείξεων που δεν συγκεντρώσαμε! (ακάλυπτο ποσό). Γίνεται δηλαδή φορολόγηση με τον συντελεστή του πρώτου κλιμακίου της κλίμακας! Πράγμα που σημαίνει ότι εάν το ποσό των δαπανών που είναι ακάλυπτο είναι π.χ. 1.200,00€, τότε η έξτρα επιβάρυνση φόρου θα είναι 1.200χ22%=264,00! Δεν είναι και λίγα…

1.Πως γνωρίζω αν έχω συγκεντρώσει  το απαιτούμενο όριο;

Το πρόβλημα τώρα είναι ότι αν θέλεις να μάθεις τι ποσό έχεις συγκεντρώσει, δεν υπάρχει ηλεκτρονική ενημέρωση!!. Ενώ είχε ανακοινωθεί ότι θα ανοίξει σχετική e-platforma στο TAXIS, ώστε να ενημερώνεται ο κάθε ενδιαφερόμενος, ακόμη φαίνεται ότι είναι υπό κατασκευή! Μια πλατφόρμα που είναι πολύτιμη και ενδιαφέρει πολλούς, δυστυχώς καθυστερεί να ανοίξει.

Τυχεροί όμως είναι όσοι διαθέτουν e-baking, γιατί τους παρέχεται πλέον από όλες τις τράπεζες (συστηματικές και ΑΤΤΙΚΑ), η δυνατότητα μέσου ειδικής εφαρμογής να βλέπουν την αξία των συναλλαγών που έχουν πραγματοποιήσει και τα χρήματα που έχουν ξοδέψει και γενικά μέχρι που έφτασε το ύψος του ΄΄τοίχου΄΄ που έχουν «χτίσει»!!! Και αναλόγως να πράττουν τα δέοντα…Επισημαίνεται όμως ότι η ενημέρωση είναι γενική,  και μάλιστα κατά ομάδα δαπανών. Για ειδικότερη πληροφόρηση ο ενδιαφερόμενος  θα μπορεί  να αντλήσει και  από τα extrait των λογ/σμών (αιτιολογίες). Βέβαια ο συνεπής φορολογούμενος πληρώνει πάντα με κάρτα, για τον απλούστερο λόγο,  να έχει έσοδα το κράτος, γιατί η πληρωμή με κάρτα σημαίνει και έκδοση απόδειξης και έτσι μειώνεται η φοροδιαφυγή, εξάλλου εκεί αποσκοπεί και η εφαρμογή του μέτρο  αυτού .

2. Η κλίμακα των αποδείξεων.

Εισόδημα

Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή

και μέσα πληρωμής με κάρτα

1,00-10.000,00

10%

10.000,01-30.000,00

15%

30.000,01 και άνω

20% και μέχρι 30.000 ευρώ!

Η κλίμακα δηλαδή είναι: για εισόδημα μέχρι 10.000 το  10% αποδείξεις, για εισόδημα από 10.000 μέχρι 30.000 το 15% και για εισόδημα πάνω από 30.000 το 20%.

Παραδείγματα

1.Ο μισθωτός Α.Α έχει για εισόδημα από μισθούς 5.000,απαιτούνται αποδείξεις 5.000χ10%=500,

2.Ο Συνταξιούχος Β.Β έχει εισόδημα από συντάξεις 10.000,απαιτούνται αποδείξεις 10.000χ10%=1.000,

3.Ο αγρότης (κατ επάγγελμα) Γ.Γ. έχει αγροτικό εισόδημα 20.000, απαιτούνται αποδείξεις 2.500,00(10.000χ10%+10.000χ15%), ανά κλιμάκιο δηλαδή.

4.Ο αγρότης  Ε.Ε έχει  αγροτικό  εισόδημα 50.000, απαιτούνται αποδείξεις (10.000χ10%+20.000χ15%+20.000χ20%=8.000),

3. Ποιες δαπάνες λαμβάνονται υπόψη – Ποιες συναλλαγές μετρούν!

 Για το χτίσιμο του αφορολογήτου «μετρούν» όλες οι συναλλαγές ακόμη και σε χώρες από ΕΕ, καθώς επίσης οι λογ/σμοί της ΔΕΥΑΜΒ, ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΑΕΡΙΟ, κινητά κλπ. Λαμβάνονται δηλαδή υπόψη σχεδόν όλες δαπάνες, ειδικότερα:

Ομάδα 1 (Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά)
Ομάδα 2 (Αλκοολούχα ποτά και καπνός)
Ομάδα 3 (Ένδυση και υπόδηση)
Ομάδα 4 (Στέγαση), εξαιρουμένων των ενοικίων
Ομάδα 5 (Διαρκή αγαθά, είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες)
Ομάδα 6 (Υγεία)
Ομάδα 7 (Μεταφορές), εξαιρουμένης της δαπάνης για τέλη κυκλοφορίας και της αγοράς οχημάτων, πλην των ποδηλάτων
Ομάδα 8 (Επικοινωνίες)
Ομάδα 9 (Αναψυχή, πολιτιστικές δραστηριότητες), εξαιρουμένης της αγοράς σκαφών, αεροπλάνων και αεροσκαφών
Ομάδα 10 (Εκπαίδευση)
Ομάδα 11 (Ξενοδοχεία, καφέ, εστιατόρια)
Ομάδα 12 (Άλλα αγαθά και υπηρεσίες)

4. Ποιες δαπάνες  δεν λαμβάνονται υπόψη

Εξαιρούνται τα τέλη κυκλοφορίας οχημάτων και γενικά οι δαπάνες που δεν είναι καταναλωτικές και ως εκ τούτου δεν περιλαμβάνονται στους παραπάνω δείκτες. Τέτοιες είναι ενδεικτικά οι δαπάνες για:

α) αγορά κατοικίας, β) πληρωμή φόρων, (Εισοδήματος, ΕΝΦΙΑ, τέλη κυκλοφοορίας κλπ)

γ) δόσεις στεγαστικών δανείων, δ) αγορά επενδυτικών προϊόντων (μετοχών, ομολόγων),

ε) αγορά αυτοκινήτων, στ) ανέγερση κατοικίας, ζ) οι επαγγελματικές δαπάνες κ.λπ ( Προσοχή: Οι επαγγελματικές δαπάνες καταχωρούνται στα βιβλία και δεν μπορεί να σχηματίσουν αφορολόγητο αποθεματικό για αποδείξεις. Αναφερόμαστε σχετικά παρακάτω σε ιδιαίτερη παράγραφο, στις επαγγελματικές-αγροτικές δαπάνες.

5. Ποιοι έχουν υποχρέωση σε  αγορά με κάρτες.

Υπενθυμίζεται ότι σε αποδείξεις με πλαστικό χρήμα ή άλλα ηλεκτρονικά μέσα υποχρεώνονται οι μισθωτοί, συνταξιούχοι και οι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, για να δικαιούνται την έκπτωση φόρου από 1.900 – 2.100€

6. Τι πρόστιμο έχω αν δεν συγκεντρώσω το απαιτούμενο όριο αποδείξεων;

 Εάν δεν καλύπτεται το ελάχιστο απαιτούμενο ποσό βάσει των παραπάνω ποσοστών, τότε ο φόρος προσαυξάνεται κατά το ποσό που προκύπτει από τη θετική διαφορά μεταξύ του απαιτούμενου και του δηλωθέντος ποσού, πολλαπλασιαζόμενης με συντελεστή είκοσι δύο τοις εκατό (22%) δηλαδή ποσό αποδείξεων που μας λείπει επί συντ. 22%!!!!

   Στα παραπάνω (4) παραδείγματα αν δεν συγκέντρωναν καθόλου αποδείξεις το επί πλέον ποσό του φόρου θα ήταν:

1.Για τον Α.Α 500Χ22%=110, επί πλέον φόρος

2.Για τον Β.Β 1.000χ22%=220, επί πλέον φόρος

3.Για τον Γ.Γ  2.500χ22%=550, επί πλέον φόρος

4. Τέλος,  για τον Ε.Ε που έστω είχε συγκεντρώσει αποδείξεις με κάρτα πχ 1.000,  το επί πλέον ποσό  φόρου θα είναι 8.000-1000=7.000χ22%=1.540,00.

7. Ποιοι εξαιρούνται από αγορά με κάρτες αλλά πληρώνουν με μετρητά:

Εξαιρούνται από το μέτρο των ηλεκτρονικών αποδείξεων, αλλά προσοχή υποχρεώνονται στο «μάζεμα» χειρόγραφων αποδείξεων (το παλαιό σύστημα) οι κάτωθι:

α. Φορολογούμενοι εβδομήντα (70) ετών και άνω (διευκρινίζεται ότι στην περίπτωση αυτή εμπίπτουν οι φορολογούμενοι οι οποίοι μέχρι το τέλος του 2018 έχουν συμπληρώσει το εβδομηκοστό (70ο) έτος της ηλικίας τους, δηλαδή όσοι έχουν γεννηθεί έως και την 31.12.1948)
β. Άτομα με ποσοστό αναπηρίας ογδόντα τοις εκατό (80%)και άνω
γ. Όσοι βρίσκονται σε δικαστική συμπαράσταση
δ. Οι φορολογικοί κάτοικοι της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ., υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 20 του ν. 4172/2013, που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης στην Ελλάδα.
ε. Δημόσιοι λειτουργοί και δημόσιοι υπάλληλοι που υπηρετούν στην αλλοδαπή, καθώς και φορολογικοί κάτοικοι Ελλάδας που διαβιούν ή εργάζονται στην αλλοδαπή (εκτόςβέβαια αυτών που απαλλάσσονται και από τη συλλογή)
στ. Ανήλικοι που υποχρεούνται σε υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος και φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών και συνταξιούχων.
ζ. Φορολογούμενοι που κατοικούν μόνιμα σε χωριά με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή, εκτός αν πρόκειται για τουριστικούς τόπους.
η. Οι φορολογούμενοι που δεν έχουν εισόδημα από καμία κατηγορία ή έχουν εισόδημα μόνο από κεφάλαιο ή/και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ, σύμφωνα με την περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 34 του φορολογικού νόμου.

θ. Οι φορολογούμενοι που είναι εγγεγραμμένοι στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, για τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ του τεκμαρτού και του συνολικού εισοδήματος τους.

ι. Οι φορολογούμενοι που είναι δικαιούχοι Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ).
ια. Οι υπηρετούντες την υποχρεωτική στρατιωτική τους θητεία.
ιβ. Οι φορολογούμενοι που βρίσκονται σε κατάσταση μακροχρόνιας νοσηλείας (πέραν των 6 μηνών).

 Βλέπουμε ότι είναι πολλές οι περιπτώσεις και η τυχόν ένταξη σε κάποια από αυτές τις  (α΄- ιβ΄) θα μας απαλλάσσει από τον ΄΄βραχνά΄΄ των αγορών με κάρτα. Οι ηλικιωμένοι άνω  των 70  ετών, καθώς και  οι κάτοικοι σε χωριό μέχρι 500 κατοίκους, θεωρούμε ότι σ αυτές τις δυο κατηγορίες θα υπάγεται μεγάλος αριθμός φορολογουμένων στην επαρχία μας. Προσοχή: Οφείλουν όμως, να έχουν συγκεντρώσει και να έχουν διαφυλάξει τις αποδείξεις των δαπανών αυτών στα σπίτια τους, ώστε να είναι σε θέση να τις προσκομίσουν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές σε περίπτωση που τους ζητηθούν για έλεγχο.

8. Ποιοι εξαιρούνται και από κάρτες και από μετρητά (χειρόγραφες)

Εξαιρούνται από ηλεκτρονική και από χειρόγραφη συγκομιδή αποδείξεων για την κατοχύρωση της έκπτωσης του φόρου  α) όσοι διαμένουν σε οίκο ευγηρίας και σε ψυχιατρικό κατάστημα,  β) οι φυλακισμένοι, καθώς και γ) οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών και οι στρατιωτικοί εφόσον υπηρετούν στην αλλοδαπή, οι υπηρετούντες στη Μόνιμη Ελληνική Αντιπροσωπεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης,.

9. Η εξόφληση μπορεί να γίνει :

α. Με κάρτες και μέσα πληρωμής με κάρτες (χρεωστικές ή πιστωτικές κάρτες, προπληρωμένες κάρτες (prepaid card))
β. Μέσω λογαριασμού πληρωμών Παρόχων Υπηρεσιών Πληρωμών όπως π.χ.:
 β1. Με μεταφορά πίστωσης
 β2. Με εντολές άμεσης χρέωσης
 β3. Με πάγιες εντολές
 β4. Με τραπεζικές ή ταχυδρομικές επιταγές
 β5. Μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking)
 β6. Μέσω ηλεκτρονικού πορτοφολιού (e-wallet)
 β7. Με πληρωμή σε γκισέ
 β8. Με πληρωμή σε μηχανήματα τύπου «easypay»

10. Δαπάνες συζύγων ή μερών συμφώνου συμβίωσης

Ο κάθε σύζυγος έχει το δικό του κουτάκι να αναγράψει το ποσό των αποδείξεων που αγόρασε με κάρτες. Ο σύζυγος  λοιπόν αναγράφει στο 049 και η σύζυγος στο 050 του Ε1.

Τι γίνεται  όμως αν ο ένας ο σύζυγος δεν έχει τις αποδείξεις που χρειάζεται, ενώ  στον άλλο σύζυγο   του περισσεύουν;;

Σε περίπτωση που καλύπτεται το απαιτούμενο ποσό δαπανών από οποιονδήποτε εκ των δυο συζύγων , το τυχόν πλεονάζον ποσό κατά την εκκαθάριση θα μεταφέρεται στον άλλο σύζυγο  για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών του.

Επίσης όταν ένας εκ των δυο συζύγων  πραγματοποιεί δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών, αλλά δεν δικαιούται την προβλεπόμενη μείωση φόρου, το ποσό των δαπανών κατά την εκκαθάριση, θα μεταφέρεται πάλι στον άλλο σύζυγο, για τυχόν κάλυψη του ελάχιστα απαιτούμενου ποσού δαπανών του.  Ότι ισχύουν για τη σύζυγο, ισχύουν και για τα μέρη συμφώνου συμβίωσης (ΜΣΣ)

11. Φορολόγηση με Τεκμήρια

Σε περίπτωση που τα τεκμήρια είναι μεγαλύτερα από τα εισοδήματα, προσοχή το ποσό των αποδείξεων υπολογίζεται στο ποσό των τεκμηρίων και όχι στο δηλούμενο εισόδημα!

Παράδειγμα

Ο Α.Α έχει εισόδημα από συντάξεις  6.000 και έχει τεκμαρτό εισόδημα από τεκμήρια 9.000. Στην περίπτωση αυτή χρειάζεται αποδείξεις 9.000χ10%= 900,00  και όχι 6.000χ10%=600€

12. Αγρότες και αφορολόγητο.

Σε αντίθεση με τους λοιπούς επαγγελματίες  που φορολογούνται από το πρώτο ευρώ, οι κατά κύριο επάγγελμα  αγρότες έχουν αφορολόγητο:

α) για τον αγρότη τον άγαμο/έγγαμο  το οποίο ισοδυναμεί σε εισόδημα  8.636,00,  

β) με ένα παιδί 8.863,00,  γ) με δυο παιδιά 9.091,00,  δ) με τρία παιδιά 9.545,00 κλπ,  όπως ισχύει ακριβώς και για τους μισθωτούς.

Για να ΄΄πάρουν΄΄ όμως το αφορολόγητο πρέπει και οι κατ επάγγελμα αγρότες,  όπως οι μισθωτοί και συνταξιούχοι να ΄΄χτίσουν΄΄ και αυτοί  αφορολόγητο!! Η βάση υπολογισμού του ποσού για να ΄΄χτίσει΄΄  το αφορολόγητο  ο αγρότης  είναι  ευτυχώς μόνο το ποσό που φορολογείται. πχ αν το 2018 έχει εισπράξει επιδοτήσεις  αφορολόγητες το ποσό των 12.000,00 (μη φορολογούμενο)  και έχει φορολογητέα κέρδη 15.000, τότε για το χτίσιμο του αφορολογήτου απαιτούνται δαπάνες με πλαστικό χρήμα μόνο για το εισόδημα των 15.000,00 (10.000χ10=1.000,00 και 5.000χ15%=750,00), ήτοι σύνολο 1.750,00 για αγορά δαπανών  με κάρτες.  Διαφορετικά όπως γνωρίσαμε παραπάνω, καραδοκεί πέναλτι  και μάλιστα με συντελεστή 22% στη διαφορά του ποσού! Στην περίπτωσή μας 1.750,00χ22%=385,00, έχτρα φόρο! Για αγρότη που  δηλώνει μικρό εισόδημα  θα έχει ενδεχομένως να αντιμετωπίσει  και την ΄΄ μέγγενη ΄΄ των τεκμηρίων! Απαιτούνται αγορές με κάρτα και για τη διαφορά των τεκμηρίων!!

Και εδώ  τα πράματα   είναι που  δυσκολεύουν.! Δεν είναι  και τόσο εύκολο για τους αγρότες να χτίσουν το αφορολόγητο, επειδή  βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τους μισθωτούς και συνταξιούχους,  και αυτό γιατί:

1. Σε αντίθεση με τους μισθωτούς που λαμβάνουν κάθε μήνα  τον μισθό τους  και μπορούν  να υπολογίσουν  το συνολικό ποσό δαπανών που χρειάζονται για το αφορολόγητο και χωρίς καμιά δυσκολία, ο αγρότης δεν μπορεί να  γνωρίζει εκ των προτέρων, το ακριβές ποσό των κερδών. Πέραν  από το γεγονός ότι  πρέπει να κλείσει ο λογιστής τη χρονιά, συγκεντρώνοντας όλα τα έσοδα και έξοδα, και όλα τα τιμολόγια και πάλι αυτό δεν είναι αρκετό!!, γιατί υπεισέρχεται  ο παράγοντας  ΟΠΕΚΕΠΕ πουκάνει το θαύμα του!!. Ο ΟΠΕΚΕΠΕ καθυστερεί  τις υποχρεώσεις του, δηλαδή την πληρωμή των επιδοτήσεων και είναι σύνηθες φαινόμενο να εισπράττονται πχ οι επιδοτήσεις που αφορούν   το  έτος 2018 μέσα στο 2019, αλλά σύμφωνα με το φορολογικό νόμο, ας εισπράχτηκαν καθυστερημένα στο 2019,  πρέπει να δηλωθούν στο έτος που ανάγονται και στη περίπτωσή  μας, πρέπει να δηλώνονται  στο έτος 2018, ώστε να φορολογηθούν στο έτος αυτό!!

 Ενώ δηλαδή είμαστε πχ στο Μάιο του 2019 και συμπληρώνεται η δήλωση για το έτος 2018, μπορεί ένας αγρότης να εισπράξει  επιδοτήσεις για το 2018 τον Μάρτιο, το Μάιο ή ακόμη και μετά την υποβολή της δήλωσης , πχ τον Σεπτέμβριο του 2019!!!,  με απλά λόγια  μπορεί να  μάθει το  ακριβές  ποσό που απαιτείται για το ΄΄χτίσιμο΄΄, όταν θα ΄΄στείλει΄΄  τη δήλωση τον Ιούνιο !!., άρα πρέπει να προνοήσει πολύ περισσότερο από τον μισθωτό!!

2. Στη συνέχεια, ο αγρότης τώρα σε αντίθεση πάλι με τον μισθωτό, όταν αγοράζει, πληρώνει με τις κάρτες  τόσο δαπάνες για το σπίτι του, αλλά και  επαγγελματικές δαπάνες που αφορούν την αγροτική  του εκμετάλλευση. Για το χτίσιμο του αφορολόγητου σύμφωνα με το νόμο συμπεριλαμβάνονται μόνον οι δαπάνες που ορίζει ο νόμος, όπως ενδύματα, υποδήματα, μάρκετ, λογ/σμοί ΔΕΚΟ οικίας κλπ. Σαφώς δεν συμπεριλαμβάνονται  τα  αγροεφόδια, ρεύμα πομόνας, ρεύμα ποιμνιοστασίου, ανταλλακτικά, καύσιμα τρακτέρ, κλπ και γενικά οι αγορές και οι δαπάνες που καταχωρούνται στα  βιβλία του αγρότη.

Περαιτέρω, το πρόβλημα επιτείνεται για τους αγρότες,επειδή μερικές τράπεζες έχουν κυκλοφορήσει την ΄΄Κάρτα του Αγρότη΄΄ η οποία αφορά αποκλειστικά  επαγγελματικές αγορές και πιθανόν να έχουν τη ψευδαίσθηση ότι ενδεχομένως να  χτίζουν αφορολόγητο και με τις αγορές αυτές!!. Οι αγορές με τη “Κάρτα του  Αγρότη”  δεν χτίζουν αφορολόγητο,  επειδή αφορούν την αγροτική εκμετάλλευση!!

  Οι τράπεζες από την εικόνα που είχαμε φέτος,  δεν διαχώριζαν τις δαπάνες και   χωρίς καμιά εξαίρεση όλες οι δαπάνες  συλλήβδην  εμφανίζονταν στο κουτάκι για να    χτίσουν αφορολόγητο!! Είπαμε και προηγούμενα ότι το μόνο που βλέπει κανείς είναι μια  ομαδοποίηση-κατηγοριοποίηση  των δαπανών, όχι ανάλογα με τι αγαθά   ψώνισες, αλλά, ανάλογα το κατάστημα που ψώνισες τι επάγγελμα  έχει!!

Και φτάνουμε στο πρόβλημα!! Το αρχείο που διαβίβασαν φέτος οι τράπεζες στο ΤΑΧΙΣ, περιείχε και τις αγροτικές δαπάνες και έτσι έβλεπε κανείς  ποσά της τάξης των 15.000, 25.000 κλπ,  αφού υπήρχαν και οι πληρωμές για λιπάσματα, φάρμακα, σπόρια κλπ. Πως θα ξεχωρίσουν οι αγρότες   με απλά λόγια,  τα ΄΄ψώνια΄΄ που αφορούν το σπίτι  που ΄΄μετρούν΄΄ στο χτίσιμο, από τα ΄΄ψώνια΄΄  που αφορούν τα χωράφια κλπ!! τα οποία σαφέστατα είναι εκτός και δεν ΄΄μετράνε΄΄!… μπέρδεγουέι λοιπόν … πως λύνεται το πρόβλημα;

Επαγγελματικός λογαριασμός !!!!

  Η καθιέρωση του επαγγελματικού λογαριασμού είναι ένα από τα προαπαιτούμενα  προκειμένου να λειτουργήσει  πρακτικά το σύστημα του χτισίματος του αφορολόγητου και βασικό για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, και ήδη οι ενδιαφερόμενοι  επαγγελματίες που έχουν εγκαταστήσει POS  άρχισαν σιγά-σιγά από 13/11/2017  και έχουν ήδη και δεσμευτική προθεσμία, και μάλιστα και με απειλή προστίμου,  μέχρι στις  12/12/2018 να τους δηλώνουν στο ΤΑΧΙΣ.

 Αυτό σημαίνει ότι τα ποσά που έχουν πληρωθεί  στους λογ/σμούς αυτούς,  δεν θα τα διαβιβάσουν οι τράπεζες στο ΤΑΧΖΙΣ, και κατά συνέπεια την άνοιξη του 2019 που θα αρχίσει η υποβολή των δηλώσεων,  δεν θα υπάρχει το μέγα πρόβλημα που υπήρχε φέτος, και το κουτάκι τελικά  θα ΄΄μάσει ΄΄  όλα τα ποσά,  εκτός των επαγγελματικών λογ/σμών.

Θα λυθεί το πρόβλημα φέτος;;

Ίδωμεν …..

Σημείωση: Ως κατ’ επάγγελμα αγρότης θεωρείται  (πέντε κριτήρια):

1. Είναι κάτοχος αγροτικής εκμετάλλευσης.
2. Αφιερώνει τουλάχιστον 30% του συνολικού ετήσιου χρόνου εργασίας του, στην αγροτική δραστηριότητα.
3. Αποκτά από αυτή 50% τουλάχιστον του συνολικού ετήσιου εισοδήματός του.
4. Είναι ασφαλισμένος ο ίδιος και η αγροτική του εκμετάλλευση, όπου απαιτείται, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
5. Τηρεί λογιστικά βιβλία, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.

Στο συνολικό εισόδημα, το οποίο συγκρίνεται με το αγροτικό εισόδημα του άρθρου 2 της απόφασης αυτής, δεν προσμετρώνται τα ακόλουθα:
α) Εισόδημα από κεφάλαιο (ήτοι εισόδημα από μερίσματα, τόκους, δικαιώματα και ακίνητη περιουσία).
β) Εισόδημα από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου (ήτοι εισόδημα από μεταβίβαση ακίνητης περιουσίας και τίτλων).
γ) Αμοιβές που καταβάλλονται σε απασχολούμενους εποχιακά εργαζόμενους, για χρονικό διάστημα μέχρι 150 ημέρες ετησίως, σε επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις μεταποίησης, τυποποίησης προϊόντων, οι οποίοι υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, δ) Αμοιβές που καταβάλλονται για περιστασιακή απασχόληση στα μέλη Αγροτικών ή Γυναικείων Συνεταιρισμών, τα οποία υπάγονται στην ασφάλιση ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του 
ε) Συντάξεις ΕΦΚΑ, πρώην ΟΓΑ,

στ) Έξοδα παράστασης και αποζημιώσεις αιρετών οργάνων, των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, συνδικαλιστικών και αγροτικών συνεταιριστικών οργανώσεων, καθώς και αμοιβές και ποσοστά (εκτός μισθού) των μελών του διοικητικού συμβουλίου νομικών προσώπων.
ζ) Επιδόματα ανεργίας, τέκνων, το εξωιδρυματικό επίδομα και κάθε συναφές ποσό που καταβάλλεται σε ειδικές κατηγορίες ατόμων με αναπηρίες.»
Και φυσικά να είναι κλικαρισμένος  ο κωδικός 037/038 του Ε1!!!!

13. Τι θα γίνει από 1-1-2019, πιθανά σενάρια

Στην αύξηση του ποσού των αποδείξεων που πρέπει να συγκεντρώνουν οι φορολογούμενοι μέσω πλαστικού χρήματος ή e-banking προσανατολίζεται το οικονομικό επιτελείο για τα εισοδήματα του 2019. Συγκεκριμένα, στο υπουργείο Οικονομικών υποστηρίζουν ότι τα ποσοστά που ισχύουν σήμερα για την κάλυψη του αφορολόγητου ορίου είναι ιδιαίτερα χαμηλά και δεν ανταποκρίνονται στις συναλλαγές που πραγματοποιούνται από τους φορολογουμένους ετησίως. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προοδευτική κλίμακα που ισχύει σήμερα (από 10% έως 20% ανάλογα με το ύψος του εισοδήματος) θα τροποποιηθεί, κάτι που σημαίνει ότι οι φορολογούμενοι θα πρέπει να εμφανίζουν περισσότερες συναλλαγές με πλαστικό χρήμα.

Από το 2019 το ελάχιστο ποσό των e-αποδείξεων που θα πρέπει να συγκεντρώσουν οι φορολογούμενοι προκύπτει (όπως και φέτος) από το ύψος του εισοδήματός τους σε συνδυασμό με τη νέα προοδευτική κλίμακα που θα θεσμοθετηθεί:

Εισόδημα

Προτεινόμενο Ποσοστό ελάχιστης δαπάνης με ηλεκτρονική συναλλαγή

και μέσα πληρωμής με κάρτα

1,00-10.000,00

10%   15%

10.000,01-30.000,00

15%   20%

30.000,01 και άνω

20%  25% ή 30%

Δηλαδή τα πιθανά σενάρια είναι :

• 15% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ (από 10% σήμερα).

• 20% για εισόδημα από 10.000,01 έως 30.000 ευρώ (από 15% σήμερα).

• 25% για εισόδημα από 30.000,01 και άνω με το ανώτατο ποσό που θα πρέπει να συγκεντρώσει ο φορολογούμενος να ανέρχεται στις 30.000 ευρώ (από 20%).

Ωστόσο, κύκλοι του υπουργείου Οικονομικών δεν αποκλείουν τα ποσοστά να κυμανθούν από 20% έως 30%, κάτι όμως που θα αποφασισθεί από την επεξεργασία των δηλώσεων που υποβλήθηκαν φέτος και αφορούσαν τα εισοδήματα του 2017. Δηλαδή οι υπηρεσίες

14. Επίλογος

Με βάση τα παραπάνω ο κάθε μισθωτός, συνταξιούχος και κατ’ επάγγελμα αγρότης, για να δικαιούται έκπτωση φόρου έως 1.900-2.100 ευρώ θα πρέπει να έχει εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (με πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή μέσω e-banking) δαπάνες για τις αγορές αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών.

Στην περίπτωση κατά την οποία ο φορολογούμενος δεν καταφέρει να καλύψει το απαιτούμενο ποσό δαπάνης με πληρωμές μέσω καρτών ή μέσω e-banking, το «ακάλυπτο» ποσό, όπως  είδαμε, θα φορολογείται με συντελεστή 22%. Από την υποχρέωση να έχουν εξοφλήσει με ηλεκτρονικά μέσα πληρωμής (πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες ή e-banking) τις δαπάνες που κατοχυρώνουν την έκπτωση φόρου, εξαιρούνται μερικές κατηγορίες οι μισθωτοί, οι συνταξιούχοι και οι κατ’ επάγγελμα αγρότες φορολογούμενοι 70 ετών και άνω, τα άτομα με ποσοστό αναπηρίας 80% και άνω,κλπ.

Τέλος, οι εν λόγω φορολογούμενοι που υπάγονται στις  «εξαιρέσεις» οφείλουν, ωστόσο, να έχουν καλύψει τα προαναφερθέντα ποσοστά του ετήσιου εισοδήματος με δαπάνες αγοράς και παροχής υπηρεσιών, εξοφληθείσες με μετρητά. Για τον λόγο αυτό οφείλουν να έχουν συγκεντρώσει και να έχουν διαφυλάξει τις αποδείξεις των δαπανών αυτών στα σπίτια τους, ώστε να είναι σε θέση να τις προσκομίσουν στις αρμόδιες φορολογικές αρχές σε περίπτωση που τους ζητηθούν για έλεγχο.

Ακόμη υπάρχει καιρός για  το τυχόν ακάλυπτο υπόλοιπο των αποδείξεων….