Συμφώνησαν Τσίπρας και Ιερώνυμος

Με ένα κοινό ανακοινωθέν δεκαπέντε θέσεων στις οποίες συμφώνησαν κυβέρνηση και Εκκλησίας της Ελλάδας ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας ανακοίνωσε την επίτευξη της «ιστορικής», όπως την αποκάλεσε, συμφωνίας για τον «εξορθολογισμό των σχέσεων κράτους και Εκκλησίας».

Μετά το πέρας της συνάντησης  στο Μέγαρο Μαξίμου πρωθυπουργός και Αρχιεπίσκοπος προχώρησαν σε κοινές δηλώσεις με τον Αλέξη Τσίπρα να κάνει λόγο για έναν «πολυετή διάλογο» για την υπέρβαση των διαφορών και τη δημιουργία των συνθηκών «για να έχουμε ώθηση προς τα εμπρός».

Ο Αλέξης Τσίπρας διάβασε ολόκληρο το δεκαπέντε θέσεων κοινό ανακοινωθέν στο οποίο ξεκαθαρίζει το καθεστώς των κληρικών και η αξιοποίηση της Εκκλησιαστικής περιουσίας.

«Έχω την αίσθηση ότι σήμερα πράγματι γίνεται ένα ιστορικό βήμα. Όλα τα ιστορικά βήματα προς τα μπρος απαιτούν όραμα και διάθεση να κατανοήσει ο ένας τον άλλον», τόνισε ο κ. Τσίπρας.

Ο πρωθυπουργός είπε ότι κάθε βήμα προς τα εμπρός βεβαίως δεν είναι χωρίς δυσκολίες, «αλλά όλοι κρινόμαστε από τα αποτελέσματα που δημιουργούμε και τις προθέσεις κι από αυτό που εκπέμπουμε και αυτή η συνάντηση θέλω να πιστεύω εκπέμπει αλληλοσεβασμό, αλληλοκατανόηση, αγάπη και εκπέμπει και την πρόθεση μας να πάμε ένα βήμα πιο μπροστά σεβόμενοι ο ένας τον άλλον».

Ο κ. Ιερώνυμος, από την πλευρά του, ευχαρίστησε τον πρωθυπουργό για τη συνεργασία, ενώ έκανε ξεχωριστή αναφορά στο γεγονός ότι ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε άθικτο το προοίμιο του Συντάγματος στην πρότασή του για τη συνταγματική αναθεώρηση.

Το κοινό ανακοινωθέν Πολιτείας – Εκκλησίας

Μετά από έναν πολυετή, αναλυτικό και ειλικρινή διάλογο μεταξύ Πολιτείας και Εκκλησίας, διάλογο ο οποίος διεξήχθη σε κλίμα κατανόησης και σεβασμού, έχουμε σήμερα τη δυνατότητα να προχωρήσουμε σε συναινετικές και αμοιβαία αποδεκτές και επωφελείς πρωτοβουλίες που αφορούν τον εξορθολογισμό των σχέσεων μας.

Στόχος μας είναι να θέσουμε το πλαίσιο διευθέτησης και επίλυσης ιστορικών εκκρεμοτήτων, αλλά και να ενισχύσουμε την αυτονομία της Ελλαδικής Εκκλησίας έναντι του Ελληνικού Κράτους, αναγνωρίζοντας την προσφορά και τον ιστορικό της ρόλο στη γέννηση και στη διαμόρφωση της ταυτότητάς του.

Για τον λόγο αυτό, εκφράζουμε σήμερα την πρόθεσή μας να καταλήξουμε σε μια ιστορική Συμφωνία μεταξύ Εκκλησίας και Πολιτείας που θα πάρει τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης και πιο συγκεκριμένα προτείνουμε τα εξής:

1. Το Ελληνικό Δημόσιο αναγνωρίζει ότι μέχρι το 1939 οπότε εκδόθηκε ο αναγκαστικός νόμος 1731/1939 απέκτησε εκκλησιαστική περιουσία έναντι ανταλλάγματος που υπολείπεται της αξίας της.
2. Το Ελληνικό Δημόσιο αναγνωρίζει ότι ανέλαβε τη μισθοδοσία του κλήρου, ως με ευρεία έννοια, αντάλλαγμα για την εκκλησιαστική περιουσία που απέκτησε.
3. Το Ελληνικό Δημόσιο και η Εκκλησία αναγνωρίζουν ότι οι κληρικοί δεν θα νοούνται στο εξής ως δημόσιοι υπάλληλοι και ως εκ τούτου διαγράφονται από την Ενιαία Αρχή Πληρωμών.
4. Το Ελληνικό Δημόσιο δεσμεύεται ότι θα καταβάλλει ετησίως στην Εκκλησία με μορφή επιδότησης ποσό αντίστοιχο με το σημερινό κόστος μισθοδοσίας των εν ενεργεία ιερέων, το οποίο θα αναπροσαρμόζεται ανάλογα με τις μισθολογικές μεταβολές του Ελληνικού Δημοσίου.
5. Η Εκκλησία αναγνωρίζει ότι μετά τη Συμφωνία αυτή παραιτείται έναντι κάθε άλλης αξίωσης για την εν λόγω εκκλησιαστική περιουσία.
6. Η ετήσια επιδότηση θα καταβάλλεται σε ειδικό ταμείο της Εκκλησίας και προορίζεται αποκλειστικά για τη μισθοδοσία των κληρικών, με αποκλειστική ευθύνη της Εκκλησίας της Ελλάδος και σχετική εποπτεία των αρμόδιων ελεγκτικών κρατικών αρχών.
7. Με τη Συμφωνία διασφαλίζεται ο σημερινός αριθμός των οργανικών θέσεων κληρικών της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς και ο σημερινός αριθμός των λαϊκών υπαλλήλων της Εκκλησίας της Ελλάδος.
8. Πιθανή επιλογή της Εκκλησίας της Ελλάδος για αύξηση του αριθμού των κληρικών δεν δημιουργεί απαίτηση αύξησης του ποσού της ετήσιας επιδότησης.
9. Το Ελληνικό Δημόσιο και η Εκκλησία της Ελλάδος αποφασίζουν τη δημιουργία Ταμείου Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας.
10. Το Ταμείο αυτό θα διοικείται από πενταμελές διοικητικό συμβούλιο. Δύο μέλη του Ταμείου θα διορίζονται από την Εκκλησία της Ελλάδος, δύο μέλη θα διορίζονται από την Ελληνική Κυβέρνηση, ενώ ένα μέλος θα διορίζεται από κοινού.
11. Το Ταμείο Αξιοποίησης Εκκλησιαστικής Περιουσίας θα αναλάβει τη διαχείριση και αξιοποίηση των από το 1952 και μέχρι σήμερα ήδη αμφισβητούμενων μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Εκκλησίας της Ελλάδος περιουσιών, αλλά και κάθε περιουσιακού στοιχείου της Εκκλησίας που εθελοντικά η ίδια θα θελήσει να παραχωρήσει στο εν λόγω Ταμείο προς αξιοποίηση.
12. Τα έσοδα και οι υποχρεώσεις του ΤΑΕΠ επιμερίζονται κατά ίσο μέρος στο Ελληνικό Δημόσιο και την Εκκλησία της Ελλάδος.
13. Τα ανάλογα ισχύουν και για τις περιουσίες των επιμέρους Μητροπόλεων, ήτοι των αμφισβητούμενων περιουσιών, αλλά και όσων οι Μητροπόλεις εθελοντικά παραχωρήσουν στο ΤΑΕΠ.
14. Η ήδη συσταθείσα με τον Ν.4182/2013 Εταιρεία Αξιοποίησης Ακίνητης Εκκλησιαστικής Περιουσίας μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αθηνών εντάσσεται επίσης στο ΤΑΕΠ και διοικείται με το σημερινό κατά νόμο καθεστώς.
15. Οι παραπάνω δεσμεύσεις των δύο μερών θα ισχύουν υπό την προϋπόθεση τήρησης της Συμφωνίας στο σύνολό της.

ΝΔ: οι σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας μπορούν να ρυθμιστούν με νομοθετικές πρωτοβουλίες

Η Νέα Δημοκρατία «εκφράζει την ικανοποίησή της για την καθυστερημένη υιοθέτηση της πάγιας θέσης της από τον ΣΥΡΙΖΑ σε ό,τι αφορά τις σχέσεις Πολιτείας-Εκκλησίας

Όπως επισημαίνει «σήμερα απεδείχθη περίτρανα ότι τα εκκρεμή ζητήματα στις σχέσεις των δύο πλευρών δεν χρήζουν συνταγματικής αναθεώρησης, αλλά μπορούν κάλλιστα να ρυθμιστούν με νομοθετικές πρωτοβουλίες.

Αντιδρούν οι ιερείς στη συμφωνία Τσίπρα – Ιερώνυμο

Σφοδρές είναι οι αντιδράσεις των ιερέων στη συμφωνία των 15 θέσεων, για τον «εξορθολογισμό των σχέσεων Κράτους – Εκκλησίας», όπως την χαρακτήρισε ο Πρωθυπουργός, στην κοινή συνέντευξη Τύπου με τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και Πάσης Ελλάδος.

Οι ιερείς αντιδρούν πρωτίστως και κυρίως στο ζήτημα της μισθοδοσίας τους, καθώς βάσει της συμφωνίας, από εδώ και στο εξής δε θα είναι δημόσιοι υπάλληλοι, αλλά υπάλληλοι της Εκκλησίας των οποίων η μισθοδοσία θα χορηγείται υπό τη μορφή επιδότησης από το Κράτος.

Σε ανακοίνωση διαμαρτυρίας που εξέδωσε ο Ιερός Σύνδεσμος Κληρικών Ελλάδος, τονίζεται πως πρόκειται για συμφωνία μεταξύ του Αλέξη Τσίπρα και του Αρχιεπισκόπου Ιερώνυμου, ενώ μιλώντας στο Καλημέρα Ελλάδα ο αντιπρόεδρος του Συνδέσμου τόνισε πως οι ιερείς αισθάνονται «προδομένοι», αφού «συζήτησαν για εμάς χωρίς εμάς, χωρίς να γνωρίζουμε τίποτα».

«Ποιος ο λόγος να αλλάξει η μορφή των συμβάσεων, που από δημόσιοι υπάλληλοι θα έχουμε συμβάσεις, αφού επιδοτούνται οι αμοιβές μας», διερωτήθηκε ο Γεώργιος Βαμβακίδης, υπογραμμίζοντας ότι, «υπάρχουν πολλά θέματα πίσω από τη συμφωνία που είναι έωλα» και ανέφερε χαρακτηριστικά το θέμα της ιατρικής περίθαλψης και των προαγωγών των ιερέων. «Βλέπουμε προβλήματα που ενδεχομένως θα αγγίξουν την κοινωνία», είπε σχετικά.

Σε ένα δεύτερο θέμα που στέκονται οι ιερείς, είναι αυτό των συμβόλων, με τον Αντιπρόεδρό τους να παραδέχεται ότι «το ζήτημα διατυπώθηκε σε θεωρητικό επίπεδο, όμως στην πράξη βλέπουμε ότι οι εικόνες έχουν αφαιρεθεί από πολλά κτήρια».

Αναφορικά με τις αντιδράσεις του κλήρου, ο πατήρ Γεώργιος Βαμβακίδης διευκρίνισε πως αναμένουν τη σύγκλιση της Ιεραρχίας, ενώ εξέφρασε την πεποίθηση ότι «η συμφωνία δεν θα επικυρωθεί από το σύνολο της ιεραρχίας».

Ωστόσο, είπε πως «αν περάσει η συμφωνία, τότε προφανώς θα αντιδράσουμε με ειρηνικό τρόπο».

Σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα αντιδράσουν προανήγγειλε διαμαρτυρίες σε υπουργεία.

«Δεν είναι συμφωνία Εκκλησίας – Κράτους, είναι συμφωνία δύο προσώπων», κατέληξε.

Μητροπολίτης Έδεσσας: δεν έχουμε ενημερωθεί

Ο Μητροπολίτης Εδέσσης μιλώντας επίσης στο Καλημέρα Ελλάδα τόνισε ότι οι ιερείς δεν έχουν ενημερωθεί, με αποτέλεσμα να υπάρχουν πολλά ερωτήματα.

«Ίσως έχει ενημερωθεί η Μικρή Σύνοδος (12 μητροπολίτες) , όχι όμως η Μεγάλη, η Διαρκής», δήλωσε σχετικά και αναφέροντας μερικά από τα κενά που δημιουργούνται μετά τη συμφωνία, διερωτήθηκε τι θα γίνει με το μάθημα των Θρησκευτικών, ποια θα είναι η θέση της Εκκλησίας στα κοινά και τι θέση θα έχει ο μητροπολίτης στις τοπικές εκδηλώσεις.

«Θέλουμε να έχουμε μία Ελλάδα ουδετερόθρησκη, είναι δυνατόν;», διερωτήθηκε.

Πηγή: ant1news.gr