Διαδικτυακές αγορές χωρίς γεωγραφικούς αποκλεισμούς στην Ευρώπη

Τη νέα νομοθεσία, που καταργεί τον αδικαιολόγητο “γεωγραφικό αποκλεισμό” (geo-blocking) στις online αγορές, ψηφίζει αυτήν την εβδομάδα η Ευρωπαϊκή Ένωση. Στοχεύοντας σε διαδικτυακές αγορές χωρίς γεωγραφικούς αποκλεισμούς, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αναμένεται να ψηφίσει την Τρίτη, το νέο Κανονισμό για την άρση του geo-blocking, που εκτιμάται ότι θα δώσει στους αγοραστές μεγαλύτερη διασυνοριακή πρόσβαση σε προϊόντα και υπηρεσίες, όπως κρατήσεις ξενοδοχείων, ενοικιάσεις αυτοκινήτων και εισιτήρια συναυλιών. Ο κανονισμός για το “γεωγραφικό αποκλεισμό” συμφωνήθηκε ατύπως από τους διαπραγματευτές του Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου στις 20 Νοεμβρίου 2017. Θα τεθεί σε εφαρμογή εννέα μήνες μετά από την ημερομηνία δημοσίευσης του στην Επίσημη Εφημερίδα της Ε.Ε.

Όπως γράφει το sepe.gr, σύμφωνα με τις διατάξεις του νέου ευρωπαϊκού Κανονισμού, οι καταναλωτές θα μπορούν να επιλέγουν από ποιόν ιστότοπο επιθυμούν να αγοράσουν αγαθά ή υπηρεσίες, χωρίς να έρχονται αντιμέτωποι με το μπλοκάρισμα ή την αυτόματη μεταφορά τους σε άλλη ιστοσελίδα λόγω της εθνικότητας τους, του τόπου διαμονής τους ή ακόμη και της προσωρινής τους τοποθεσίας.

Οι έμποροι θα πρέπει να αντιμετωπίζουν τους διαδικτυακούς αγοραστές από άλλη χώρα της Ε.Ε. με τον ίδιο τρόπο που αντιμετωπίζουν και τους “τοπικούς” πελάτες τους. Δηλαδή, να τους παρέχουν πρόσβαση στις ίδιες τιμές και όρους πώλησης, όταν αυτοί αγοράζουν αγαθά (π.χ. οικιακές συσκευές, ηλεκτρονικά είδη, ρούχα), που παραδίδονται σε ένα κράτος – μέλος, στο οποίο ο έμπορος προσφέρει υπηρεσίες παράδοσης βάσει των γενικών όρων της επιχείρησής του ή συλλέγονται σε τόπο συμφωνημένο από τα δύο μέρη σε μια χώρα της Ε.Ε., στην οποία ο έμπορος προσφέρει αυτήν την επιλογή.

Cloud services

Η ισότιμη αντιμετώπιση θα πρέπει να ισχύει κι όταν οι αγοραστές λαμβάνουν υπηρεσίες, οι οποίες παρέχονται ηλεκτρονικά και δεν προστατεύονται βάσει πνευματικών δικαιωμάτων, όπως υπηρεσίες υπολογιστικού νέφους (cloud services), υπηρεσίες αποθήκευσης δεδομένων, φιλοξενία δικτυακών τόπων και παροχή τειχών προστασίας.

Επίσης, το geo-blocking απαγορεύεται κι όταν οι καταναλωτές αγοράζουν μία υπηρεσία, που παρέχεται στις εγκαταστάσεις του εμπόρου ή σε μια φυσική τοποθεσία, όπου ο έμπορος λειτουργεί, π.χ. κρατήσεις ξενοδοχείων, αθλητικές εκδηλώσεις, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, φεστιβάλ μουσικής ή εισιτήρια σε πάρκα αναψυχής.

Εξαιρέσεις

Ωστόσο, ο Κανονισμός ορίζει και κάποιες εξαιρέσεις, όπως για το ψηφιακό περιεχόμενο, που προστατεύεται βάσει πνευματικών δικαιωμάτων. Το ψηφιακό περιεχόμενο που προστατεύεται βάσει των δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας, όπως τα ηλεκτρονικά βιβλία, η μουσική και τα διαδικτυακά παιχνίδια, εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του κανονισμού.

Ωστόσο, οι διαπραγματευτές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου εισήγαγαν μια “ρήτρα επανεξέτασης” της νομοθεσίας, η οποία προβλέπει ότι η Επιτροπή θα αξιολογήσει εντός δύο ετών το κατά πόσον θα πρέπει να διευρυνθεί η απαγόρευση του “γεωγραφικού αποκλεισμού”, προκειμένου να καλύψει και τέτοιου είδους ψηφιακό υλικό. Οι οπτικοακουστικές υπηρεσίες και οι υπηρεσίες μεταφορών εξαιρούνται, επίσης, από το πεδίο εφαρμογής του Κανονισμού.