Η Κυβέρνηση “ξηλώνει” υπηρεσία του ΥΕΝ για τον “μαύρο” Σαρωνικό

Αργά το μεσημέρι ολοκληρώθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου σύσκεψη την οποία συγκάλεσε ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στο Σαρωνικό, την λήψη περαιτέρω άμεσων μέτρων για την διερεύνηση των αιτίων του περιστατικού της βύθισης του πλοίου “Αγία Ζώνη ΙΙ” και την ταχύτατη απόδοση των ευθυνών.

Ο Πρωθυπουργός έδωσε εντολές για:

  • Την  άμεση ανάκληση των πιστοποιητικών αξιοπλοΐας που έχουν δοθεί με παράταση και τη διενέργεια έκτακτων ελέγχων.
  • Την άμεση διενέργεια Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης όλων των εμπλεκομένων για την κρίση του  αξιόπλοου του “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” και την αυστηρότατη τιμωρία όλων των υπευθύνων.
  • Την άμεση μεταφορά της αρμοδιότητας ελέγχου και επιθεωρήσεων πλοίων, από τον Κλάδο Επιθεώρησης  εμπορικών πλοίων  στους Νηογνώμονες, για την έκδοση πιστοποιητικών αξιοπλοΐας.
  • Την συνδρομή περισσότερων πλοίων για ταχύτερη και πληρέστερη απορρύπανση των υδάτων και των ακτών του Σαρωνικού.

Σε συνέχεια της προειδοποίησης του Ανδρέα Ξανθού σε λουόμενους και ψαράδες, το απόγευμα το Υπουργείο Υγείας ανακοίνωσε την απαγόρευση κολύμβησης σε παραλίες της Αττικής, λόγω της ρύπανσης απο την πετρελαιοκηλίδα.

Αποκαλυπτικά έγραφα για το πιστοποιητικο αξιοπλοϊας

Τις εξελίξεις πυροδότησε σειρά εγγράφων που έφερε στο φως της δημοσιότητας το site “902.gr”. Το “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” που ευθύνεται, όπως όλα δείχνουν, για την τεράστια ρύπανση στον Σαρωνικό, είχε πάρει δύο παρατάσεις στο πιστοποιητικό αξιοπλοΐας του πλοίου, το οποίο είχε λήξει στις 27 Ιουλίου.

Σε δηλώσεις του το πρωί, στον Real FM, o Υπουργός Ναυτιλίας, Νεκτάριος Σαντορινιός, είχε επισημάνει χαρακτηριστικά “δεν μπορώ να βάλω το χέρι μου στην φωτιά”, αναφορικά με την διενέργεια όλων των απαιτούμενων διαδικασιών απο το ΥΕΝ για το αξιόπλοο του “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ”.

Σύμφωνα με το αρχικό πρωτόκολλο αξιοπλοΐας που είχε εκδώσει στο δεξαμενόπλοιο ο Κλάδος Ελέγχου Πλοίων του Υπουργείου Ναυτιλίας – απο τον οποίο με εντολή του Πρωθυπουργού αφαιρείται πλέον αυτή η αρμοδιότητα – στο πλοίο μετά από επιθεώρηση καταγράφησαν ελλείψεις σε ότι αφορά:

  • την μη τακτική επιθεώρηση σε όλους τους τομείς εν πλω, που είναι βασική προϋπόθεση για την ισχύ του πιστοποιητικού αξιοπλοϊας
  • έλλειψη εγκεκριμένου συστήματος ειδοποίησης φυλακής γέφυρας
  • έλλειψη βεβαίωσης ελέγχου στις δύο αεροφιάλες εκκίνησης της κύριας μηχανής (σύμφωνα με παρατήρηση που συμπληρώθηκε σε δεύτερο χρόνο και είναι γραμμένη χειρόγραφα).

Αυτό το πρωτόκολλο αξιοπλοΐας, το αρχικό,  έληγε στις 27 Ιουλίου 2017. Χωρίς να αναφέρεται αν είχαν αποκατασταθεί οι παρατηρήσεις αυτές και αν έχει γίνει εκ νέου επιθεώρηση ώστε να καταγραφούν τυχόν νέα προβλήματα, όπως αναφέρει και το portal “902.gr”, εκδόθηκε παράταση του πιστοποιητικού μόλις 10 ημερών, ως τις 6 Αυγούστου, και αμέσως μετά δεύτερη παράταση, διάρκειας πενήντα ημερών, που έληγε στις 27 Σεπτεμβρίου  του 2017, κάλυπτε δηλαδή το πλοίο την ημέρα του ναυαγίου και της βύθισης του.

Ο επικεφαλής της Υπηρεσίας του Υπ. Ναυτιλίας – για τα στελέχη της οποίας ο Αλέξης Τσίπρας ζήτησε ΕΔΕ κι επιβολή αυστηρών ποινών, σε περίπτωση που ανακύψουν ευθύνες – απαντά ότι το πλοίο «διαθέτει πιστοποιητικά σε ισχύ» και πως «είχε διενεργηθεί επιθεώρηση με ικανοποιητικό αποτέλεσμα», κάτι το οποίο με έμφαση δήλωσε και ο ιδιοκτήτης του πλοίου, μιλώντας στον ΑΝΤ1 και την Άντα Τράκου, λέγοντας ότι το “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” διέθετε πλήρη πιστοποιητικά αξιοπλοϊας.

Οργή και αναπάντητα ερωτήματα για τον “μαύρο” Σαρωνικό

Οργή, αγανάκτηση, αναπάντητα ερωτήματα και φαρμακερά σχόλια προκάλεσε η εφιαλτική μόλυνση σε όλο το νότιο παραλιακό μέτωπο της Αττικής.

Πίσσα και μαζούτ δημιούργησαν ένα αδιαπέραστο μαύρο στρώμα σε θάλασσα, άμμο και πέτρες, που δημιουργήθηκε από τη βύθιση του δεξαμενόπλοιου “ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ ΙΙ” .

Ανυπολόγιστη είναι η οικολογική καταστροφή ενώ οι ειδικοί υπολογίζουν ότι θα χρειαστούν μέχρι και 10 χρόνια για να επανέλθει η ισορροπία.

Την άγρια εικόνα συνοδεύει η συζήτηση για το αν υπήρξε άμεση κινητοποίηση του κρατικού μηχανισμού μετά τη βύθιση του πλοίου ή υποτιμήθηκε η κατάσταση.

Πλέον, η επιχείρηση που έχει στηθεί  για να καθαρίσουν οι ακτές είναι τεράστια. «Μάχη» για την απορρύπανση του παραλιακού μετώπου από την Σαλαμίνα μέχρι και τις νότιες ακτές της παραλιακής δίνουν με όλα τους τα μέσα και οι Δήμοι, προσπαθώντας συνάμα να μην επεκταθεί η πετρελαιοκηλίδα. Παράλληλα, Δήμοι, καταστηματάρχες καθώς επίσης και περιβαλλοντικές οργανώσεις ετοιμάζουν μηνύσεις για την οικολογική «βόμβα» που έχει δημιουργηθεί.

Μέτρα για την αποτροπή της ρύπανσης από την πετρελαιοκηλίδα στις ακτές της περιοχής ευθύνης του, λαμβάνει ο δήμος Σαρωνικού. Συγκεκριμένα, η δημοτική αρχή προχώρησε στην προμήθεια αντιρρυπαντικού ρολού θαλάσσης μήκους 1 χλμ, το οποίο θα χρησιμοποιηθεί εφόσον απαιτηθεί για να αποτραπεί ενδεχόμενη μετακίνηση της πετρελαιοκηλίδας στις παραλίες του δήμου.

Ωστόσο, η καταστροφή του παραλιακού μετώπου κάνει απαγορευτική την πρόσβαση σε αυτό, οι παραλίες είναι ακατάλληλες και τις επόμενες ώρες περιμένουμε, νέο καύσωνα που σίγουρα θα επιβαρύνει την κατάσταση. Ωστόσο, ο καιρός αναμένεται να βοηθήσει στην “συγκράτηση” της πετρελαιοκηλίδας.

Τι υποστηρίζει ο ιδιοκτήτης του πλοίου

Ο ιδιοκτήτης του πλοίου που “μαύρισε” τον Σαρωνικό μίλησε στον ΑΝΤ1 για την βύθιση, τα αίτια της τραγωδίας, τις καταγγελίες για την κατάσταση του πλοίου και το “λειψό πλήρωμα”. Μάλιστα έκανε λόγο για προβοκάτσια.

Η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού έκανε συγκέντρωση διαμαρτυρίας το μεσημέρι στα γραφεία της πλοιοκτήτριας εταιρείας του δεξαμενόπλοιου, στο Πέραμα.

Την ίδια στιγμή, η καταστροφή στο παραλιακό μέτωπο και η καθυστέρηση που υπήρξε για την αντιμετώπιση του προβλήματος έχει πυροδοτήσει νέα πολιτική κόντρα, ενώ ο υπουργός Ναυτιλίας Παναγιώτης Κουρουμπλής δήλωσε ότι η παραίτησή του είναι στη διάθεση του Πρωθυπουργού, δήλωση την οποία έσπευσε να «ανασκευάσει».

Πηγή: ant1news.gr