Περισσότερο τοπικιστές και πιο συνειδητοποιημένοι

Σε συνέδριο της Πανευρωπαϊκής Ένωσης Περιφερειακών Επιστημών που έγινε στο Πανεπιστήμιο του Γκρόνιγκεν της Ολλανδίας παρουσιάστηκαν τα ευρήματα έρευνας που πραγματοποίησαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου και ΤΕΙ Θεσσαλίας η οποία σχετίζεται με τις διατροφικές συνήθειες και την καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων.
«Παγκοσμίως οι καταναλωτές πλέον γίνονται πιο συνειδητοποιημένοι ως προς τις τροφές που καταναλώνουν όχι μόνο για διατροφικούς λόγους αλλά και από μια εσωτερική ανάγκη να καλύψουν την έλλειψη του παραδοσιακού και του αυθεντικού στις γεύσεις της καθημερινής τους ζωής» μας εξηγεί απλά, ο Λαρισαίος υποψήφιος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Αποστόλης Γούλας που παρουσίασε και την έρευνα στην ολλανδική πόλη.

Το κυριότερο συμπέρασμα της έρευνας αυτής, σύμφωνα με τον ίδιο, ήταν το γεγονός πως οι Έλληνες ακόμα και σε περίοδο βαθιάς ύφεσης εμπιστεύονται τα τοπικά προϊόντα σε μεγάλο βαθμό σε σχέση με τα βιομηχανοποιημένα και κυρίως εισαγόμενα.

«Οι αγορές τοπικών διατροφικών προϊόντων περιλαμβάνουν μικρούς παραγωγούς, τοπικά παραδοσιακά προϊόντα, μικρά δίκτυα διανομών τα οποία συνήθως οι ίδιοι οι παραγωγοί στήνουν και διαχειρίζονται καθώς επίσης αναλαμβάνουν και την τυποποίηση τη μεταφορά, τη διανομή, την αποθήκευση και τη διαφήμιση. Με αυτό τον τρόπο είναι δυνατό εξάλλου να μεγαλώσει και το κέρδος των παραγωγών» προσθέτει.

Η έρευνα που έγινε μέσα στο έτος, αφορούσε σε 761 άτομα και έγινε με τη μορφή του ερωτηματολογίου. Απάντησαν εκπρόσωποι και των δύο φύλων, όλων των ηλικιακών ομάδων και κοινωνικών τάξεων και ήταν αυτοχρηματοδοτούμενη από την ερευνητική ομάδα, την οποία εκτός του Αποστόλη Γούλα αποτελούσαν και η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας Μαρί Νοέλ Ντυκέν και ο αναπληρωτής καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλίας Γιώργος Θεοδοσίου.

«Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η κατανάλωση των τοπικών διατροφικών προϊόντων έχει αντίκτυπο πρώτον στην τοπική οικονομία. Δεύτερον στην υγεία των καταναλωτών αφού θεωρούνται ως πιο υγιεινά και φυσικά στο περιβάλλον, αφού μέσα από την κατανάλωση τοπικών προϊόντων μειώνονται και οι περιβαλλοντικοί ρύποι. Ακόμα με την κατανάλωση τοπικών διατροφικών προϊόντων μειώνονται οι πιθανότητες διατροφικών κρίσεων» εξηγεί ο Αποστόλης Γούλας

«Τα τοπικά προϊόντα έχουν τη δυναμική εκείνη που χρειάζεται ώστε να θεωρηθούν ως ένα μέσο κατάλληλο και ιδανικό για να συμβάλλουν στην ανάπτυξη της υπαίθρου αλλά και της τοπικής οικονομίας» συνεχίζει «το τελευταίο διάστημα έχει εδραιωθεί μια καταναλωτική αντίληψη τέτοια το οποίο μάλιστα ανάγκασε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών να χαρακτηρίσει τα τοπικά προϊόντα ως πιθανό ατού οικονομικής ανάπτυξης των περιφερειών».

Αξίζει να τονίσουμε πως πριν από λίγο διάστημα η Θεσσαλία έγινε μέλος της Ένωσης των Ευρωπαϊκών Περιφερειών με Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (Association des Regions Europeennes des Produits d”Origine – AREPO). Μάλιστα η συγκεκριμένη Ένωση είχε χαρακτηρίσει μια από τις πιο όμορφες περιφέρειες του κόσμου τη Θεσσαλία με ιδιαίτερα σημαντική κληρονομιά στον πολιτιστικό, τον ιστορικό και τον αγροτικό τομέα, η Ένωση σε ανακοίνωσή της και αναδεικνύει τα 31 Προϊόντα Ονομασίας Προέλευσης (ΠΟΠ) και Γεωγραφικής Ένδειξης (ΠΓΕ) της Θεσσαλίας στους τομείς των γαλακτοκομικών, του κρέατος, των φρούτων, της ελιάς, των ξηρών καρπών και του κρασιού.

Εκτός των άλλων ο Αποστόλης Γούλας μας μιλάει για τα φτηνά εργατικά χέρια που έχουν τρίτες χώρες και για χώρες που δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε στην παρούσα φάση. Ως εκ τούτου λοιπόν τονίζει πως «θα πρέπει να στραφούμε στην ανάδειξη της διαφορετικότητας και της μοναδικότητας της τοπικής κουλτούρας και παράδοσης, αλλά και στην ανάδειξη των μοναδικών ποιοτικών χαρακτηριστικών των ελληνικών τοπικών προϊόντων» κι έτσι θα μπορέσουν σύμφωνα με τον ίδιο οι ελληνικές επιχειρήσεις τοπικών προϊόντων να ανταγωνιστούν στην παγκόσμια αγορά.