Στη Θεσσαλία τα καλύτερα malts θα παλαιώνουν σε ελληνικά ξύλα

Στον θεσσαλικό κάμπο, με πρώτη ύλη σταφύλια της ελληνικής γης, παράγονται τα καλύτερα malts. Μπαίνουν σε κομψά διάφανα μπουκάλια και βρίσκουν τη θέση τους στα ράφια των delicatessen, στις «ψαγμένες» κάβες και στα bars του πλανήτη.

Το μυστικό της επιτυχίας τους;

Πρόκειται για τσίπουρα, που έχουν περάσει τους μήνες της ωρίμανσης όχι σε δρύινα γαλλικά βαρέλια της περιοχής Limoz ή άλλων διάσημων –για την παλαίωση malt– ξύλων, όπως είθισται. Παλαιώνουν με ελληνική καινοτομία «Μade in Thessaly» με τη χρήση ελληνικών ποικιλιών ξύλου, που τοποθετούνται στο τσίπουρο.

Φαίνεται ουτοπικό;

Η ερευνητική πρόταση, που στοχεύει στην παραγωγή branded τσίπουρου Θεσσαλίας, υψηλής προστιθέμενης αξίας, παλαιωμένου σε διαφορετικά είδη ξύλου ελληνικών ποικιλιών, αποδεικνύει ότι δεν είναι. Άλλωστε, «εάν, στην αρχή, μια ιδέα δεν φαίνεται τρελή, τότε δεν υπάρχει καμιά ελπίδα γι’ αυτήν», απαντά στην «YX», επικαλούμενος τον Αϊνστάιν, ο αναπληρωτής καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλίας, που συμμετέχει στην ερευνητική ομάδα του Τμήματος Τεχνολογίας Τροφίμων, η οποία χειρίζεται το φιλόδοξο project, Αθανάσιος Μανούρας.

«Μια νέα τάση στην παραγωγή τσίπουρων, με κύριο τόπο παραγωγής τη Θεσσαλία, είναι η ωρίμανση σε δρύινα βαρέλια για τη δημιουργία των παλαιωμένων τσίπουρων» εξηγεί ο κ. Μανούρας. Εμείς θελήσαμε να μελετήσουμε πώς επιδρά στη διαδικασία ωρίμανσης το ξύλο ελληνικών ποικιλιών και, μάλιστα, όχι με τη χρήση βαρελιών, αλλά με την προσθήκη τεμαχιδίων ξύλου στο ίδιο το απόσταγμα», προσθέτει ο ίδιος.

Ενθαρρυντικά αποτελέσματα

Τα αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν επίσημα, είναι κάτι παραπάνω από ενθαρρυντικά, σύμφωνα με τον καθηγητή. «Είμαστε στο τελικό στάδιο των οργανοληπτικών αξιολογήσεων και θα δημοσιεύσουμε προσεχώς τα ερευνητικά μας ευρήματα, τα οποία είναι εξαιρετικά. Το πολύ ενθαρρυντικό είναι ότι οι ελληνικές ποικιλίες του ελληνικού ξύλου έχουν πολύ καλύτερα αποτελέσματα από εκείνα που αποδίδουν οι αντίστοιχες των γαλλικών ή αμερικάνικων ξύλων» υπογραμμίζει ο κ. Μανούρας.

Σχολιάζοντας τα οφέλη που θα έχει η μετατροπή του ερευνητικού προγράμματος σε πραγματικό προϊόν, σημειώνει: «Η ωρίμανση των αποσταγμάτων γίνεται σε δρύινα βαρέλια, από χώρες όπως η Γαλλία ή η Ιταλία, ενώ η προέλευση του ξύλου είναι συνήθως από δάση δρυός της Γαλλίας και των ΗΠΑ. Το κόστος των βαρελιών είναι ιδιαίτερα υψηλό και πολλές φορές απαγορευτικό, λαμβάνοντας υπ’ όψη και την απώλεια σημαντικού μέρους του αποστάγματος κατά τη διάρκεια της παλαίωσης, λόγω της εξάτμισης», τονίζει ο ίδιος.

Χρηματοδότηση

Η ομάδα του Ερευνητικού Εργαστηρίου Εφαρμοσμένου Μάρκετιγκ, Διοίκησης και Οικονομίας Μεταποιητικών Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Θεσσαλίας κάθε άλλο παρά απλά συνέλαβε μια τρελή ιδέα. Αντίθετα, έκανε αυτό που η Ελλάδα ακόμη διακηρύττει ως στόχο. Να παντρέψει την επιστημονική και πανεπιστημιακή έρευνα με την αγνή πρώτη ύλη και, με ενδιάμεσο κρίκο τη βιομηχανία, να παράξει premium καινοτόμα προϊόντα αγροδιατροφής «ώριμα» να βγουν στην αγορά.

Στην περίπτωση του παλαιωμένου τσίπουρου, όπως τονίζει ο κ. Μανούρας, η σημασία για την τοπική και εθνική οικονομία είναι τεράστια και προφανής, δεδομένου ότι για την παραγωγή των αποσταγμάτων απαιτούνται πολλαπλάσιες ποσότητες ελληνικών σταφυλιών.

Το project για το τσίπουρο, καθώς… δει δη χρημάτων, θα έμενε στα χαρτιά. Ωστόσο, χάρη στους δεσμούς που έχει δημιουργήσει το ΤΕΙ με την τοπική βιομηχανία, το καινοτόμο πρόγραμμα θα πάρει σάρκα και οστά, χωρίς –επί του παρόντος τουλάχιστον– ίχνος κρατικής χρηματοδότησης.

Και μπισκότο κατά της χοληστερόλης

Οι καινοτόμες εφαρμογές στον αγροδιατροφικό και περιβαλλοντικό τομέα αποτελούν για το ΤΕΙ Θεσσαλίας αυτό που οι επιχειρήσεις αποκαλούν «business as usual». Με πενιχρά μέσα, είτε αυτοδύναμα με το προσωπικό του και ομάδες εργασίας φοιτητών είτε σε συνεργασία με μεγάλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς, το προϊοντικό χαρτοφυλάκιο του Πανεπιστημίου είναι βαρύ. Και όχι καθ’ υπερβολήν. Αυτήν την περίοδο, άλλο ένα προϊόν, γέννημα-θρέμμα του ΤΕΙ, ετοιμάζεται να πάρει τον δρόμο για την αγορά και όχι μόνο την ελληνική.

cruckies

Το «CRUKIES», ένα ακατέργαστο μπισκότο βρώμης, το οποίο βοηθά στη διατήρηση των φυσιολογικών επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα, λόγω της β-γλυκάνης που περιέχει, αποτελεί αποτέλεσμα ερευνητικής δουλειάς του ΤΕΙ. Χάρη στη συνεργασία του Πανεπιστημίου με την εταιρεία Βιολάντα, το προϊόν πήρε τελική μορφή, έφτασε μέχρι το Παρίσι και την έκθεση Sial 2016, κέρδισε τις εντυπώσεις και το ενδιαφέρον λιανεμπορικών επιχειρήσεων, ακόμη και από τις ΗΠΑ και την Κίνα, προκειμένου να το φιλοξενήσουν στα ράφια τους.

«Χρειαζόμαστε προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας, που θα μας επιτρέψουν να κάνουμε πράξη ένα νέο παραγωγικό μοντέλο για τη χώρα. Το “όπλο” μας είναι τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και η ιδιαιτερότητα των προϊόντων μας. Δεν μπορούμε να ανταγωνιστούμε παγκόσμια μεγαθήρια σε επίπεδο τιμών ή ποσοτήτων. Θέλουμε προϊόντα-μπουτίκ, με εξαιρετικά ποιοτικά και οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, τα οποία με το κατάλληλο packaging, branding και προώθηση μπορούν να δημιουργήσουν ένα διαφοροποιημένο “έξυπνο” αγροδιατροφικό μοντέλο», καταλήγει ο κ. Μανούρας.

Πηγή: www.ypaithros.gr